Toon posts:

Windows aflsuiten zet computer zelf niet uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel bekend, het is mij in ieder geval na lang gebruik zonder reinstall van Windows 95/98 vaak overkomen, dat als je windows afsluit het OS blijft hangen bij het scherm "shutting down windows" of iets dergelijks. Normaal valt dat sherm weg wanneer de computer zich volledig uitschakelt (dus de fans, HD, etc. vallen stil en de monitor krijgt geen signaal meer). Hij blijft nu hangen. Ik zit nu in het buitenland en mijn moeder heeft problemen met het netwerk thuis, en de reparateur begint nu over een virus op de computer omdat hij dus blijft hangen. Is dat onzin? Is er misschien een makkelijke registry truc, defraggen, wat dan ook om dit op te lossen?

Verwijderd

Vaak is de netwerkkabel/USB eruit trekken al voldoende...

Het komt mede doordat Windows onnodig lang blijft wachten totdat bepaalde processen en activiteiten zijn afgesloten. Registry opschonen helpt al een heel stuk alsmede de benodigde Windows patches.

Zet ook snel afsluiten uit:
1 "Start" > "Run"/"Uitvoeren" (vlag+r)
2 "MSCONFIG"
3 "Advanced"/"Geavanceerd"
4 "Disable Fast-shutdown" / "Snel afsluiten uitschakelen" aanvinken

Gelukkig zijn er een paar oplossingen/patches voor:

Windows 95:

Windows 98:

Windows ME:

GoT-search: Windows afsluiten
Google: shutdown problems

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 08:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vriendelijk bedankt! Dit is al wat ik vermoedde, een vieze registry. Dit ding draait al twee en een half jaar 95, en is al tig keer ondergesmeerd met DivX codecs, office versies, etc...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 14:45 . Reden: Uitgelegd aan admin ]

Verwijderd

<!--
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 07:53:
Vriendelijk bedankt! Dit is al wat ik vermoedde, een vieze registry. Dit ding draait al twee en een half jaar 95, en is al tig keer ondergesmeerd met DivX codecs, office versies, etc... Een klein vraagje, ik wil dit pagina'tje misschien mailen aan de reparateur. Zou je de naar mijn mening volkomen gerechtvaardigde opmerking over de kwaliteit van de reparateur kunnen deleten? Doe ik dat ook zo met deze zinnen wanneerje dat gedaan hebt. In ieder geval heel erg bedankt, dit was precies wat ik nodig had!
//-->Als hij al 2½ jaar draait met dezelfde registry is het zeker aan te raden voor een Win9x (Win95/Win98/WinME) om het register op te schonen. Zelfs XP kan op zijn tijd de benodigde opschoning gebruiken ;) Patch in ieder geval die bak met alle Windows Updates en maak een backup/ghost.
Over die codecs: installeer er zo weinig mogelijk. Opzich zou je aan FFDshow + AC3codec genoeg moeten hebben om 90% te kunnen draaien wat er rondzwerft. Veel performance problemen worden oa. door conflicterende codecs veroorzaakt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 08:13 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hee dit is toevallig, dit heb ik sinds twee dagen ook (weer). Alleen heb ik WinXP (home). Met Win2k had ik dit probleem ook gehad, maar na een reinstall werkte alles weer.
Wat er bij mij gebeurt is dat je dat kleine schermpje ziet ('Windows is bezig met afsluiten'), dat verdwijnt vervolgens en dan heb je alleen nog de blauwe achtergrond en de cursor. Dan hoor je een klik (HDD gaat uit) maar dan doet ie niks meer, ook de muis kan ik niet meer bewegen. Vervolgens moet ik zelf de pc uitzetten.

Ik zal ook eens kijken naar dat registry opschonen en wat codecs weggooien :)

Btn, move naar WOS?