[WinXP] Verborgen dvd-rom drive??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basketje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05-2023
Ik heb 2 maanden geleden een pc gekocht en ik heb sinds gister avond het volgende probleem gekregen:

in "Deze computer" staat mijn dvd-drive niet meer. Ook kan ik op geen enkele manier in windows deze drive bereiken. Hij heeft geen drive-letter neem ik aan.
Als ik kijk bij apparaatbeheer, staat deze er wel en de stuurprogramma's heb ik overnieuw geinstalleerd. Dit heeft geen effect.
Het rare is dat andere cdrom drives ook niet werken en de betreffende dvd-drive werkt op een andere pc ook.

Het is naar mijn mening een softwareprobleem.
Ik heb in DOS opgestart en hier werkt de drive wel :?, conclusie: windows probleem...
Echter weet ik absoluut niet hoe ik dit op kan lossen. Ik heb gekeken of ik de drive bij "Disk management" kon vinden, maar hier staat hij ook niet.
Is er een bepaalde (moeilijk te vinden) optie die de cd-rom drives uitschakelt in windows?

Verder kan ik er nog bij vermelden dat het gekomen is (denk ik, maar weet niet zeker), toen ik een IDE-0 slave hardeschijf wisselde met een andere schijf.

Weet iemand n oplossing, behalve dan windows opnieuw te installeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je in 'diskmgmt.msc' kijkt (Start -> run -> diskmgmt.msc), staat het apparaat daar wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30119

:? Ha dik vorige week ook last van.
Na een reboot stond ie er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 12:25
welke windows versie heb je?
Bij windows xp kan je bij systeembeheer met de driveletters spelen
(weet niet precies waar...HELP ME!! :P)
Misschien dat je daar eens mee kan klooien

Leave only footprints, take only memories

• basketje
ik heb windows xp pro nederlandse versie..
ik heb al bij dat drivelettersgedeelte zitten kijken, maar daar staan me harde schijven en mijn zipdrive. Geen dvddrive dus..
De reply van elevator kan ik nog niet uitvoeren (zit nu op school), maar ik zal dat vanavond wel bekijken..
alvast bedankt, ook al helpt het niet :)

zouden de IRQ's misschien door elkaar aan het lopen zijn?
ik heb daar verder geen verstand van, maar ik heb er wel ooit wat van gehoord...

[ Voor 19% gewijzigd door basketje op 18-12-2003 09:15 ]

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Kijk eens met tweakui of de drive letters wel staan ingeschakeld.
Het kan zijn dat er ergens een setting staat waardoor de driveletter gewoon niet staat weergegeven, bv tot E terwijl de dvd F heeft ?

• basketje
ik heb al bij tweakXP gekeken, geen drive die uitstaat...

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

sjek je master en slave setting

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• basketje
qua jumpers zit het allemaal goed volgens mij (alles cable select)..
ik heb altijd op deze config kunnen draaien, maar ik denk dat bij het verwisselen van de harde schijven iets fout is gegaan (met adressen ofzo??)
ik heb ook al op IDE-0 de drive gehangen, maar dit had ook geen effect

[ Voor 15% gewijzigd door basketje op 18-12-2003 09:24 ]

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
staat je dvd-rom speler wel bij de systeeminstellingen?
configuratiescherm => prestaties en onderhoud => systeem => tabblad hardware => apparaatbeheer

wwweet ik veel...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

basketje schreef op 18 december 2003 @ 09:23:
qua jumpers zit het allemaal goed volgens mij (alles cable select)..
Probeer toch eens hem van cable select te halen en met het handje master en slave in te stellen. Cable select werkt niet op alle PC's goed. Zeker als het te maken heeft met het wisselen van een Harde schijf zou ik dat toch verdenken.

Je kunt dan ook vreemde dingen krijgen dat je bios wel iets(CD) herkent maar je OS niet en vice versa.

De oplossing is in alle deze gevallen zelf master slave instellen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 12:05
Verwijder eens de controller waar de speler op is aangesloten en reboot, grote kans dat de drive wordt herkend na het opstarten!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 13:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

staat op CS ... doe idd maar handmatig op master en slave zetten zoals leuk_he al melde

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan idd je IDE-config zijn. Kijk idd je jumpers eens na, en laat dan in je BIOS eerst alles autodetecten, om het vervolgens vast te zetten. Als je je DVD-drive en je CD(RW?) door de biosdetectie ziet komen, zou windows hem imho ook weer moeten zien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 12:39
Ik had dit zelf laatst ook al. :o Oplossing bij mij: Drive verwijderen uit apparaatbeheer, en dan zoeken naar gewijzigde apparaten. :) (Of eventueel een reboot.)

• basketje
apparaatbeheer al gecheckt,
drive verwijderd, en opnieuw hardware laten zoeken..

ik moet IDE kabel, jumperinstellingen en bios nog checken, dan heb ik volgens mij allles geprobeerd :)
Pagina: 1