Ik heb gister mijn nieuwe Raptor 74gb schijven ontvangen. Deze wilde ik op de onboard promise raid controller in raid0 gaan installeren. Nu had ik al 2 maxtor sata schijven in raid0 draaien met Windows XP Pro erop maar dan via de onboard raid southbridge van intel. Nou kreeg ik al gelijk problemen bij het aanmaken van een raid array in het promise bios. Ik moest Ctrl-Y indrukken om de aangemaakte raid array te saven. Toe bevroor het systeem. Na een minuut wachten kreeg ik de melding van de promise controller dat er 'No proper irq detected' was. Het enige wat ik kon doen was resetten. Toen ging m'n systeem weer herstarten. Eenmaal weer bij het promise bios aangekomen zei ie dat er een raid0 array was gevonden en geconfigureerd. Prima dacht ik, dit wilde ik inmiddels. Ook heb ik nog even in het Asus bios aangegeven dat ie gewoon moest blijven booten van de orginele raid array. Ik kon ook in het asus bios zien dat er een raid array was aangemaakt op de promise chip. Nu alles gesaved en herstarten maar. Niet dus, nadat het promise bios voorbij was gekomen alleen maar een zwart scherm. Wat doe ik fout. Komt het soms doordat ik op 2 verschillende raid controllers op ieder een raid array heb aangemaakt? Maar het lijkt me toch dat als asus een mobo maakt met 2 raidcontrollers dat dit ook moet werken. Overigens zijn de raptor schijven gewoon in orde. Als ik namelijk de promise chip als gewone IDE controller instel dan kan ik de raptor schijven gewoon in windows benaderen. Wie kan me helpen?
Hmmm.. zwart scherm.. Welke versie BIOS gebruik je?meijern schreef op 17 december 2003 @ 22:17:
Ik heb gister mijn nieuwe Raptor 74gb schijven ontvangen. Deze wilde ik op de onboard promise raid controller in raid0 gaan installeren. Nu had ik al 2 maxtor sata schijven in raid0 draaien met Windows XP Pro erop maar dan via de onboard raid southbridge van intel. Nou kreeg ik al gelijk problemen bij het aanmaken van een raid array in het promise bios. Ik moest Ctrl-Y indrukken om de aangemaakte raid array te saven. Toe bevroor het systeem. Na een minuut wachten kreeg ik de melding van de promise controller dat er 'No proper irq detected' was. Het enige wat ik kon doen was resetten. Toen ging m'n systeem weer herstarten. Eenmaal weer bij het promise bios aangekomen zei ie dat er een raid0 array was gevonden en geconfigureerd. Prima dacht ik, dit wilde ik inmiddels. Ook heb ik nog even in het Asus bios aangegeven dat ie gewoon moest blijven booten van de orginele raid array. Ik kon ook in het asus bios zien dat er een raid array was aangemaakt op de promise chip. Nu alles gesaved en herstarten maar. Niet dus, nadat het promise bios voorbij was gekomen alleen maar een zwart scherm. Wat doe ik fout. Komt het soms doordat ik op 2 verschillende raid controllers op ieder een raid array heb aangemaakt? Maar het lijkt me toch dat als asus een mobo maakt met 2 raidcontrollers dat dit ook moet werken. Overigens zijn de raptor schijven gewoon in orde. Als ik namelijk de promise chip als gewone IDE controller instel dan kan ik de raptor schijven gewoon in windows benaderen. Wie kan me helpen?
Ik heb zelf (zoals je misschien wel zal weten) een RAID-0 op de ICH5R controller gedefinieerd, maar ook een drive aan de Promise hangen.
Het enige wat ik me zo kan indenken is dat je de dual-fuctie van P-ATA & S-ATA niet hebt aangezet in je BIOS en je nu alleen S-ATA gedefinieerd hebt staan.
Zie hiervoor pagina 4-11 van je manual of in het eerste scherm onder Onboard IDE Operate Mode.
Succes...
Zoals jij het hebt draaien is het ook het beste. De raptors vragen aardig wat bandbreedte en dat kan alleen de ICH5R chip leveren. Ik ga ze daar ook maar op installeren, maar dat betekend alles opnieuw installeren. Ik wil alleen wel die 2 maxtor schijven daarna in raid op de promise chip aansluiten. Maar dat zal waarschijnlijk niet werken.DaCootMeister schreef op 17 december 2003 @ 23:55:
[...]
