Toon posts:

Mogelijkheden van de hersenen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag laatst een programma op National Geographic over mensen die een bepaald defect aan hun hersenen hadden waardoor ze vaak op sociaal gebied niet goed konden fuctioneren. Maar om een of andere reden konden ze één bepaald ding heel erg goed. Zo kon een man bijv. 15 talen en kon een andere enorm goed hoofdrekeken (zoals rain man).

Wat dit dus bewijst is dat de menselijke hersenen tot enorme prestaties in staat is. Helaas neemt dit blijkbaar zoveel hersencapaciteit in beslag dat er dan weinig overblijft voor andere dingen. Blijkbaar kan een klomp zenuwcellen binnen een paar seconden een som als 2.334.234 * 6.432.432 uitrekenen.

Dit schept grote verwachtingen voor de toekomst van onze hersenen (posts over of er nu wel of niet nog menselijke evolutie is moeten in een andere thread :) )

Verwijderd

Het beidt in ieder geval interessante mogelijkheden voor genetische manipulatie. De mogelijkheden zitten onder die hetsenpan, alleen komen ze nu nog niet altijd goed tot uitdrukking.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hmmm...dan denk ik meteen aan m`n }:O
M`n brain ff aansluiten op m`n computertje en m`n computertje ff assisteren in z`n berekeningen :) . Kun je lekkere scores halen :P

GreetZ

edit:

Beter is m`n computertje in m`n brein natuurlijk. >:) Heb je altijd T.net bij je :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 09 december 2000 20:43 schreef JimmyT het volgende:
Blijkbaar kan een klomp zenuwcellen binnen een paar seconden een som als 2.334.234 * 6.432.432 uitrekenen.
vindt je dit zo\m grote prestatie dan?? ik vindt het niet echt indrukwekkend.

als je kijkt naar wat je hersenen voor een rekenvermogen hebben op andere punten (analyse van bewegende beelden etc)
dan is jouw voorbeeld niks.

waarom de meeste mensen hier zo slecht in zijn is omdat het nooit nodig is geweest om dit te kunnen, en alleen mensen met een of andere afwijking kunnen hier dus ineens heel goed in zijn.

ik denk overigens dat we er gemiddeld nog slechte in gaan worden, ik pak al mijn rekenmachine als ik ga berekenen hoeveel het eten heeft gekost voor iedereen. mensen hoofdrekenen steeds minder, dus het wordt overbodig om het te kunnen.

Verwijderd

Dit soort voorbeelden van ongewoon hoge prestaties van hersenen vind ik niet zo belangrijk; hier hebben we toch computers voor?

de kracht van de hersenen zit niet in de snelheid of capaciteit, maar de dynamiek. Die dynamiek is gebaseerd op het relaties leggen tussen verschillende soorten data en daar dan conlcusies uit trekken. dat kunnen computers niet (uit zichzelf!).
vb: een database kan je met een soort van brute-force selectie, alle data aan elkaar koppelen, maar veel efficienter en resultaatgerichter is om aan te geven welke data velden met elkaar gekoppeld moeten worden. hier door ontstaat er veel minder rekenwerk en dan is het dus helemaal niet zo belangrijk hoesnel deze informatie verwerkt wordt.

In die richting zullen de hersenen nog verder evalueren denk ik. Dus de aangehaalde voorbeelden zijn wel uitzonderlijk maar geen voorbode van de toekomst.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

In die richting zullen de hersenen nog verder evalueren denk ik.
Helaas zullen jij en ik niet meer aanwezig zijn om dat mee te maken :'(

We hebben als "moderne, beschaafde mens" nog steeds te maken met allerlei oerdriften van een hele lange tijd terug.... Evolution takes it's time....

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

de geinige dingen die je met je hersens kan :
http://www.robotbugs.com/robotbugs/mind/sleep.htm

daaraan kan je duidelijk de grenzen van de menselijke hersenen aflezen

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb ooit eens een artikel in de Kijk gelezen over een man die een tijdje terug leefde die ALLES maar dan ook ALLES kon onthouden. Je kon hem zo een gigantische ingewikkelde formule met 100 moeilijke getallen erin even laten zien en die wist ie dan 10 jaar later nog precies. Maar hij onthield dus echt ALLES !!! Je kon hem zo vragen wat ie 20 jaar terug op ma 3 juni iknoemmaarwat allemaal had gedaan en dat wist ie dan gewoon!

Die man is uiteindelijk krankzinnig gestorven omdat op een gegeven moment alles wat ie zag en hoorde associaties (herinneringen enzo) bij hem opriep, en z'n hersenen min of meer op tilt begonnen te slaan.

bruut he?

Verwijderd

kool>>

om die reden denk ik ook dat "vergeten" één van de redmiddelen avn de gedachtengang is. Een mens is selectief in wat hij analyseert, en wat hij onthoudt. dat laatste is erg tijdgebonden.
offtopic:
Tachyon >> vanwaar die quote uit pulp fiction? ik vond het nou niet zo'n geweldige film of geweldige scene. maar dat is misschien persoonlijk.

