Routers laten inbellen(ISDN) opelkaar ipv huurlijn

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulkzooi
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-07-2023
Op dit moment zijn onze 2 vestigingen verbonden met een huurlijn (64k). Deze huurlijn ligt er om bedrijfsapplicaties over te draaien(voorraad, adm, etc.....) Bij mijn weten gaat er niet echt veel data over. Ik zou deze lijn graag willen 'sniffen' en bekijken wie vanuit welke applicatie hoeveel data verstuurd. Een andere grote vraag is of de appliactie vanaf een server draait of dat hij lokaal draait en continu synchroniseert.
Dit kan ik doen door een laptop in de switch te steken en met programma’s als etherreal of total traffic control te gaan meten. Met accounting uit IOS kom ik ook al een stukje verder. Aan beide kanten van de huurlijn staan CISCO 1601 routers met Win nt 4 (ISA). Ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk dat ik er met mijn boerenverstand een heel eind kom.

Internetten gebeurd op beide vestigingen met een ISDN-inbelverbinding.

Belangrijk in dit verhaal is dat ik vooral wil bewerkstelligen dat er een mooie oplossing komt waarbij je die dure digistream wegwerkt. Dus de vestigingen met elkaar verbinden zonder huurlijn is de main issue in deze.

Dit kan ik op een aantal manieren bereiken. Feit is dat de bedrijven dan niet meer dedicated (1 op 1) met elkaar gekoppeld zijn via die huurlijn. Ik zal dan over Internet moeten middels een VPN-tunnel of ik kan de routers rechtstreeks op elkaar laten inbellen en de verbinding dedicated over ISDN laten lopen. Zoals gezegd moet ik als allereerste werk gaan meten wat voor verkeer er tussen die 2 routers op en neer gaat.

Aangezien 1 van beide vestigingen niet over adsl of kabel beschikt gaat mijn voorkeur naar de tweede optie uit; de routers die rechtstreeks op elkaar inbellen. Met mijn redenering ga ik ervan uit dat de eerste optie (vpn over internet) veel moeilijker te realiseren is. Aangezien de langzaamste schakel diezelfde isdn-lijn is lijkt het mij een stuk makkelijker om de routers op elkaar te laten inbellen.

Vragen tot nog toe:
Zijn de door mij aangedragen optie’s (VPN en routers op elkaar laten inbellen) de enige mogelijke optie’s?
Is het mogelijk om deze routers op elkaar te laten inbellen?
Is het nog werkbaar als de huurlijn(64k) vervangen wordt door een ISDN (64k) verbinding (ivm latency, ping, etc)?

MAGA :: Make Accountability Great Again ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
De mooiste oplossing zou natuurlijk zijn om VPN over Adsl te laten lopen.
Krijgt de ene vestiging volgend jaar ook geen Adsl, aangezien KPN dan ook de laatste centrales omzet ?. Als je wel gaat inbellen is VPN overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulkzooi
Nee... Er zijn echt geen mogelijkheden tot breedband internet. De enige mogelijkheid is sateliet maar ivm een enorme ping is dit ook geen optie. Dus ook geen WIFI, ADSL, KABEL.

Maar is het werkbaar als je gaat inbellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulkzooi
Morgen ga ik me ook aktief bemoeien met deze topic... Hopelijk kom ik door enkele goede reacties een stukje verder......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 13:56

ReLight

echo("What Now ? !")

Vergeet naast je hoeveelheid dat ete meten ook de tijden niet te analyseren.
Met isdn betaal je per minuut, en bij contignue data verkeer zal die dus altijd open staan.
Ik kan je vertellen dat dat duurder is dan je lease lijn.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66438

je hebt een digistreamverbinding. ik zou eens kijken naar een andere carrier die je toch een 64k leased kan bieden voor een lagere prijs.

Naar mijn mening is iedere andere oplossing die je bedenkt ondergeschikt aan een huurlijn (zeker als je geen oplossing hebt voor een breedband vpn eventueel redundant met meerdere routers).