Hmmm.. zwart scherm.. Welke versie BIOS gebruik je?
Ik heb zelf (zoals je misschien wel zal weten) een RAID-0 op de ICH5R controller gedefinieerd, maar ook een drive aan de Promise hangen.
Het enige wat ik me zo kan indenken is dat je de dual-fuctie van P-ATA & S-ATA niet hebt aangezet in je BIOS en je nu alleen S-ATA gedefinieerd hebt staan.
Zie hiervoor pagina 4-11 van je manual of in het eerste scherm onder Onboard IDE Operate Mode.
Succes...
Ik gebruik trouwens voor alles de nieuwste bios versies(1014) en drivers. Het lukt mij wel om een drive aan de promise chip te hangen maar dan alleen als gewoon IDE device. Verder heb ik P-ATA en S-ATA aan staan, maar dat heeft hier niks mee te maken. Ik had bovendien al cdrom spelers ect aan de IDE poorten van de southbridge hangen. Maar bedankt voor het meedenken.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om de 2 raptor schijven gewoon als IDE schijven te installeren en dan in windows xp ze in te stellen als een software raid0 schijf, maar dit leverde praktisch geen performance winst op.
Had jij verder nog problemen bij het maken van een raid array op de promise chip?
Vaag probleem heb je. Nee, ik had geen problemen met het configgen van de Promise RAID. Het enige verschil wat jouw config zo 123 met de mijne heeft is dat jij nu 4 stuks S-ATA disks hebt, en ik 1 P-ATA en 2 S-ATA.meijern schreef op 18 december 2003 @ 00:43:
[...]
Zoals jij het hebt draaien is het ook het beste. De raptors vragen aardig wat bandbreedte en dat kan alleen de ICH5R chip leveren. Ik ga ze daar ook maar op installeren, maar dat betekend alles opnieuw installeren. Ik wil alleen wel die 2 maxtor schijven daarna in raid op de promise chip aansluiten. Maar dat zal waarschijnlijk niet werken.
Ik gebruik trouwens voor alles de nieuwste bios versies(1014) en drivers. Het lukt mij wel om een drive aan de promise chip te hangen maar dan alleen als gewoon IDE device. Verder heb ik P-ATA en S-ATA aan staan, maar dat heeft hier niks mee te maken. Ik had bovendien al cdrom spelers ect aan de IDE poorten van de southbridge hangen. Maar bedankt voor het meedenken.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om de 2 raptor schijven gewoon als IDE schijven te installeren en dan in windows xp ze in te stellen als een software raid0 schijf, maar dit leverde praktisch geen performance winst op.
Had jij verder nog problemen bij het maken van een raid array op de promise chip?
Jij hebt 4 devices die allemaal ATA6 compatible zijn, en ook op die snelheid willen babbelen. In mijn geval heb ik een ATA5 / ATA6 constructie.
Je bent zo up-to-date mogelijk, maar misschien heb je de PNP functie in je BIOS nog op uit staan en heb je een IRQ conflict. Lijkt me eigenlijk onmogelijk, omdat de ICH5R en Promise PT378 afwijkende ID´s, dus ook andere memory-ranges hebben. Het enige wat ze gemeenschappelijk kunnen hebben is shared IRQ 9.
Om te testen of ze elkaar bijten kun je je Maxtor´s ff loskoppelen en zien of je nu wel zonder problemen in je Promise BIOS een RAID-0 kunt maken.
Gaat dat goed, dan weet je wat meer (niet wat je wilt, maar alla)
Ik zat gisteren ook te k*tten, maar dat kwam omdat ik niet 2, maar 4 drive BIOS´sen moet doorlopen alvorens mijn systeem boot.
1 x Intel IC5HR met 2 * WD740GD, 74 GB p.s.
1 x Fasttrak PT378 met 1 * IBM 180GXP, 180GB
1 x Fasttrak TX2 met 1 * IBM 120GXP + 1 * 120GXP, 80 en 40 GB
1 x Adaptec 29160 met 1 * Fujitsu, 18,2 GB
Kreeg de P-ATA disks die aan mijn TX2 hingen niet te zien binnen het OS. Bleek dat de BIOS geskipped werd tijdens het bootproces. Pas toen ik de RAID functie van de PT378 veranderde naar IDE(maakt in mijn geval niks uit, heb er maar 1 drive aan hangen), werd ie weer doorlopen.
