Toon posts:

[Win2k3 server] SMTP en FTP probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik draai sinds een tijdje op een Windows 2003 Server (standard edition)

Maar nu krijg ik een aantal dingetjes niet voor elkaar, zoals:
FTP-server
SMTP-relaying

Als ik naar me IIS ga dan zou ik daar een FTP site moeten kunnen toevoegen lijkt mij, dit staat er dus gewoon niet, als ik het via de command prompt probeer aan te maken zegt hij: the system cannot find the path specified, ook al gebruk ik c:\.

En de SMTP relaying werkt ook niet, ik kan namelijk alleen maar mailtjes naar me interne gebruikers sturen, naarbuiten geeft ie de fout 550.
Ik weet niet waar ik die relaying aan moet passen.

Als iemand me hiermee kan helpen heel graag. _/-\o_

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 07:47
Heb je ze wel toegevoegd bij windows componenten installeren?

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is daar zie ik ze ook niet terug.
voor die SMTP zou ik een virtual server moeten configureren bij IIS, maar ook die zie ik er niet bij staan.
ondersteund de windows 2k3 server versie deze dingen wel?

Verwijderd

Topicstarter
zal ik me vraag anders stellen...
zijn FTP-servers en SMTP-relaying een optie in win2k3 STANDARD EDITION

zo ja, dan zoek ik wel ff verder...
zo nee, AAAARGH!

Verwijderd

Tsja.. En zo niet, nog geen ramp.. Gebruik je gewoon lekker makkelijk te gebruiken FTP-Server van RhinoSoft, heet Serv-U of U-Serv (weet niet meer precies)... Ook lekker makkelijk om daar users in te configgen, upload and download limits, etc... Als je een mail servertje wil draaien, gebruik dan de Argosoft Mail Server (is lekker gratis), en daar kan je ook dingen als SMTP-relay instellen (of niet...)... Voor Serv-U moet je ff naar http://www.rhinosoft.com/ gaan, en Argosoft Mail Server ken je lekker hier downen:

http://www.argosoft.com/files/apps/agsmail.exe

Anders moet je maar eventjs W2K3 Server Enterprise Edition kopen.... ;)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

FTP wordt standaard niet toegevoegd maar moet je Selecteren bij installatie. Dit kun je naderhand nog toevoegen bij Add/Remove programs Windows Components. Dit geld ook voor SMTP.

De opmerking moet je Windows Server 2003 Enterprise edition kopen slaat uberhaupt nergens op want het zit standaard in IIS6.

Mocht je sommige zaken niet voor elkaar krijgen hou er rekening mee dat bij IIS6 veel protocollen en services wel geinstalleerd worden maar standaard op Prohibited of Disabled staan.

World Wide Web browsing servers wordt standaard Disabled.
Webdav protocol is standaard Prohibited.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb heel dat menu al afgelopen, maar kon nergens iets relevants daarover vinden.
weet je misschien precies waar het staat?

edit: AAA, stom, heb het al gevonden...
Nu nog ff kijken hoe ik die smtp relaying ga aanpassen.
SMTP was nml. al geinstalleerd

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 11:56 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

als je rechtsklikt op My computer > manage > Services and Applications > internet Information Service > Web Server Extensions. Hier staan je protocollen al dan niet disabled.

start > Control Panel > Add Remove Programs > Add remove windows components > Application Server > Internet Information Services(details) > Hier kun je FTP en SMTP selecteren.

wil niet lullig doen maar het is misschien handig om een boek aan te schaffen voordat je zonder kennis gaat storten in een redelijk complex Operating System.

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik ben ff verder gegaan en dat lukt aardig.
Maar hoe pas ik de eigenschappen van de smtp aan zodat ik de relay kan aanpassen...
Als ik de help file volg kom ik er niet uit...

In mijn IIS zou een map moeten staan "Default SMTP Virtual Server", maar deze staat er niet...
Ik heb de SMTP service geinstalleerd, is er nog iets anders wat ik over het hoofd zie?

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 11:16:
Hallo, ik draai sinds een tijdje op een Windows 2003 Server (standard edition)

Maar nu krijg ik een aantal dingetjes niet voor elkaar, zoals:
FTP-server
SMTP-relaying

Als ik naar me IIS ga dan zou ik daar een FTP site moeten kunnen toevoegen lijkt mij, dit staat er dus gewoon niet, als ik het via de command prompt probeer aan te maken zegt hij: the system cannot find the path specified, ook al gebruk ik c:\.

En de SMTP relaying werkt ook niet, ik kan namelijk alleen maar mailtjes naar me interne gebruikers sturen, naarbuiten geeft ie de fout 550.
Ik weet niet waar ik die relaying aan moet passen.

Als iemand me hiermee kan helpen heel graag. _/-\o_
[Hopelijk overbodige opmerking]
Het IP-adres van de relay server moet tussen [] staan.
[/Hopelijk overbodige opmerking]

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Topicstarter
was het maar een overbodige opmerking....
Ik kan niet eens bij me relay server komen..
doe ik iets fout ofzow?

hij zou toch gewoon bij IIS, en dan ergens onder web-sites moeten staan als SMTP-site????

