[Maxtor dmp9] Tikt soms, en smart

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb een pc hier met een 80 GB Maxtor Diamondmax plus 9 , met 8mb cache, normale ata. Nu heb ik soms dat de schijf onder dat ik met iets bezig ben een tik geeft, als of hij in de parkeerstand gaat wanneer de computer wordt afgesloten. Ook met active smart 2.4 heb ik meldingen. Eerst was alleen seektime performance die soms +1 en -1 was... is toch normaal ? Mar heb nu ook wat andere dingetjes die varieren:
let even niet op het schermpje.. khad een proggie dat laade, heb het nog even proberen te fixen, want khad smart al weer laten refreshen, zodat ik geen screendump meer kon doen van afwijkende waardes

Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/smartdmp9.JPG

Moet btw zeggen dat maxtor eens met een nieuwe versie van powermax moet komen... die werkt niet op nforce 2 bordjes :(

Moet ik terug met deze schijf ?

4015Wp west (Dordrecht)

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Ik heb soms ook last van dat mijn hdd in 1 keer terug klikt en opnieuw opspint maar hij doet het nog steeds dus ik stuur hem niet terug maar als je een tijdje zonder die hd kan zou ik hem terug doen :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja, tikkende hdd's zijn per definitie niet betrouwbaar. Je hebt kans dat het een hele tijd goed blijft gaan (met af en toe een pakje), maar je hebt ook kans dat je schijf er een dezer dagen helemaal mee ophoudt. Zit er nog garantie op? Terugsturen dan!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
gsjonnie schreef op 17 december 2003 @ 20:07:
Ik heb soms ook last van dat mijn hdd in 1 keer terug klikt en opnieuw opspint maar hij doet het nog steeds dus ik stuur hem niet terug maar als je een tijdje zonder die hd kan zou ik hem terug doen :)
Tja.. alstie verrot is, gaatie terug.. tis namelijk een nieuwe, en wil waar voor mn geld. Moet btw zeggen dat het vooral bij koude boot is.. daarna wordt het steeds minder.. tot zelfs geen tik+(erg)korte spindown-up meer.

edit: Maar dat seek performance elke 10 minuten varieert is toch wel normaal ?
en seek error rate verandert ook wel eens... kan dit kwaad ?

[ Voor 14% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-12-2003 20:40 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Tutti-frutti schreef op 17 december 2003 @ 20:10:
[...]

Tja.. alstie verrot is, gaatie terug.. tis namelijk een nieuwe, en wil waar voor mn geld. Moet btw zeggen dat het vooral bij koude boot is.. daarna wordt het steeds minder.. tot zelfs geen tik+(erg)korte spindown-up meer.

edit: Maar dat seek performance elke 10 minuten varieert is toch wel normaal ?
en seek error rate verandert ook wel eens... kan dit kwaad ?
Gooi er eens de ibm DFT utility (Full Dos) overheen is weliswaar geen ibm schijf maar die werkt iig wel op de nForce 2 ;) :P

Suc6 m8

Turn it off and on again.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Gedaan, ook advanced test... maar geen error (code 0x00 opt eind). Maar mij lijkt me.. tikken hoort niet, kan verrot gaan, toch ?

4015Wp west (Dordrecht)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 10:13
Ik heb dit btw ook.
Binnen de eerste 30 min dat mijn pc aan staat, net als of iemand hard met zijn vinger 1x op plastik tikt.

Dus een echt *TIK* geluid, niet vaak.

Hoor het maar zon 2 a 3x per dag.

Dit dus met een diamond 9 plus 200GB :X

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Hmm kheb wel 2 T.E.C. waardes nu. Dit geeft aan wanneer de drive waarschijnlijk onder zijn waarde gaat komen. Bij seektime performance is dat december, en bij spinup januari. Kweet niet of ik het proggie hierin kan geloven, maar kheb iig al email gestuurd naar shop voor rma :).