Je ziet dat er nogal wat denk/probeerwerk aan vooraf moet gaan wil alles lekker samenwerken
Ik zal eens de maxtor schijven loskoppelen en kijken of ik dan wel normaal een raid array kan aanmaken met de promsie controller. Ik verwacht het haast wel. PNP functie heb ik gewoon aan staan. Volgens mij heeft het niks met IRQ's te maken.DaCootMeister schreef op 18 december 2003 @ 12:53:
[...]
Vaag probleem heb je. Nee, ik had geen problemen met het configgen van de Promise RAID. Het enige verschil wat jouw config zo 123 met de mijne heeft is dat jij nu 4 stuks S-ATA disks hebt, en ik 1 P-ATA en 2 S-ATA.
Jij hebt 4 devices die allemaal ATA6 compatible zijn, en ook op die snelheid willen babbelen. In mijn geval heb ik een ATA5 / ATA6 constructie.
Je bent zo up-to-date mogelijk, maar misschien heb je de PNP functie in je BIOS nog op uit staan en heb je een IRQ conflict. Lijkt me eigenlijk onmogelijk, omdat de ICH5R en Promise PT378 afwijkende ID´s, dus ook andere memory-ranges hebben. Het enige wat ze gemeenschappelijk kunnen hebben is shared IRQ 9.
Om te testen of ze elkaar bijten kun je je Maxtor´s ff loskoppelen en zien of je nu wel zonder problemen in je Promise BIOS een RAID-0 kunt maken.
Gaat dat goed, dan weet je wat meer (niet wat je wilt, maar alla)![]()
Ik zat gisteren ook te k*tten, maar dat kwam omdat ik niet 2, maar 4 drive BIOS´sen moet doorlopen alvorens mijn systeem boot.
1 x Intel IC5HR met 2 * WD740GD, 74 GB p.s.
1 x Fasttrak PT378 met 1 * IBM 180GXP, 180GB
1 x Fasttrak TX2 met 1 * IBM 120GXP + 1 * 120GXP, 80 en 40 GB
1 x Adaptec 29160 met 1 * Fujitsu, 18,2 GB
Kreeg de P-ATA disks die aan mijn TX2 hingen niet te zien binnen het OS. Bleek dat de BIOS geskipped werd tijdens het bootproces. Pas toen ik de RAID functie van de PT378 veranderde naar IDE(maakt in mijn geval niks uit, heb er maar 1 drive aan hangen), werd ie weer doorlopen.
Je ziet dat er nogal wat denk/probeerwerk aan vooraf moet gaan wil alles lekker samenwerken
Ik had vroeger in een systeem ook 2 raidcontrollers van Promise, 1 onboard en een pci kaart. Dit werkt ook niet goed. Als ik op beide controllers een raid array had geconfigureerd dan vond ie tijdens het opstarten maar 1 controller en daar startte ie van op. In windows werkte het dan ook niet. Ik moest dus net zoals jij de onboard controller als IDE controller instellen en dan werkte het wel. Maar dan had ik maar 1 raid array, terwijl ik er 2 wilde.
Volgens mij moet je zelfs de twee controllers kunnen combineren in een RAID array?
Misschien heb je een PCI kaart die een IRQ wegjat van de Promise controller? Dat heb ik ooit bij een Athlon systeem gehad. Dan kon je niks in PCI slot 5 doen als je de onboard RAID gebruikte.
Die promise controller staat volgens mij los van de SATA en PATA instelling in de BIOS. Dat heeft alleen betrekking op de geintegreerde controller. Wil je daar zowel PATA als SATA op hebben dan moet je of 1 PATA kanaal uitschakelen of de enhanced mode gebruiken wat alleen werkt bij een volledig geinstalleerd XP systeem met SP1 etc.
Heb je misschien PATA drives aan die promise controller hangen? Ik kan me goed voorstellen dat je daar WEL de keuze moet maken tussen PATA of SATA?
Ik heb zelf een P4C800-E met 3 optische drives op de PATA controllers en 2 SATA schijven op de geintegreerde SATA (Enhanced mode dus) en dan nog 2 PATA schijven op die promise controller. Ik denk niet dat er nog een SATA schijf bij zou kunnen op die promise controller?
