snelheid renderen video met hd via firewire

Pagina: 1
Acties:

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn vraag gaat over het volgende.

Ik heb een laptop en wil daarmee videobewerken. Qua snelheid lukt dit prima. Eén probleem doet zich voor. Met de 40 Gig hd heb ik veel te weinig ruimte om een redelijke film te maken. De harde schijf verwisselen is nogal duur en een hele grote opslagcapaciteit blijkt ook lastig te worden.

Ik heb bedacht om een externe behuizing met firewireaansluiting te kopen waarin een gewone hd gedrukt kan worden (IEE). Ik heb hierbij een 160 Gig, 7200 rpm in het hoofd.

Mijn vraag is de volgende: Als ik nu mijn videomateriaal van mijn digitale videocamera op deze 'externe' harde schijf zet en met een videobewerkingsprogramma (Adobe Premiere 6.5) ga bewerken dan moet het programma de gegevens via firewire ophalen, vervolgens bewerken (renderen) en tot slot (maar volgens mij wel tegelijkertijd) via firewire terugzetten op de 'externe' harde schijf.
Is de verbinding tussen mijn harde schijf en de laptop snelgenoeg? Als dit niet zo is, zal de videokwliteit belabberd zijn (onbruikbaar).
Wie ow wie kan mij advies geven?

Gegevens:
P4 2.4 Ghz
256 MB intern geheugen
40 Gig hd (15 Gig vrij)

Alvast vriendelijk bedankt.

Groeten Roel.

p.s.: Dezelfde vraag heb ik gepost in het forum: opslagmedia & I/O controllers

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, dat zal snel genoeg zijn, met een beetje geluk zelf sneller dat je laptop disk ;) Check anders ff wat benchmarks van die schijven!

BTW, twee keer hetzelfde topic in twee forums mag geloof ik niet!

En verder welkom op GOT B) . Een groet is ook niet nodig, de databases zijn al vol genoeg ;)

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 17-12-2003 22:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Externe disk is idd snel zat mits ie maar een USB2 of een Firewire aansluiting heeft.

Enneh, Adobe Premiere rendert alle beeldmateriaal eerst voordat ie het weer naar je camera terugstuurt. Er is dus geen sprake van renderen en uitsturen naar camere tegelijk

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Je vraag past het beste in AV, hier dus. Als je daar later achterkomt is het beter om via de topicreport functie (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif) hier een moderator op te wijzen.

Je topic in OM wordt nu dus gesloten, en we gaan met deze verder. :)

Verwijderd

Kijk eens hier: Fire wire Tv-in aansluiting aangezien jullie allebei hetzelfde willen doen op een laptop ;)

Verwijderd

intruder1400 schreef op 17 december 2003 @ 22:15:
Mijn vraag gaat over het volgende.

Ik heb een laptop en wil daarmee videobewerken. Qua snelheid lukt dit prima. Eén probleem doet zich voor. Met de 40 Gig hd heb ik veel te weinig ruimte om een redelijke film te maken. De harde schijf verwisselen is nogal duur en een hele grote opslagcapaciteit blijkt ook lastig te worden.

Ik heb bedacht om een externe behuizing met firewireaansluiting te kopen waarin een gewone hd gedrukt kan worden (IEE). Ik heb hierbij een 160 Gig, 7200 rpm in het hoofd.

Mijn vraag is de volgende: Als ik nu mijn videomateriaal van mijn digitale videocamera op deze 'externe' harde schijf zet en met een videobewerkingsprogramma (Adobe Premiere 6.5) ga bewerken dan moet het programma de gegevens via firewire ophalen, vervolgens bewerken (renderen) en tot slot (maar volgens mij wel tegelijkertijd) via firewire terugzetten op de 'externe' harde schijf.
Is de verbinding tussen mijn harde schijf en de laptop snelgenoeg? Als dit niet zo is, zal de videokwliteit belabberd zijn (onbruikbaar).
Wie ow wie kan mij advies geven?

Gegevens:
P4 2.4 Ghz
256 MB intern geheugen
40 Gig hd (15 Gig vrij)

Alvast vriendelijk bedankt.

Groeten Roel.

P.s.: Hetzelfde bericht heb ik geplaatst in het forum: Audio, Video & Hifi
Je mag er rustig vanuit gaan dat deze schijf beter performed dan je laptop hdd daar deze schijven lagere seek tijden hebben en een hogere troughput. Ik heb zelf een extern schijfje gehad van maxtor en deze blies de fw verbinding helemaal vol.

Hou er verder rekening mee dat een aparte partitie voor je te bewerken bestanden eigenlijk een must is om fragmentatie van diverse bestanden tegen te gaan.

De performance zal je denk ik best wel verbazen t.o.v. je huidige setup

Verwijderd

de FireWire schijf zal toch gewoon als een extra schijf verschijnen?
je hoeft niet eerst de data te kopieren naar je laptop-harddisk, dan te verwerken, en dan weer terug te kopieren.

Alles kan rechtstreeks.
FireWire haalt 20 tot 40MB ongeveer reallife. een moderne 3.5" harddisk is iets sneller als dat.
laptop harddisks zijn TRAAG

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 08:48:
de FireWire schijf zal toch gewoon als een extra schijf verschijnen?
je hoeft niet eerst de data te kopieren naar je laptop-harddisk, dan te verwerken, en dan weer terug te kopieren.
Het ligt er ook weer aan wat voor software je gebruikt.
Met Final Cut Pro kan je bijvoorbeeld de grote ruwe data op een externe disk bewaren en gecomprimeerde versies daarvan op je laptop zetten.
Dit kan je dat op je laptop bewerken (offline) wat veel sneller gaat omdat het een lagere kwaliteit is. Door later je externe disk er weer aan te hangen verwerkt ie je bewerkingen exact hetzelfde op het ruwe materiaal.

Geniale uitvinding al zeg ik het zelf.
Pagina: 1