Windows 2k3 traffic shaping

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24
OK, Ik probeer het maar weer eens een keer. Na flink gezocht te hebben heb ik nog steeds geen goede oplossing kunnen vinden. Ik zit hier met een netwerk dat in 3 verschillende subnetten is verdeeld. Subnet 1: Mijn kamer waar gegamed word. Subnet 2: Wireless, Ouders en zus Subnet 3: de buren
Het probleem is dus wanneer ik wil gamen dat iedereen precies op dat moment een blik filesharing programma's open trekt en het voor mij dus niet meer mogenlijk is normaal te gamen. Ik draai thuis een active directory netwerk met windows 2003. De computer die internet deeld doet dit met RAS hier hangt mijn eigen subnet aan en het subnet van mijn ouders dat tevens ook wireless is. Op mijn kamer staat dan nog een andere server waar het subnet van de buren aan hangt. Het netwerk ziet er als volgt uit:

http://www.extremepower.mine.nu/netwerk.bmp

Nu heb ik hier en daar wel gelezen dat het met QoS zou kunnen en op de servers staat het qos protocol ook geinstalleerd maar ik heb geen idee hoe ik het zou moeten configureren en werkt qos ook met games? Ik heb namelijk begrepen dat het alleen met qos aware progsels zou gaan werken. Waar ik dus naar op zoek ben is een manier om bandbreedte prioriteit per subnet te kunnen instellen en als het even kan zelfs per computer of protocol. Ik weet dat hier al erg veel topics over zijn maar mischien is hier iemand die mij kan uitleggen hoe ik dit met bijvoorbeeld QoS voor elkaar zou kunnen krijgen. Lijkt me dan ook leuk om dat dan in de faq's op te nemen want het schijnt best wel gewilt te zijn. Overstappen naar linux of een ander OS op de server is voor mij geen optie ik wil echt win2k3 blijfen draaien.

Verwijderd

Goede vraag. Hier zijn inderdaad al heel wat topics over, ik heb ook nog nooit een goede oplossing gehoord met QoS. Maar volgens mij lukt het vast wel met wel een van de programma's genoemd in onderstaande link:

[rml][ Windows 2000] Traffic Shaping[/rml]

Bandwidth Controller (www.bandwidthcontroller.com) is ook een programma waarmee het een en ander mogelijk is (wordt volgens mij niet genoemd in bovenstaande link).

Eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom dit niet in WinRoute Pro zit (m.i. de enige goede software router). Lijkt me namelijk zeer eenvoudig te implementeren (als je al zover bent). De duurdere hardware routers schijnen dit ook gewoon te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 13:34 . Reden: linkje aangepast ]

• Chatslet
Die topic had ik al gezien maar het enige wat daar uit kwam was dat er alleen voor novell en linux oplossingen waren. Die bandwith controller is een erg leuke applicatie om bandbreedte te knijpen het enige wat ik daar aan mis is het instellen van prioriteiten dus bijvoorbeeld: iedereen kan ongelimiteerd downloaden met kazaa alleen zodra ik counterstrike op start vanaf mijn IP dan krijgt het counterstrike verkeer een hogere prioriteit boven al het andere verkeer. Daardoor zal niemand dus gaan klagen dat ze merkbaar geknepen worden maar ik krijg dus wel een gegarandeerde lage ping met counterstrike. Dat is dus ook het hele idee van QoS alleen jammer dat je daar QoS aware programma's etc voor moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.labmice.net/networking/QoS.htm

De presentatie van MS over QoS:

http://download.microsoft...0f530b3763f/WCD021700.exe

Het lijkt erop dat je met QoS inderdaad alleen per subnet (dus niet per adapter) het e.e.a. in kan stellen. Maar ik begrijp uit het bovenstaande dat dit voor jou prima is.

