Toon posts:

routeren in Win2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lokaal netwerkje met een aantal Windows 2000 pcs en 1 pc heeft ook nog een ADSL-verbinding. Ik zou nu graag weten hoe je door enkele lijnen toe te voegen aan de routeertabel (mbhv route ADD ... in cmd-prompt) je ervoor kan zorgen dat alle pakketjes die van het lokale netwerk komen via m'n ADSL-verbinding naar buiten gestuurd worden. Enkel de gateway instellen is niet genoeg blijkbaar. Het is enkel om wat meer te leren over routeertabellen vandaar dat ik de mogelijkheid internet delen in win2k niet gebruik.

Heeft er iemand een idee of dit mogelijk is door enkel een aantal lijnen toe te voegen? Of moet ik zowieso router software installeren?

Alvast bedankt
Boeboe

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Ten eerste lijkt het me niet echt veilig om ALLE pakketjes in je netwerk meteen ook maar het internet op te sturen. Die pakketjes zijn alleen voor andere pc's bestemd in je netwerk en niet voor andere pc's op het internet, dus ze zouden toch zowieso nergens uitkomen en gewoon worden weggegooid door een router van je provider.

Wat is eigenlijk je doel van zo'n setup? Misschien hebben we een beter alternatief. :)

Verwijderd

Als je dingen wilt gaan leren lijkt het me niet echt zinvol exacte routes te gaan vragen :? Hoe had je gedacht dat dat in zijn werk zou gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het internet delen van 1 pc zodat je op de andere pcs ook perfect kan surfen. Ik wil echter alles manueel instellen en dus geen extra programma's zoals winroute te gebruiken (of het internet delen in Win2k). Ik weet niet of dit mogelijk is of dat je toch zowieso een programma moet hebben zoals Winroute voor de NAT. Mijn vraag is nu kan dit door wat lijnen aan te passen in de routeringstabel van de pc dit het internet zal delen? en zoja hoe?

mvg
Boeboe

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gateway + dns instellen dan moet het goed gaan
en ja je moet wel een vorm van nat gebruiken .. wat is er mis met die van windows ?

[ Voor 133% gewijzigd door Fish op 17-12-2003 21:53 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
bedankt fish ;)

ok, je hebt dus NAT nodig

(m'n excuses voor m'n verwarrende formulering)

Boeboe

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je meerdere pc's op één ip wil gebruiken moet je of NAT of een PROXY gebruiken.
iig een "programma" wat het verkeer kan opsplitsen

allse kun je natuurlijk hier vinden

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 17-12-2003 22:22 ]

Iperf

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10

DkF

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 21:49:
Ik wil het internet delen van 1 pc zodat je op de andere pcs ook perfect kan surfen. Ik wil echter alles manueel instellen en dus geen extra programma's zoals winroute te gebruiken (of het internet delen in Win2k). Ik weet niet of dit mogelijk is of dat je toch zowieso een programma moet hebben zoals Winroute voor de NAT. Mijn vraag is nu kan dit door wat lijnen aan te passen in de routeringstabel van de pc dit het internet zal delen? en zoja hoe?

mvg
Boeboe
Mag ik vragen wat erop tegen is om tools als Winroute te gebruiken?

Waarom zo moeielijk doen m.a.w. ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weten hoe bepaalde zaken werken en je hebt programma's genoeg die alles automatisch doen maar daar leer niets mee bij. Maar blijkbaar gaat het niet zonder één of andere vorm van NAT. Dat heb ik nu bijgeleerd. En nee ik heb niets tegen Winroute :)

Een interessante url die extra uitleg geeft over de "NAT" implementatie van Windows:

http://www.tekstenuitleg.net/internetdelen.php

Voor internet te delen moet je dus niet aan de routeringstabellen komen. Ik zal dus een andere situatie moeten zoeken om te experimenteren met routeringstabellen bv. om 2 netwerken bv. 10.0.1.0 en 10.0.2.0 met elkaar te verbinden.

Boeboe
Pagina: 1