Verwijderd

Topicstarter
heb nu SMTP opnieuw geinstalleerd maar nog steeds nergens een relay server of iets dergelijks gezien...
verdere suggesties?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

d_holic,

Zou je als jezelf de laatste bent die in een topic gereageerd heeft, je laatste bericht willen bewerken in plaats van een nieuwe te plaatsen?

Door te reageren 'kick' je je topic naar de bovenkant van de topiclijst, en dat is niet de bedoeling binnen 24 uur :)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Bij computer management > Services and applications > Internet Information Server > Defaut SMTP virtual server ook niet. Mocht die daar nog niet staan raad ik je toch aan je machine eens fijn te rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
staat er niet bij (heb um net gereboot) en hij staat er nog steeds niet bij...
Ik heb zeker weer een uitzonderlijk geval hiero??

Het is niet zo'n super groot probleem als ik op een andere manier e-mails naar buiten kan sturen via me win 2k3 e-mail server.
Nu kan ik alleen sturen naar mensen binnen me domein...

Verwijderd

Topicstarter
is er echt geen andere manier om me SMTP relay zo in te stellen dat hij ook stuurt naar mensen buiten mijn domein?

Modbreak:
*kuch*, zie [rml]elevator in "[ Win2k3 server] SMTP en FTP probleempje"[/rml] :*

[ Voor 47% gewijzigd door F_J_K op 19-12-2003 13:34 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
dat lijkt verdacht veel op een dns probleem.

ben je zelf dns server toevallig en de . zone is nog aanwezig?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
stonden helemaal geen zones in.
ik heb nu gewoon de DNS van me ISP ingesteld.
Ik ga dalijk ff testen...

als er nog meer tips zijn hoor ik het graag

Verwijderd

Topicstarter
werkte dus niet...
Ik snap er helemaal niks van...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 07:27:
werkte dus niet...
Ik snap er helemaal niks van...
Wij ook niet. Lees de reply van elevator (<- klik) nog eens goed door... ;)

Of te wel... kap nou eens met het achter elkaar reageren en ga je laatste bericht eens editten wanneer je als laatste hebt gereageerd in een topic.

[ Voor 31% gewijzigd door Han op 20-12-2003 11:08 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Misschien tijd om helemaal overnieuw te beginnen. Zo te lezen ben je pas begonnen met Windows 2003 Server en wilt gelijk alles weten. Helaas werkt dit niet zo en zul je proefondervindelijk het moeten ervaren.

Active Directory moet Domain.Local (dus naam + extensie) hebben.
Op dit moment voorkom je al dat je een rotte DNS krijgt met later allemaal rare spookeffecten die op gaan treden als je bv Exchange gaat installeren.

Wat ik persoonlijk vaak doe is gewoon een blocknote er naast leggen en alle ondernomen stappen opschrijven. Zo hou je bij wat je gedaan hebt en raak je niet in de war.

Verwijderd

mutsje schreef op 20 december 2003 @ 11:12:
Misschien tijd om helemaal overnieuw te beginnen. Zo te lezen ben je pas begonnen met Windows 2003 Server en wilt gelijk alles weten. Helaas werkt dit niet zo en zul je proefondervindelijk het moeten ervaren.
als ik dit topic eens doorlees dan valt mij op dat de ts inderdaad maar eens en boek moet gaan kopen of de aanwezige helpfiles moet gaan doorlezen.
en pas iets aan zetten als hij de helpfiles ook snapt, want binnen twee tellen hebben wij weer en spamserver erbij .
smtp relay moet je wel goed dichtimmeren namelijk anders kan jan en alleman via de smtpserver mail gaan relayen.
en ik weet uit eigen ervaring dat je binnen twee dagen eruit gepikt wordt door de spammers, en geloof me 35.000 mailtjes in de wachtrij maken je server heel erg traag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof niet dat jullie begrijpen wat mijn probleem is.
Ik begrijp de help files wel degelijk.
Ik weet ook precies wat mijn probleem is (heeft nix met active directory of DNS te maken).
Hier heb ik namelijk al eens eerde last van gehad met een andere mailserver.
Ik moet de relay instellingen aanpassen zodat er ook naar domeinen buiten mijn eigen domein gestuurd kan worden.

Het enige waar ik mee zit is dat ik bij de IIS een SMTP-site erbij zou moeten krijgen als ik de SMTP server installeer.
Maar dat gebeurt dus niet.
En mijn vraag aan jullie is of jullie daar iets vanaf weten en mij daar nuttige info over kunnen geven over hoe ik de relay aan kan passen.

Verder heb ik nix nodig...

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:54

M-ThijZ

Riding on Rails

...schopje

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb geen idee waar de SMTP server te configureren is. Als ik in help files kijk word er steeds verwezen naar de inetmgr, maar daar staat het gewoonweg niet! De SMTP server is wel goed geinstaleerd en kan gewoon gebruikt worden, alleen vind ik nergens de manier waarop de service configureerbaar is.
hopelijk zijn er mensen die het wel weten.
Pagina: 1