Ben benieuwd of je er wat aan hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Bandwidth controller werkt niet op windows 2003 je kan instellen wat je wil maar er gebeurd niets ik zal eens die stukjes over qos door nemen bedankt in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Windows 2000 en 2003 QoS werkt alleen in combinatie met hardware (switches, routers) die QoS ondersteunen. Ook de Windows RAS server QoS-t zelf niet.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn HELP wordt het volgende gezegd:

Planning QoS Admission Control networks
Before you implement QoS Admission Control, it is recommended that you make sure your hardware, Windows configuration, and QoS policies meet the necessary requirements for QoS Admission Control.

Hardware
QoS Admission Control requires network adapters that are compatible with the IEEE 802.1p standard. This standard provides the mechanism necessary for traffic control. For more information about the standards upon which Windows QoS Admission Control networks are based, see QoS Admission Control standards (RFCs) and Internet Drafts (QoS Admission Control).

Windows configuration
QoS Admission Control must be installed on a Windows 2000 Server that is a member of the domain that contains the subnet you intend to manage. For more information about installing QoS Admission Control, see To install QoS Admission Control.

Packet Scheduler should be installed on every end-system in the subnet that makes reservations with the QoS Admission Control. For more information about installing Packet Scheduler, see To install QoS Packet Scheduler.

QoS Admission Control policies
Enterprise and subnet policies can be applied to users and objects in your QoS Admission Control-enabled network. QoS Admission Control policies are represented in the directory service. For more information about planning and implementing QoS Admission Control policies, see Planning QoS Admission Control policies.

Verder krijg ik dit te zien als ik QoS wil installeren:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/hoenderken/Screen-QOS.jpg

Als ik dit zo lees lijkt het dat het zonder dedicated hardware kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 16:43
en toch heb je ook een switch nodig die IEEE 802.1p ondersteund, en dat doen eigenlijk alleen de duurdere (managable) switches, niet de goedkope sweexrommel :z

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de post van Tha_Lord kan ik nergens vinden dat hij een switch gebruikt. Voor zover ik begrijp stuurt met zijn server alleen maar drie subnetten aan. Maar goed, "ouders en zus" zal wel betekenen dat er meerdere compu's achter zitten.

Maar de server + QoS regelt toch (ook met een switch ertussen) slechts de prioriteit van de TCP en UDP pakketjes die van en naar het betreffende subnet gestuurd worden? Ik zie niet in waarom een switch dit zou moeten ondersteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 21:24:
[...]Ik zie niet in waarom een switch dit zou moeten ondersteunen.
Omdat ergens de pakketjes met lage prioriteit gebufferd moeten worden om de pakketjes met hoge(re) prioriteit voor te laten gaan.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
www.mikrotik.com

Windows werkende oplossing zijn er niet geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 21:57
't Is toch zo dat QoS alleen functioneert als alle apparatuur onderweg het ook ondersteunt ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik denk dat ook al de switches (sweexs entc rommel het niet ondersteund) dat het niet echt een probleem moet zijn omdat als je veel netwerk verkeer hebt en dat goed regeld dmv bv een *nix of windows router oplossing dat je een heel eind moet komen.

wat je ook nog zou kunnen doen is een 3de netwerk kaart in je server proppen en die jou verkeer appart routeerd. dan heb je geen last van de "rest"

aan de andere kant vraag ik me wel af of je daadwerkelijk zoveel last hebt van het internet verkeer. want ook al is de broadcast erg, een redelijk snelle server zou het toch wel op moeten kunnen vangen. ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik heb hier een managed netgear switch die inderdaad qos compatible is maar windows 2003 standaard schijnt er niet mee te kunnen werken want nergens is die qos admission control utility te vinden. Het gaat hier verder niet om broadcasts of wat dan ook maar echt puur om het internet verkeer. Mijn internet verbinding word gewoon telkens helemaal dicht geslibt door al die file sharing programma's waardoor ik dus onmogenlijk normaal kan internetten. Ik heb al oplossingen als ISA server maar die werken alleen met caching maar tegen het kazaa geweld lijkt niets opgewassen te zijn. Dus wat ik zoek is puur om bandbreedte van de internet verbinding eerlijk te verdelen wat er verder op het netwerk zelf voor verkeer is maakt me niet uit daar is zat bandbreedte 100mbit full duplex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

