Toon posts:

[MAYA] Schaduwrand bij belichting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet! Ik ben voor de eerste keer in dit deel van het forum, de zoekoptie hier gebruikt voor mijn probleem, internet en IRC afgespeurd, maar nergens kon ik de oplossing vinden.

Ik heb in maya eerst het PS2 logo nagebouwd, dat belicht en gerenderd (camera beweegt eromheen), dat ging allemaal goed.
Ditzelfde heb ik gedaan met een zelfgemaakt GameCube logo (hoe origineel :D), alleen hierbij krijg ik de scherpe schaduwrand van mn spotlight niet weg, je ziet binnen de verlichting ALLES, en buiten de lichtrand, helemaal niets. Ik dacht dat dit met de optie "Shadow rays" moest in je raytrace shadow attribute editor, maar zelfs als ik die op max (40) zet, veranderd er nix aan mn belichting....

Weet iemand wat ik op het moment fout doe? Heb de optie Ray depth limit ook al voluit geprobeerd, ook samen met de shadow rays op 40, maar geen succes... :(

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 19:34
Ik heb er zelf weinig verstand van (3d apps that is), maar het zou eventueel handig zijn om er een paar screenshots van te maken en ze hier neer te zetten

rm -rf ~/.signature

Verwijderd

Topicstarter
hmm... ok, ik zit nu op school en kom tot vrijdag niet meer op mn eigen PC omdat ik weg moet, ik zal in maya ff een simpel objectje maken en die belichten zoals het nu is, en ik niet veranderd krijg!
Godsamme, maya doet het hier op school weer eens niet! Ik zal morgen ff wat screenies posten! 8)

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Mijn maya kennis is ook niet meer wat het was. Maar dit probleem is bijna pakket onafhankelijk. Zodra je een raytrace spotlight gebruikt heb je harde schaduuw randen. Omdat het licht uit één punt komt. De twee meest gebruikte oplossingen hiervoor zijn:

Shadowmaps ipv raytracing - met een shadowmap kan je een falloff instellen aan de rand van de spotlight, zodat hij zacht wegloopt. (minder rendertijd)

Radiosity (val me niet aan over de term, ik heb het opgegeven te snappen) - Met radiosity stop je niet bij het berekenen van een keer per straal, maar bereken je ook het licht dat wegstuiterd van oppervlakte's, zodat het licht buiten die kegel kan vallen. En da schaduwen ook zachter worden. (veel, veel meer rendertijd)

[ Voor 5% gewijzigd door MaDDoG op 18-12-2003 13:38 ]

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Verwijderd

Je kunt ook nog een zwakke point light toevoegen, om bij te lichten.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Je kan ook een area light proberen. Dit moet een light dat veel bij speelfilms gebruikt wordt na boodsen. Deze heeft een hele lichte schaduw rand. Maar een Shadowmap (zoals MaDDoG al zei) heeft een veel snelere rendertijd

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25
Bedoel je de scherpe schaduwrand van de spotlight zelf? Zo ja probeer dan eens de falloff en de pernumbrula angle te veranderen, hiermee kan je de afloop van de spotlight beinvloeden. is dit et niet.... SCREENIES >:)

tja...

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Sander0105 schreef op 18 december 2003 @ 18:21:
Bedoel je de scherpe schaduwrand van de spotlight zelf? Zo ja probeer dan eens de falloff en de pernumbrula angle te veranderen, hiermee kan je de afloop van de spotlight beinvloeden. is dit et niet.... SCREENIES >:)
Klopt alleen geld dat dan voor de randen van het licht zelf als de schaduwen ook wat vager moeten zijn, moet je Light Radius aanpassen (hoger dan 1) en niet zoals TS doet het aantal Shadow Rays.
Pagina: 1