Toon posts:

dvd killed the tv?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weekjes geleden heb ik bij de Albert Heijn dat dvd-home-cinema setje (albert heijn DVD SPELER + 5.1 setje) gekocht wat toen in de aanbieding was. Zag er allemaal prima uit en er kwam ook een redelijk geluid uit, in eerste instantie deed ie het ook prima op mijn tv. Maar toen ik vervolgens mijn pc op het dvd ding aansloot ging het een beetje mis. De tv ging kapot, kreeg hetzelfde probleem als de man uit dit topic: [rml][ TV-out] TV kapot :([/rml]

Nu heb ik gemerkt dat er een enorme overspanning zit op dat dvd ding, want als ik de computer op de dvd audio-in aansluit valt de stroom uit hier in huis en moet ik de veiligheidsschakelaar in de meterkast weer om gaan zetten.

Heeft iemand hier toevallig een professionele mening over en hebben andere hetzelfde probleem met dit setje? Ik ben nog niet bij de AH geweest om verhaal te halen. Ik dacht eerst wat info in te winnen voordat ik me met een kluitje het riet in laat sturen. Ik zal ze bij de albert heijn wel niet kunnen overtuigen dat ze me een nieuwe tv geven wel?

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 22:22 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Dit probleem heeft meer te maken met je pc dan met je tv, aan de AH zal het ook niet liggen.
Waarschijnlijk is je pc ongeaard en is er 115V gaan lopen tussen de verschillende apparaten.

Dit was de druppel voor je tv die waarschijnlijk niet veel meer nodig had om stuk te gaan.

• GromitWallace
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2021

GromitWallace

ic designer

Ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn receiver.
Tijdens het aansluiten van geluidsuitgang geluidskaart naar receiver grote vonk en weg tuner (alleen nog ruis) (hete kant plug uit geluidskaart tegen massa receiver aangehouden).

Het probleem zit vaak in een netfilter in je pc-voeding. Hier zit wel eens een wat te grote capaciteit van fase/netspanning naar aarde. Deze capaciteit ontlaadt zich via de receiver/tv/dvd speler op het moment dat je de twee apparaten probeert te koppelen (en misteekt). Tijdens het ontladen van die C kan de aardlekschakelaar in je huis afgaan, als de ontlaadstroom maar groot genoeg is. De stroom is vaak ook groot genoeg om bepaalde componenten (IC's) in je tv/dvd/receiver te slopen.

In mijn geval was de tuner afstemmer en voorversterker kompleet weggebrand (reparatie 250 gulden toendertijd :( ). Na de reparatie per ongeluk tijdens het aansluiten weer hetzelfde gedaan, toen viel gelukkig alleen het geluid heel even weg, niks beschadigd, oef. Sinds die tijd wat voorzichtiger met insteken van pluggen in een pc.

Dit soort problemen kan je wel voorkomen door bv galvanisch te koppelen tussen de pc en aangesloten apparaten.

gromit

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn broer heeft ook hetzelfe gehad met een Yamaha receiver, toen hij de mini jack van zijn pc wilde aansluiten op zijn receiver was et boem!!!, en toen was dus de keuze schakelaar van de tuner verrot gegaan. Hij blij dat hij nog gerantie had (we hebben een of andere leipe k*t smoes gebruikt en we konden ehm zo weer laten maken)
Dus tegen woordig eerst al je apparatuur uit en dan pas klussen is de boodschap.

One World Concepts

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als je alles netjes aan een aarde draad legt voordat je de stekkers aansluit, dan zijn de problemen waarschijnlijk verholpen.

Het probleem zit hem in een bepaald soort constructie van de voeding. Waarom is me niet helemaal duidelijk maar ik heb hier hetzelfde effect met een losse tuner.

Ook staat er soms een flinke overspanning op de kabel (als je die hebt).
Bij UPC staat er hier ook +60 volt op de antennekabel.

Senile! Senile Oekaki

• B_FORCE
  • Niet online
_bas_ schreef op 18 december 2003 @ 14:05:
Als je alles netjes aan een aarde draad legt voordat je de stekkers aansluit, dan zijn de problemen waarschijnlijk verholpen.

Het probleem zit hem in een bepaald soort constructie van de voeding. Waarom is me niet helemaal duidelijk maar ik heb hier hetzelfde effect met een losse tuner.