misschien kan het op termijn toch nuttig zijn een linux pctje je internet te laten delen. Je hierin verdiepen hoeft niet al te veel tijd te kosten. Met de linux advanced routing and traffic control howto en een basis debian installatie, de installatie documentatie op de debian site en voor de achtergronden de (helaas verouderde) nederlandse debian handleiding klinkt dit als een mooi project voor de kerstvakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
het probleem is alleen dat er op die server een aantal services draaien die alleen op windows kunnen ik zit dus hoe dan ook vast aan windows. Zo draaid daar bijvoorbeeld een service op om een route naar het netwerk van mijn werk aan te maken en dat is dus met een speciale encryptie die alleen met dat windows programma kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

offtopic:
misschien tijd voor je werkgever om over te stappen op open standaarden? Er is voor linux in ieder geval cipe/ipsec/openvpn/pptp support zo even uit m'n hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:43

SED

_fm schreef op 27 december 2003 @ 09:33:
offtopic:
misschien tijd voor je werkgever om over te stappen op open standaarden? Er is voor linux in ieder geval cipe/ipsec/openvpn/pptp support zo even uit m'n hoofd
dit soort postings roept alleen maar verkeerde sentimenten op.
Als de topicstarter vraagt naar W2K3 trafficshaping dan is Linux geen oplossing.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:43

SED

Tha_Lord schreef op 26 december 2003 @ 23:14:
Ik heb hier een managed netgear switch die inderdaad qos compatible is maar windows 2003 standaard schijnt er niet mee te kunnen werken want nergens is die qos admission control utility te vinden. Het gaat hier verder niet om broadcasts of wat dan ook maar echt puur om het internet verkeer. Mijn internet verbinding word gewoon telkens helemaal dicht geslibt door al die file sharing programma's waardoor ik dus onmogenlijk normaal kan internetten. Ik heb al oplossingen als ISA server maar die werken alleen met caching maar tegen het kazaa geweld lijkt niets opgewassen te zijn. Dus wat ik zoek is puur om bandbreedte van de internet verbinding eerlijk te verdelen wat er verder op het netwerk zelf voor verkeer is maakt me niet uit daar is zat bandbreedte 100mbit full duplex
Als je ISA reeds gebruikt dan kijk eens hier:

http://www.akonix.com/products/rogueaware.asp

of spook hier eens rond:
http://forums.isaserver.org/

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha_Lord schreef op 26 december 2003 @ 23:14:
Ik heb hier een managed netgear switch die inderdaad qos compatible is maar windows 2003 standaard schijnt er niet mee te kunnen werken want nergens is die qos admission control utility te vinden.
Inderdaad, ik draai 2003 Enterprise en kom het ook niet meer tegen onder Networking Services (waar het in 2k AS staat). Het lijkt erop dat het (i) verdwenen is of (ii) nu op dezelfde manier op de server geinstalleerd moet worden als op een client. Mijn help vertelt (2k3):

To install QoS Packet Scheduler
Open Network Connections.
Click any connection, and then, on the File menu, click Properties.
Click Install, click Service, and then click Add.
Click QoS Packet Scheduler, and then click OK.
Notes