Misschien heb je een PCI kaart die een IRQ wegjat van de Promise controller? Dat heb ik ooit bij een Athlon systeem gehad. Dan kon je niks in PCI slot 5 doen als je de onboard RAID gebruikte.
Die promise controller staat volgens mij los van de SATA en PATA instelling in de BIOS. Dat heeft alleen betrekking op de geintegreerde controller. Wil je daar zowel PATA als SATA op hebben dan moet je of 1 PATA kanaal uitschakelen of de enhanced mode gebruiken wat alleen werkt bij een volledig geinstalleerd XP systeem met SP1 etc.
Heb je misschien PATA drives aan die promise controller hangen? Ik kan me goed voorstellen dat je daar WEL de keuze moet maken tussen PATA of SATA?
Ik heb zelf een P4C800-E met 3 optische drives op de PATA controllers en 2 SATA schijven op de geintegreerde SATA (Enhanced mode dus) en dan nog 2 PATA schijven op die promise controller. Ik denk niet dat er nog een SATA schijf bij zou kunnen op die promise controller?
Het zou misschien kunnen dat een een andere PCI apparaat een IRQ wegjat. Maar het rare is dat als ik de schijven gewoon aan de promsie controller hang zonder een raid array te maken en dan opstart, dan werkt het gewoon prima. In windows wordt de controller ook normaal herkend.BounceMeister schreef op 18 december 2003 @ 17:58:
Volgens mij moet je zelfs de twee controllers kunnen combineren in een RAID array?
Verder gebruik ik ook de enhanced modus van de southbridge, maar deze heeft natuurlijk niks te maken met de promise controller. En inderdaad je kan beide raid controllers combineren tot 1 grote array in windows. Dus een software raid oplossing, maar ik geloof dat je hier niet van kan booten.
Ik heb aan m'n southbridge chip dus 2 sata schijven hangen in raid0 waar vanaf geboot wordt. Verder heb ik op de IDE poorten nog 3 optische drives en 1 hardeschijf zitten. Geen probleem. Aan de promise controller hangt niks behalve dan de raptor schijven die het niet doen in raid modus. Ik kan de promise chip wel als IDE controller instellen en dan doen de raptor schijven het wel.
Update:
Misschien is het toeval, maar 1 van de maxtor schijven is aan het sterven. Ik kreeg eerst een melding tijdens het opstarten dat er een error was in de raid array met schijf 2. Gelukkig bootte ie wel met moeite in windows. Daar kreeg ik ook de melding van Intel Application Acceleratorn Raid Edition dat er een probleem was met 1 van de schijven en dat ik zo snel mogelijk alles moest backuppen. dat ben ik nu dus ook maar aan het doen maar dit gaat erg moeilijk, niet alle bestanden zijn meer te kopieren. Zou er enig verband zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door Vincent Meijer op 18-12-2003 21:11 ]
Hallo,
ik het zelfde moederbord en wil twee 36GB raptors aan de ich5r (raid0) hangen. Dit wil niet erg lukken. De Bios staat ingesteld zoals aangegeven op pagina 5-33 van de user guide. De promise raid staat op disable. De SATA stekkers zitten op (13) sata 1 en 2 conrectors. Dit is volgens mij goed. Toch?
Als ik opstart in DOS van Floppy kan ik Fdisk en format draaien en heb ik een C:\ schijf van 36GB. Ik krijg hier echter met geen mogelijkheid XP op.
Direct van af de Cd-rom niet, melding ; geen HD aanwezig in systeem.
Via DOS naar de cd-rom (D:\1386\winNT) begint XP te installeren, zet Files en mappen op de C: schijf, en komt dan ook met de melding geen HD aanwezig. Vreemd want hij heeft er net bestanden naar geschreven.
Ongetwijfeld heb ik ergens iets niet goed staan, maar ik kom er zelf niet uit wat.
Er is hier al heel wat afgeschreven over de P4c800 e & raptors, maar de oplossing voor mij zat er niet bij. Een aantal mensen op dit Forum hebben dit wel draaien lees ik regelmatig, dus misschien dat iemand mij een (de) tip kan geven.?
