wat is het nut van -12 en -5 volts lijnen?

Pagina: 1
Acties:

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben erachter dat mijn voeding hele vreemde voltages afgeeft: de -12 v lijn zweeft tussen de -5 en de -7, de -5 volt lijn tussen de -2 en -3.
(gemeten met 2 verschillende programma's, die + waardes aflezen die exact overeenstemmen met de waardes die de bios afgeeft, dus de meting is redelijk betrouwbaar)
Nu draait mijn systeem verder stabiel, dus ik heb er geen nadelen van ondervonden, maar ik vind het toch wel een beetje appart.

Nu vraag ik mij af, hebben de -12v en -5 volts lijnen absoluut wel nut? en wat voor nut dan? (als mijn systeem ook blijkbaar zonder kan?)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

iMars

Full time prutser

Ook gemeten met een multimeter?

Koop hier mijn P1 reader :)

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29

Blaz0r

:)

Waarschijnlijk zijn je sensoren niet helemaal correct (of worden ze niet goed uitgelezen)o.i.d
Want - lijnen zijn gewoon net zo belangrijk als + lijnen, ze zorgen voor referentiespanningen in bepaalde componenten van je computer.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15
Ik weet niet precies wat je allemaal kan hangen aan de -12 en -5 volt lijnen, maar wel weet ik dat áls er niks aan hangt, dat de gemeten waardes nog wel eens sterk kunnen afwijken. Er is dan geen weerstand, het stroomt allemaal niet goed, etcetera waardoor de metingen ook niet kloppen. Zolang je er dus niks aan hebt hangen hoef je je nergens zorgen over te maken :)

The devil is in the details.

• bigoldie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 15:11
Misschien niet helemaal relevant. Maar bij elektro-motoren kan je de nut van - lijnen goed zien.

Bijvoorbeeld bij +5 volt draait de as van de motor met de wijzers van een klok mee, als je er dan -5 volt op zet dan draait de as van de motor tegen de wijzers van een klok.

Life isn't fair. It's just fairer than death, that's all.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Want - lijnen zijn gewoon net zo belangrijk als + lijnen, ze zorgen voor referentiespanningen in bepaalde componenten van je computer.
en nu ben ik juist zo benieuwd naar welke componenten dan precies.
wat zou er niet goed moeten werken als de weergegeven waardes de werkelijke waardes zijn?
Ik weet niet precies wat je allemaal kan hangen aan de -12 en -5 volt lijnen, maar wel weet ik dat áls er niks aan hangt, dat de gemeten waardes nog wel eens sterk kunnen afwijken. Er is dan geen weerstand, het stroomt allemaal niet goed, etcetera waardoor de metingen ook niet kloppen. Zolang je er dus niks aan hebt hangen hoef je je nergens zorgen over te maken
zou kunnen maar daarom wil ik eigenlijk weten wat daarvan gebruik maakt zodat ik zelf kan kijken of ik er uberhaupt iets aan het hangen wat daarvan gebruik kan/wil maken. Maar volgens jou zou heten met een multimeter ook een foute waarde moeten geven....

Verwijderd

De negatieve spanningslijnen worden vaak door SpeedFan en MBM verkeerd weergegeven. (Belast) meten met een multimeter is véél betrouwbaarder.
Zie: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] voor info over het nameten van voedingen en het gebruik van belastingsweerstanden.

De negatieve spanningslijnen worden gebruikt door seriële poorten, modems, ISDN adapters en ouderwetse geluidskaarten met symetrische voeding. Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?

Er is 1 simpele regel: ga pas wantrouwen als je problemen hebt.
Je PC werkt naar behoren, er zijn geen problemen, dus ik zie niet in waarom je op basis van 2 programma's ineens bezorgd zou moeten zijn :)
ze zorgen voor referentiespanningen in bepaalde componenten van je computer
:? In gevallen van referentie wordt de ground aangehouden. Zelfs RS232 in zijn recommendation negatieve spanningen aanvoert gebruikt de nul als referentie met een dead area van -3V/+3V. In de huidige V10 standaarden wordt gebruik gemaakt van een dead area van +0.3V to -0.3V - alweer met als referentie de nul. Bron: http://www.sangoma.com/signal.htm
Er zijn geen onderdelen in je PC die een negatieve spanning als referentie gebruiken om signalen op te moduleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 03:10 ]

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29

Blaz0r

:)

Wij op school (hbo electro jaar 2) gebruiken toch echt referentie spanningen van + en - bepaalde voltages, ik moet toegeven binnen ic componenten word ook vaak referentie tussen 0v en vcc gebruikt maar het lijkt me niet totaal nutteloos die -voltages

edit

ik weet iid niet of alles op een moederbord gestandaardiseerd is, ic's iig meestal wel. Als je alles zelf mag maken is het toch soms handig om niet vanuit ground te gaan. Ik kan me voorstellen dat dit op een mobo ook wel eens handig is.

[ Voor 26% gewijzigd door Blaz0r op 18-12-2003 00:40 ]

Pagina: 1