Toon posts:

Asus A7V600 loopt vast in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn oude moederbord omgeruild (Asus A7V8X-X) tegen de Asus A7V600, omdat hij steeds vastliep in het bios. Echter hetzelfde probleem heb ik nu ook bij dit moederbord, soms komt hij net in het BIOS en zie je het Asus logo en loopt vast, maar soms krijg ik helemaal geen beeld. Ik heb al alle onderdelen er los uitgehaald behalve de videokaart en het geheugen. Gisteren was ik nog net zover gekomen in het BIOS dat ik snel de AGP Compatabillity optie op 4x kon zetten, daardoor kon ik wel een avondje zonder zorgen de computer gebruiken, echter ik wil zo net de computer aanzetten en hij doet weer precies hetzelfde, iemand die dit probleem kent en weet hoe het op te lossen is :?

Ik heb de volgende onderdelen:
Asus V7700 Ti (Geforce 2 TI met 32 MB DDR geheugen, AGP 4x)
1 reepje DDR266 RAM van 256 MB (No-Name)
1 reepje DDR333 RAM van 256 MB (Corsair)
AMD Athlon XP 2600+ (333 Mhz)

En voor de rest moet het niet uitmaken want die zit er niet in ;)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Zit je koeler wel goed gemonteerd op je cpu? Vast lopers in het bios hebben vaak met oververhitting te maken. Eventueel brak geheugen.

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 12:06
Probeer eens met 1 reep geheugen te booten, probeer eens een andere videokaart.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Probeer ook eens een CMOS-reset. FF de jumper omzetten op het moederbord (staat in het mobo-boekje). Wat voor voeding heb je?

Hang loose, KiteSurfing for life!

Verwijderd

Topicstarter
Snijkoek schreef op 18 december 2003 @ 10:43:
Zit je koeler wel goed gemonteerd op je cpu? Vast lopers in het bios hebben vaak met oververhitting te maken. Eventueel brak geheugen.
De koeler is gemonteerd door de winkel ;) Als de CPU te heet wordt schakelt de computer zich automatisch uit (Asus CPU Overheat protection ofzo) :)

Ik heb ookal geprobeerd met een andere videokaart (PCI) maar die doet evenveel (niets dus)

Het CMOS heb ik gereset, dan werkt ie altijd wel weer, maar ik heb geen zin om elke keer als ik mijn computer wil aanzetten eerst het CMOS te resetten ;) (overigens moet ik dan ook weer heel snel de AGP Mode op 4x zetten want me ook niet altijd lukt, dan kan ik weer een uur wachten totdat ik beeld krijg)

Ik heb laatst nog een nieuwe voeding van AOpen gekocht (3 weken geleden) bij de MyCom dus daar zal t denk ik niet aan liggen (300W)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 12:19 ]

• Beercase

Beercase

So soft!

300 watt is niet bijster veel, maar moet voldoende zijn, misschien toch een andere proberen. Al 1 reep geheugen geprobeerd? Verder kan een bios flash misschien helpen, anders weet ik het ook niet meer.

Suc6 iig!

Verwijderd

Topicstarter
Beercase schreef op 18 december 2003 @ 12:46:
300 watt is niet bijster veel, maar moet voldoende zijn, misschien toch een andere proberen. Al 1 reep geheugen geprobeerd? Verder kan een bios flash misschien helpen, anders weet ik het ook niet meer.

Suc6 iig!
Het zou gewoon moeten werken, als hij er eenmaal doorheen is gaat het ook prima. Ik heb net de repen apart geprobeerd, maar dit had helaas geen effect. Ook zal ik nog even kijken of ik de voeding kan inruilen tegen een sterkere omdat ik er hier geen heb liggen. BIOS Flash heb ik even de release notes doorgekeken, bij update 1005 (die reeds geinstalleerd is) staat dit:

Fix system shows hardware monitor error sometimes if Q-Fan enabled
Fix Q-Fan function fail sometimes after resume from S3
Fix system hangs sometimes with DDR266 or 333 if CMOS checksum fail

Het probleem zou dus al opgelost moeten zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, als de voeding niet sterk genoeg is, zou ik toch ook last moeten hebben van freezes in XP? En hoeveel watt heb ik dan ongeveer nodig?

• jogiebeer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

jogiebeer

Fencing is fun,

Al geprobeerd met 1 mem strookje? Twee verschillende memstrookejs kunnen ook tot opstartproblemen leiden.