Ook staat er soms een flinke overspanning op de kabel (als je die hebt).
Bij UPC staat er hier ook +60 volt op de antennekabel.
das idd ook weleens irri, ben je bezig met de kabels van de tv door te trekken krijg je iedere keer een op donder... :(

One World Concepts

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:23
ik heb hetzelfde met mijn tv-out meegemaakt.

Ik heb een Matrox parhelia en ik had al een paar keer via de tv-out films gekeken.
Nu mijn computer staat boven en onze tv beneden. Op een avond wilde we een dvdtje kijken, ik wil dus de s-video in de scart stoppen en bam, alles uit...

Geen stoppen uitgesprongen alleen de aarding schakelaar (of hoe noem je dat :) ).

We dachten eerst puur toeval (omdat het vante voren ook gewerkt had) dus nog eens proberen, bam weeral de aardingschakelaar uitgesprongen. Eerst dachten we de video recorder, maar dat was het probleem niet . Dus er kon maar 1 probleem zijn. Een aardings fout in de tv, want zodra ik de s-video kabel op de tv aansluit, wordt de tv geaard (want de tv aard zichzelf aan de behuizing , denk ik). Maar we vonden niets. De laatste keer dat we probeerde was de tv stuk :( , wel binnen garantie. Op een dag heb ik men computer na beneden gesleept en zo aangesloten. En wat gebeurde er, niets , idd niets, blijkt dat men tweede uitgang op men videokaart ook stuk was, als ik er een monitor op aansloot keer ik alleen maar roos beeld, en met s-video niets meer. Mijn videokaart heb ik ook kunnen laten maken. Maar sindsdien heb ik het niet meer geprobeerd.
Ik weet dat de oorzaak met de aarding te maken heeft, maar ik zou niet weten naar wat ik moet zoeken.

Als het aan men voeding van men computer ligt, dan zou het simpel zijn. Maar hoe kan dat testen zonder terug iets op te blazen ?

//B_FORCE , ik heb een ontlading gehad van de videorecorder, want we dachten dat die het probleem was. Ik heb een plaat in men been (kuitbeen). en toen de videorecorder vasthad en die voet te dicht bij de grond kwam, kreeg ik een enorme ontlading door me heen (zwaarder dan 230V, want dat heb ik in het middelbaar al een paar keer meegemaakt :) ) De stroom was via de bouten in men plaat naar de grond gegaan en je kon kleine brandplekjes zien juist op die plaats. Niet aan te raden btw

[ Voor 15% gewijzigd door CaineTanathos op 18-12-2003 14:14 ]

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• B_FORCE
  • Niet online
ehmm,...auw :/ , coax kabels aan legen is btw ook leuk (not)

One World Concepts

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
B_FORCE schreef op 18 december 2003 @ 14:06:
[...]

das idd ook weleens irri, ben je bezig met de kabels van de tv door te trekken krijg je iedere keer een op donder... :(
Ik dacht ook altijd dat het aan mij lag, maar als ik met coax kabels in de weer ben krijg ik ook altijd een irritante schok.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Jur schreef op 17 december 2003 @ 22:26:
Dit probleem heeft meer te maken met je pc dan met je tv, aan de AH zal het ook niet liggen.
Waarschijnlijk is je pc ongeaard en is er 115V gaan lopen tussen de verschillende apparaten.

Dit was de druppel voor je tv die waarschijnlijk niet veel meer nodig had om stuk te gaan.
Hier lijkt het inderdaad op. Zelf baal ik nog altijd dat er bij ons thuis geen geaarde stopcontacten in het huis zitten (behalve in de keuken dan). Binnenkort komen ze hier renoveren, dus ik zal meteen eens proberen te regelen dat ze alles hier geaard maken (in ieder geval in mijn eigen kamer). Heb namelijk niet zo'n zin om ditzelfde mee te maken.

Profile

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
De oplossing daarvoor is pas het begin aan te sluiten als je klaar bent met de rest.

Bij het ff overpluggen van de TV krijg ik ook nog steeds een flinke klap als ik niet oplet. :(

Senile! Senile Oekaki

• B_FORCE
  • Niet online
Met coax ishet ook wel leuk, hoe langer de kabel hoe groter de opdonder die je krijgt (simpe gezegd), leuk als je 30 meter hebt...

One World Concepts

Pagina: 1