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06-2025
Nou het lijkt mij best simpel te verklaren,
aangezien de mens maar iets van 3-4% van z'n hersenen gebruikt (niet echt veel).
Het lijkt me gewoon dat deze mensen die snel kunnen rekenen gewoon dat gedeelte van z'n hersenen (reken- of taalgedeelte) voledig benut,
maar dat dat gewoon zoveel energie nodig heeft dat alle andere gedeeltes worden verwaarloosd.

Er komt wel eens een tijd waarin de mens veel maar dan ook veel meer met z'n hersenen kan doen, en dan gebruiken we pas 20% van onze hersenen, ik zou me haast niet voor kunnen stellen wat er gebeurt als we gewoon 100% van onze hersencapasiteit kunnen gebruiken.

• aatos
Op woensdag 13 december 2000 15:11 schreef Legion het volgende:
Nou het lijkt mij best simpel te verklaren,
aangezien de mens maar iets van 3-4% van z'n hersenen gebruikt (niet echt veel).
Het lijkt me gewoon dat deze mensen die snel kunnen rekenen gewoon dat gedeelte van z'n hersenen (reken- of taalgedeelte) voledig benut,
maar dat dat gewoon zoveel energie nodig heeft dat alle andere gedeeltes worden verwaarloosd.

Er komt wel eens een tijd waarin de mens veel maar dan ook veel meer met z'n hersenen kan doen, en dan gebruiken we pas 20% van onze hersenen, ik zou me haast niet voor kunnen stellen wat er gebeurt als we gewoon 100% van onze hersencapasiteit kunnen gebruiken.
waar haal je vandaan dat mensen maar 3-4 % gebruiken?

lijkt me niet logisch uit evolutionair standpunt.

• Refragmental
  • Laatst online: 23-06-2025
Op woensdag 13 december 2000 15:47 schreef aatos het volgende:

[..]
waar haal je vandaan dat mensen maar 3-4 % gebruiken?

lijkt me niet logisch uit evolutionair standpunt.
Nou dit is echt gewoon algemeen bekend bij mensen die zich bezig houden met medische wetenschappen, de mens gebruikt echt niet veel van zijn hersenen hoor, en dan is 3-4% ook nog eens ruim genomen.

Verwijderd

zoals ik ook al schreef in een ander topic:
We gebruiken idd maar een deel van onze hersenen op een moment. Je gebruikt niet al je hersencapaciteit tegelijkertijd.
Daarvoor zou je tegelijkertijd moeten lezen schrijven, bewegen, luisteren, kijken, praten etc etc.

Mar volgens mij gebruiken we gewoon gedurende ons leven de volle 100%.

Verwijderd

het gebruiken van 100% van je hersenen is ook niet logisch uit evolutionair oogpunt, die dingen zuipen sloten energie, en meestal gebruik je ze ook maar voor een ding tegelijk.
waarom zou het evolutionair handig zijn om tegelijk te kunnen breien , lezen , praten en in je hoofd te musiceren tegelijk?

• aatos
paladin:
de bewering is nu al flink veranderd. het is nu dus al bijvoorbeeld 3%, en niet meer tegelijk. maar dan wordt de stelling dat je meer zou kunnen als je al je hersenen gebruikt (de stelling die legion aanvoerde) dus verworpen. je zou alleen meer tegelijk kunnen.
ik zeg ook niet dat je altijd alles tegelijk gebruikt. uit evolutionair oogpunt is het wel degelijk nuttig om zowel te kunnen eten, breien en lezen. het hoeft alleen niet tegelijk. maar het zou evolutionair niet nuttig zijn om 97% van je hersenen nooit te gebruiken. daar doelde ik op.

legion:
ik ken die bewering wel ja, de uitspraken varieren van 1 tot 20 % dat gebruikt wordt.

het is echter absoluut geen 'algemeen bekend feit'. er is veel discussie hierover, en er zijn maar weinig argumenten dat de mens zo weinig van zijn hersenen gebruikt.

Verwijderd

ooops
zag het te laat
sorry
maar dat bedoel ik ook
waarom extreem veel energie gebruiken door alles tegelijk te kunnen
in plaats van lekker zuinig het een na het ander te doen?

Verwijderd

wat jij bedoelt zijn autisten. Deze mensen sluiten zich af van de buitenwereld maar de meeste autisten hebben iets extra's. Idiot savant. Zo noemt men dit verschijnsel. Bv. op sociaalvlak scoren ze heel erg laag omdat ze meestal totaal in hun eigen wereld leven. Maar daar komt bij dat de meeste autisten bv. heel goed piano kunnen spelen zonder ook maar 1 noot te kunnen lezen of inmens moeilijke berekeningen..Een mooi voorbeeld is de film Rainman. Veel autisten die in een inrichting of verzorgingstehuis zitten en veel met een groep omgaan ontwikkelen hun eigen taal.
Pagina: 1