Als je meerdere vestigingen hebt kan je overwegen om een leased lijn in stand te houden, maar uit het oogpunt van kostenbesparing ook intern telefoonverkeer over de lijn (via voip) laat lopen (zeker als de load laag ligt) Over en 64k leased kan je 3 telefoonkanalen plus redelijk wat synchronisatie verkeer laten lopen)

Blijft een interesante heroverweging. Ben benieuwd naar de overige reakties.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
De keuze huurlijn of inbellen hangt er vanaf hoe lang je de lijn gebruikt.
Een huurlijn is dus niet per definitie duurder. Qua stabiliteit\betrouwbaarheid
is inbellen ook zeker werkbaar, alhoewel je denk ik wel iets inlevert ten behoeve
van huurlijnen. Ligt er ook aan hoe goed je de boel configureert.

• Bulkzooi
ok... Ik begrijp uit de reply's dat het vooral aan komt om als eerste werk te achterhalen wat er allemaal over dat lijntje gaat. Heeft hier iemand nog suggesties (boven de door mij genoemde) voor? hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 13:56

ReLight

echo("What Now ? !")

De door jouw aangedragen methoden zijn goed, maar kijk ook naar je netwerk design. Het zou kunnnen dat omdat 'er toch een lease' ligt er dingen ingericht zijn die verkeer veroorzaken maar daar niet thuis horen. De oorzaak daarvan kan dan een slechte netwerk opzet zijn voor die applicatie.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38885

Gebruik hiervoor AVM Access Server VPN,
deze software kan bijvoorbeeld via een ISDN lijn naar de andere kant bellen (D-kanaal), zodat de andere kant een verbinding kan maken met het Internet om zodanig een VPN verbinding op te stellen.

Locatie1: Internet via ADSL
Locatie2: Internet via ISDN

- Locatie1 belt naar een ISDN nummer van locatie2,
- Locatie2 ziet dat dit een bekend nummer is en belt vervolgens naar het internet via ISDN,
- Vervolgens maken beide locaties een VPN connectie met elkaar.

In de praktijk hebben we dit al vele malen gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulkzooi
@nico.de.jong...
Ik ben op hun website (http://www.avm.de/en) een beetje aan het rondkijken. Het klinkt best goed. Uiteindelijk denk ik dat er teveel bandbreedte verloren gaat. Die 64k huuurlijn is effectief nl. ook 64k en bij een dergelijke oplossing verlies ik een stuk overhead (12k) + een stuk encryptie(20k). Wat rest is ongeveer 30k en dat vind ik toch iets te weinig.

Volgens mij klopt jou verhaal ook niet helemaal. Graag zou ik hierover meer willen weten en hopelijk kom je hier nog op terug. Ik ben ook te bereiken stephan(at) stephanbax.com.

Tot nog toe lijkt het mij het beste om een dikkere huurlijn (2mb) bij een alternatieve leverancier te nemen. Hierover kan dan ook het internet verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Laatst online: 23:04
Bij een vorig bedrijf waar ik werkte hadden we een verbinding
tussen 2 bedrijven via een ISDN lijn...was geen probleem.
De 2 bedrijven waren gekoppeld via 3com ISDN routers en belden op
elkaar in en maakte zo de verbinding...weinig spectaculairs aan eigenlijk. :)
Later zijn ze overgegaan op VPN via ADSL, maar hebben de 2 ISDN routers
laten liggen als backup (die overigens 1 of 2 keer ook van pas kwamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Als de lokaties niet ver uit elkaar liggen (max. 2 Km) en er is een zichtverbinding kun je het zelfs nog met een infraroodlink oplossen. Dan heb je helemaal geen lijnkosten meer.

Vandaag geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31605

Telco schreef op 19 december 2003 @ 13:36:
Als de lokaties niet ver uit elkaar liggen (max. 2 Km) en er is een zichtverbinding kun je het zelfs nog met een infraroodlink oplossen. Dan heb je helemaal geen lijnkosten meer.
Ik denk dat je een Wireless link bedoeld :)
Pagina: 1