Oja verder heb ik (nog) geen andere HD’s in mijn systeem zitten. Mijn Bios versie is 1011, meen ik. In ieder geval geen 1014
Jan
ik het zelfde moederbord en wil twee 36GB raptors aan de ich5r (raid0) hangen. Dit wil niet erg lukken. De Bios staat ingesteld zoals aangegeven op pagina 5-33 van de user guide. De promise raid staat op disable. De SATA stekkers zitten op (13) sata 1 en 2 conrectors. Dit is volgens mij goed. Toch?
Als ik opstart in DOS van Floppy kan ik Fdisk en format draaien en heb ik een C:\ schijf van 36GB. Ik krijg hier echter met geen mogelijkheid XP op.
Via DOS naar de cd-rom (D:\1386\winNT) begint XP te installeren, zet Files en mappen op de C: schijf, en komt dan ook met de melding geen HD aanwezig. Vreemd want hij heeft er net bestanden naar geschreven.
Ongetwijfeld heb ik ergens iets niet goed staan, maar ik kom er zelf niet uit wat.
Er is hier al heel wat afgeschreven over de P4c800 e & raptors, maar de oplossing voor mij zat er niet bij. Een aantal mensen op dit Forum hebben dit wel draaien lees ik regelmatig, dus misschien dat iemand mij een (de) tip kan geven.?
Oja verder heb ik (nog) geen andere HD’s in mijn systeem zitten. Mijn Bios versie is 1011, meen ik. In ieder geval geen 1014
Jan
Misschien heb je een kaart in het slot zitten dat zijn irq deelt met de prommise raid, in dat geval zou de kaart in een ander slotje misschien helpen...
Ik neem aan dat het je gelukt is om een raid array te configureren en dat je ingesteld hebt in het bios van Asus dat ie de bootrom van de ICH5R southbridge aanzet zodat er geboot kan worden van de array. Vervolgens moet je ook nog de boot volgorde instellen. Ik heb als eerste boot device m'n cd/dvdrom speler opgegeven en als 2de device de raidarray. Als je dit hebt ingesteld moet je opstarten vanaf de XP cd. Deze vraagt tijdens de install vrij vroeg in het begin of je een extra driver wil opgeven voor een aanwezige controler. Toets F6 om dit aan te geven. Later vraagt de install om de driver te laden, zorg dat je de driver(deze zit standaard op de asus cd of anders down te loaden van de intel website) op diskette hebt en laadt de driver. Als het goed is krijg je verderop in de install te zien waar je windows kan installeren, op welke schijf dus. Als het goed is is de raid array dan herkend en staat er tussen. Verder gaat alles als een normale installatie. Het is trouwens ook verstandig om het nieuwste bios te installeren. SuccesJan.D schreef op 19 december 2003 @ 01:22:
Hallo,
Jan
Ik denk niet dat het een IRQ probleem is aangezien de controller zonder aangesloten drives prima werkt en herkend wordt in windows. Bovendien als ik de controller als IDE controller instel dan werkt alles zonder problemen.Dark schreef op 19 december 2003 @ 01:27:
Misschien heb je een kaart in het slot zitten dat zijn irq deelt met de prommise raid, in dat geval zou de kaart in een ander slotje misschien helpen...
Voor alle duidelijkheid geef ik nog even mijn instellingen.
Bios - Main :
primary master + slave not detected
Secondary master = Samsung
Secondary slave = Lite-on
Bios – Main - IDE Configuration:
Onboard IDE = Enhanced
Config S-ATA as Raid = Yes
Serial ATA BOOTROM = Enabled
Bios – Advanced:
Audio = Auto
Promise contr. = Disabled
IEEE 1394 = Disabled
LAN = Enabled
Bios – Boot:
1ste = Samsung DVD
2e = WDC WD360GD 00f ( 1 raptor ?)
3e = Floppy
Wat zou ik in de Bios nog meer kunnen instellen?
Ik ben met de controller install bezig geweest waar de install van XP om vraagt (F6 inderdaad) ik krijg dan wel een keuze menu en kan voor “VIA Raid XP” kiezen maar de foutmelding geen HD in systeem blijf.
De controller heb ik van de ASUS CD op de website vond ik niets, alleen iets voor een promise controller/driver maar die moet ik juist niet hebben.