Oeps, te laat weggestuurd

[ Voor 13% gewijzigd door jogiebeer op 18-12-2003 16:54 ]

Jogies Specs or Jogies my tweaks specs

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Hoe staat je geheugen ingesteld? Staat de snelheid op wel op 266 MHz? en staan je geheugentimings op Optimal of op Turbo? Als deze op Turbo staat probeer het dan eens op Optimal.

Had je dit probleem eigenlijk meteen na het verwisselen van het mobo of pas na een tijdje? Probeer er eens achter te komen wat je als laatste heb gedaan voordat je dit probleem kreeg.

• Beercase

Beercase

So soft!

Zoals ik al zei moet een 300 watter genoeg zijn om het zooitje te laten draaien! Ben alleen niet goed op de hoogte over de kwaliteit van Aopen voedingen.
Verder kan het zijn dat de bios niet goed is downgeload zodat er errors ontstaan in het bestand. Probeer hem eens opnieuw te downen en te flashen. 1006 is er ookal ftp://ftp.asus.com.tw/pub...kt600/a7v600/A7v61006.zip :D try it zou ik zeggen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat als een BIOS versie standaard al staat geinstalleerd, dat ie dan niet gedownload is ;)

Zoals ik ook al in mijn startpost schreef had ik het probleem ookal bij mijn vorige Asus moederbord. Mijn BIOS instellingen staan standaard op "Optimal" en die heb ik daar ook op laten staan, de optie "Auto" bij de snelheid moet wel detecteren dat het geheugen op 266 Mhz moet draaien neem ik aan... Ik ga morgen trouwens even 2 reepjes DDR400 Geheugen halen kijken of dat het probleem oplost ;) maar andere tips zijn ook welkom :)

Verwijderd

Beercase schreef op 18 december 2003 @ 22:12:
Verder kan het zijn dat de bios niet goed is downgeload zodat er errors ontstaan in het bestand. Probeer hem eens opnieuw te downen en te flashen. 1006 is er ookal ftp://ftp.asus.com.tw/pub...kt600/a7v600/A7v61006.zip :D try it zou ik zeggen!
Euh, als er fouten in de file zitten, dan klopt de checksum niet meer en zal de flash tool er ook niet mee doorgaan.

• Bassa
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 00:12:

Mijn BIOS instellingen staan standaard op "Optimal" en die heb ik daar ook op laten staan, de optie "Auto" bij de snelheid moet wel detecteren dat het geheugen op 266 Mhz moet draaien neem ik aan...
Probeer je geheugentimings is gewoon vast op 266 MHz te zetten, misschien dat de autodetectie niet goed werkt. En verder kijk eens wat je hetzelfde hebt ingesteld in het bios van je nieuwe mobo en in het bios van je oude mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Got_user schreef op 19 december 2003 @ 12:18:
[...]

Probeer je geheugentimings is gewoon vast op 266 MHz te zetten, misschien dat de autodetectie niet goed werkt. En verder kijk eens wat je hetzelfde hebt ingesteld in het bios van je nieuwe mobo en in het bios van je oude mobo.
Op de CPU instellingen na, (en bij de A7V600 de AGP instelling) heb ik alles op de standaardwaarden gelaten.

Aangezien hij nu altijd in het BIOS vastloopt is er geen mogelijkheid om de geheugentimings op 266 Mhz te zetten :(

[UPDATE] Het was idd het geheugen, ik heb nu 1x 512 MB Corsair 400Mhz erin zitten en het draait perfect :) [/UPDATE]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 12:56:
[...]

Op de CPU instellingen na, (en bij de A7V600 de AGP instelling) heb ik alles op de standaardwaarden gelaten.

Aangezien hij nu altijd in het BIOS vastloopt is er geen mogelijkheid om de geheugentimings op 266 Mhz te zetten :(

[UPDATE] Het was idd het geheugen, ik heb nu 1x 512 MB Corsair 400Mhz erin zitten en het draait perfect :) [/UPDATE]
OK, ik heb te vroeg gejuicht, hij geeft nu wel altijd beeld, maar na 2x succesvol rebooten, blijft hij na de 3de reboot WEER hangen bij de POST. Ik heb inmiddels een BIOS update gedaan naar versie 1006 (dat was de reden van de 2de reboot, hierna bleef hij dus weer hangen :( )

• Bassa
Probeer bios versie 1003 eens. Die werkt bij mij perfect met DDR 400
Pagina: 1