To perform this procedure, you must be a member of the Administrators group on the local computer, or you must have been delegated the appropriate authority. If the computer is joined to a domain, members of the Domain Admins group might be able to perform this procedure.
To open Network Connections, click Start, point to Settings, click Control Panel, and then double-click Network Connections.
When you install QoS Packet Scheduler on any network connection, it is installed on every local network connection.
Install QoS Packet Scheduler on end-systems on which you want to enable traffic shaping, traffic marking, or both. For computers with dial-up connections, install QoS Packet Scheduler if you want to enable Integrated Services over Slow Links (ISSLOW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is he niet zo, dat als je 1 rras server verwijderd en de andere rras server voorziet van 3 netwerkkaarten je probleem opgelost is?
Dan gaat het verkeer van de buren niet meer door jouw subnet, en kan je volledig beschikken over alle bandbreedte in jouw subnet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Nogmaals het gaat me niet om de bandbreedte op mijn subnet, het gaat mij om de bandbreedte van mijn internet verbinding die gedeeld is met de buren. Het verkeer op mijn subnet zou me echt een zorg zijn want die is gewoon altijd genoeg de buren hebben maar een 10mbit subnet dus die kunnen met hun verkeer nooit mijn subnet voltrekken wat wel het probleem is is dat ze de internet verbinding dicht trekken met hun file sharing programma's. Het installeren van de QoS packet scheduler is 1 ding hij draaid ook op alle systemen. Het configureren van rules voor het verdelen van de bandbredte met QoS is de 2e stap alleen het programma dat daar voor nodig is is nergens te vinden in windows 2003. Wanneer je op internet ziekt staat er ook nergens aan gegeven hoe je dat programma start of waar je het kunt vinden. Het gaat me dus om het beperken van filesharing traffic en niet het tegen houden rogue aware is dus geen optie. Ik gebruik ISA server ook niet als firewall maar als proxy. Voor de internet toegang gebruik ik RAS in windows 2003 omdat ik dus geen zin heb om overal firewall vlients etc.. op te installeren want er moet hier ook nog met andere OSes geinternet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 16:43
Tha_Lord schreef op 01 januari 2004 @ 12:43:
Nogmaals het gaat me niet om de bandbreedte op mijn subnet, het gaat mij om de bandbreedte van mijn internet verbinding die gedeeld is met de buren. Het verkeer op mijn subnet zou me echt een zorg zijn want die is gewoon altijd genoeg de buren hebben maar een 10mbit subnet dus die kunnen met hun verkeer nooit mijn subnet voltrekken wat wel het probleem is is dat ze de internet verbinding dicht trekken met hun file sharing programma's. Het installeren van de QoS packet scheduler is 1 ding hij draaid ook op alle systemen. Het configureren van rules voor het verdelen van de bandbredte met QoS is de 2e stap alleen het programma dat daar voor nodig is is nergens te vinden in windows 2003. Wanneer je op internet ziekt staat er ook nergens aan gegeven hoe je dat programma start of waar je het kunt vinden. Het gaat me dus om het beperken van filesharing traffic en niet het tegen houden rogue aware is dus geen optie. Ik gebruik ISA server ook niet als firewall maar als proxy. Voor de internet toegang gebruik ik RAS in windows 2003 omdat ik dus geen zin heb om overal firewall vlients etc.. op te installeren want er moet hier ook nog met andere OSes geinternet worden.
voor isa als firewall hoef je ook helemaal geen clients te installeren, dit gaat gewoon volledige transparant... (secureNAT) en welk OS maakt ook niet uit zolang als het maar tcp/ip spreekt

en met Qos in 2003 ben je er nog niet, zonder goede harware begin je niks

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 01-01-2004 12:49 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Qos is wat moois echter de belofte is nog moeilijk waar te maken.

wat je wil is eigenlijk alle meuk gewoon internet op laten gaan (al dan niet beveiligd via een firewall) maar !!!

de enige voorwaarde is dat jij snel kan internetten (*kuch* *kuch* gamen*kuch* ;) )?

ik maak wellis waar gebruik van een FreeBSD oplossen en ik heb dat probleem niet (terwijl ik zelf de lijn dichttrek met leegspons activiteiten)

wat je zou kunnen doen is 2 dingen

1) extra systeem neerzetten die het verkeer van 1 netwerk gewoon ff iets dicht "knijpt" bv van de 1 mbit die je hebt maar 800kbit verstrekken en hou jij dus 200kbit over om te gamen (je denk aan bv een router met 2 netwerkkaarten intern en 1 voor internet)

het is wellis waar niet netjes en aardig en blah maar je kan wel gamen. dit komt ook omdat de router al selectief met de pakketjes om moet gaan ..