Jan
Bios - Main :
Onboard IDE = Enhanced
Bios – Advanced:
Audio = Auto
IEEE 1394 = Disabled
LAN = Enabled
Bios – Boot:
1ste = Samsung DVD
3e = Floppy
Ik ben met de controller install bezig geweest waar de install van XP om vraagt (F6 inderdaad) ik krijg dan wel een keuze menu en kan voor “VIA Raid XP” kiezen maar de foutmelding geen HD in systeem blijf.
De controller heb ik van de ASUS CD op de website vond ik niets, alleen iets voor een promise controller/driver maar die moet ik juist niet hebben.
Jan
Je moet eerst in het Intel Raid bios een raid array aanmaken.Jan.D schreef op 19 december 2003 @ 17:59:
Voor alle duidelijkheid geef ik nog even mijn instellingen.
Bios - Main :
Onboard IDE = Enhanced
Bios – Advanced:
Audio = Auto
IEEE 1394 = Disabled
LAN = Enabled
Bios – Boot:
1ste = Samsung DVD
3e = Floppy
Jan
In de User Guide staat hier niets over.
Wel iets over CTR-L maar dat is voor de promise raid en die staat juist uit.
Jan
Je moet eerst in het Asus bios aangeven dat je de sata controller als raid controller wilt gebruiken. Je moet ook bootrom inschakelen. Staat allemaal op dezelfde pagina. Volgens krijg je na het asus bios een intel raid bios. Hier kom je in door Ctrl-I in te drukken. Daar kan je een raid array configureren.Jan.D schreef op 19 december 2003 @ 20:00:
en hoe kom ik daar?
In de User Guide staat hier niets over.
Wel iets over CTR-L maar dat is voor de promise raid en die staat juist uit.
Jan
Ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden. De onboard promise chip werkt niet samen met de Intel ICH5R southbridge. Ik heb nu 2 Raptor schijven hangen aan de ICH5R controller. Deze staan geconfigureerd als raid0. Op deze raid array staat het OS en boot ik dus van. Verder hangen er aan de southbridge nog drie optische drives en een hardeschijf. Voor zover geen problemen. Dit werkt allemaal prima. Nu heb ik nog 2 Maxtor SATA schijven over en deze wilde ik in raid0 aan de onboard promise raid controller hangen. Dit werkt dus niet. Tijdens het aanmaken van de array loopt alles al vast. Na een reset blijkt de array toch aangemaakt. Nu wil het systeem alleen niet meer opstarten, krijg alleen een zwart scherm. In het bios staat keurig ingesteld dat ie moet booten van de raptor schijven. Nu dacht ik anders de promise controller als gewone IDE controller in te stellen. De schijven worden keurig herkend, alleen wilt het systeem weer niet opstarten. Weer een zwart scherm. Ik heb de promise chip maar uitgezet in het bios anders kwam ik nergens. Iemand nog enig idee. Ik heb trouwens ook geprobeerd om een raid array aan te maken op de promise controller zonder dat de raptors op de southbridge waren aangesloten, maar dit hielp niet. Je zou toch zeggen dat Asus alle combinaties van dit moederbord heeft getest? Waarom zouden ze anders een moederbord maken met 2 IDE/raid controllers?
Ik weet niet wat er op pagina 5-33 staat. Maar ik weet wel dat als je windows XP wil installeren je niet gelijk de ICHR5 "enhanced modus" in moet stellen. Kies voor de combinatie van PATA en SATA waarvan dus 1 PATA uit staat. Volgens mij heet dat de compatible modus. Pas nadat windows XP compleet geinstalleerd is en je alle updates en drivers erbij hebt, dan kun je overschakelen naar de enhanced modus en werkt alles. Eerder geeft het systeem een foutmelding en loopt vast. Zo ging dat bij mijn P4C800-E tenminste. Ik heb overigens geen RAID configuratie, maar wel 2 losse SATA schijven op de ICHR5. Daarvan is 1 een Raptor.Jan.D schreef op 19 december 2003 @ 01:22:
Hallo,
Jan
BIOS 1014 werkt een stuk beter dan de 1011 bij mij. Fdisk en Format zou ik niet gebruiken, start gewoon op van de XP cd, daarin moet het goed kunnen werken.
Volgens mij hoef je voor de ICHR5 geen drivers te laden bij opstarten, voor de Promise wel (F6).
Pagina: 1