2) probeer eens te praten met de mensen, het zou best een goed voornemen te kunnen zijn om een compromis te vinden.

let er ook op dat gamen UDP verkeer is (toch ?) en downloaden is bv TCP/IP als het idd UDP is tja..

ik volg dit toppic met veel intresse

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 02-01-2004 13:02 . Reden: reden 2 erbij zetten ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op 02 januari 2004 @ 01:30:

1) extra systeem neerzetten die het verkeer van 1 netwerk gewoon ff iets dicht "knijpt" bv van de 1 mbit die je hebt maar 800kbit verstrekken en hou jij dus 200kbit over

het is wellis waar niet netjes en aardig en blah maar je kan wel gamen. dit komt ook omdat de router al selectief met de pakketjes om moet gaan ..

let er ook op dat gamen UDP verkeer is (toch ?) en downloaden is bv TCP/IP als het idd UDP is tja..
Die 1e oplossing (ik zie de 2e trouwens niet) is niet erg elegant. Je lost het probleem er waarschijnlijk maar gedeeltelijk mee op, vanwege de reden die je zelf al aangeeft (TCP en UDP). Ook als de bandbreedte een beetje afgeknepen wordt moeten de UDP pakketjes nog steeds wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik zie zowiezo de oplossing nog niet want ik heb inderdaad een systeem staan met 3 netwerk kaarten met windows 2003 server maar bandbreedte verdelen doet hij niet. Het probleem is gewoon dat programma's als kazaa de boel flink kunnen verzieken en daarom moeten er dus gewoon prioriteiten gesteld worden aan bepaald verkeer zodat bijvoorbeeld online games, streaming media en andere bandbreedte afhankelijke applicatie's normaal kunnen functioneren. Ik ga komend weekend mischien eens proberen of ik Sygate Office Network kan combineren met RAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is ook dat mensen altijd een oplossing zoeken op server basis. Als men denkt aan QOS dan denkt men meteen dat je op server niveau kunt bepalen dat kazaa geen voorrang krijgt op bv. games. Er moet op echter op het werkstation bepaalt worden dat kazaa niet je verbinding naar beneden mag trekken als JIJ aan het games bent. Volgens mij zijn er maar 2 oplossingen:

1. Client-server software die bepaalt welke app op dat moment de meeste bandbeedte mag/moet gebruiken (die volgens mij niet bestaat)

2. Per netwerk bepalen hoeveel bandbreedte er mag worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 01:27:
Het probleem is ook dat mensen altijd een oplossing zoeken op server basis.
Tsja, als de server de "game pakketjes" met voorrang doorlaat is het probleem 100% (perfect dus) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

volgensmij was er een app genaamd band-limiter ofzo,

onder linux/unix zou je bv door wat truckjes je netwerk verdelen en de "rest"bv op 1 netwerk kaart en dan die in een vertragende "tunnel" ofzo kunnen pletteren en dan jou game bak tussen die "tunnel" en je internet kunnen hangen.
ook zijn er in/uitgaande filters.

nadeel van *nix & windows is dat de protocollen niet compatible zijn.

wat dycell zegt over client+ server side controle zou ook nog mogelijk kunnen zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 09:24
Of je zou VMWare kunnen installeren op die w2k3 server en daarop linux of ander OS kunnen installeren dat wel de mogelijk heeft om hetgene te doen wat je wilt met traffic shaping. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de oorspronkelijke poster al ISA draait, kun je daar toch ook gewoon wat bandwidth rules aanmaken om een en ander te regelen?

Zul je alleen waarschijnlijk ook wat protol rules e.d. moeten aanmaken voor je gamespul, of de firewall client gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedTop
  • Laatst online: 28-01-2024
In de windows server 2003 resource kit zit een programma die dit mogelijk zou moeten maken, Traffic Control Monitor. Ik heb echter geen idee hoe ik het moet configureren...

Hier is de Resource Kit:
http://www.microsoft.com/...8c4790cffd&displaylang=en

Afbeeldingslocatie: http://www.richardvankooten.nl/webspace/tmon.jpg

Zullen we dit samen eens gaan uitvogelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
ligt het nu aan mij, of kick jij een topic van ruim een jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bedankt, maar de oorprsonkelijke topicstart stamt alweer uit 2003 ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.