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Nou heb ik wat anders ondervonden :) . De 12 volt lijn wordt helaas hoog met dit asus A7n8x deluxe mobootje, namelijk 12.77 in slechtste geval ;). Als ik een apparte voeding op de hdd zet, met 11.80 volt, dan heeft deze hdd helemaal geen kuren. Zet ik die apparte voeding op het gehele systeem, waardoor die voeding ook de 12.7 haalt, dan gaat de hdd weer tikken, spindown en up. Ik denk dat ik maar een weerstand in serie met de hdd ga zetten.

[elektronica] Hdd is op 12 volt 960 mA , weerstand= 12,5 ohm
Nu ga ik een weerstand in serie met hdd doen, met bronspaning 12.7 volt. Dan moet de weerstand toch 0,73 ohm worden die ik er tussen ga doen, om zo 12,0 volt aan de hdd te leveren ?[/elektronica]

[ Voor 3% gewijzigd door Tutti-frutti op 18-12-2003 20:48 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:54

GreyGhost

Het is een spook

De seek time performance varieerd altijd +1, -1 oid, is ook niet vreemd.

Maar die spin up time heb ik nog nooit een melding over gehad. Zou het iig in de gaten houden.

For I am grey, between the darkness and the light

• koraks
  • Niet online
[elektronica] Hdd is op 12 volt 960 mA , weerstand= 12,5 ohm
Nu ga ik een weerstand in serie met hdd doen, met bronspaning 12.7 volt. Dan moet de weerstand toch 0,73 ohm worden die ik er tussen ga doen, om zo 12,0 volt aan de hdd te leveren ?[/elektronica]
Zou ik niet zo oplossen. Uit je verhaal maak ik op dat de 12V niet altijd precies 12.7V is, maar soms ook wat lager. Als je er een vaste weerstand tussenzet, heb je kans dat de voedingsspanning van je hdd te laag wordt. Bovendien (maar dit heb ik nooit echt gemeten!) lijkt me dat een hdd niet altijd evenveel stroom trekt. Bij het starten zal ie sowieso meer stroom trekken, waardoor de spanning over je vaste weerstand groter is (dus de voedingsspanning van je hdd te laag). Je hebt kans dat het prima werkt hoor, maar ik denk dat je ook kans hebt dat je problemen blijft houden. Overigens, als je een spanning ergens ongeveer 0.7V wil verlagen kun je een gewone siliciumdiode (let wel op de max. dissipatie en stroom!) in serie met de voedingslijn opnemen; de diode-overgang is namelijk ook ong. 0.7V. Maar dan blijf je het probleem houden dat op het moment dat de voeding goed werkt, de diode de spanning weer 0.7V te ver omlaag trekt.

Het beste in zo'n geval is (als je je voeding niet wil vervangen) een vaste spanningsregelaar gebruiken (bv. een 7812). Nadeel is echter dat je als voeding voor die 7812 minimaal een volt of 15 nodig hebt. Die zou je uiteraard kunnen maken uit de bestaande 12V (step-up converter, maar da's eigenlijk geen lolletje bij grotere stroomsterktes) of kunnen maken mbv. een extra trafootje, een diodebrug en een elco. Persoonlijk zou ik gewoon de voeding vervangen, omdat dit de minste 'troep' (in de vorm van spanningsregelaars, elco's enz.) in je kast geeft.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
koraks schreef op 20 december 2003 @ 11:51:
[...]

Zou ik niet zo oplossen. Uit je verhaal maak ik op dat ..... , elco's enz.) in je kast geeft.
Ik ga het eerst met de weerstand proberen. Een andere voeding heeft geen nut, als je het nog eens leest :) Dat de 12 volt hoog wordt is te wijten aan het mobo.
Maar toch.. ik vind het kut, want de shop zegt, als powermax geen fout geeft is de hdd goed. Maar het tikken blijft toch doorgaan, en is nu ook nog na een uur aanwezig. Ik ga maar eens kijken of ik ergens het maximale voltage van de hdd kan zien in de specs van maxtor.

[ Voor 54% gewijzigd door Tutti-frutti op 20-12-2003 12:17 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• koraks
  • Niet online
Dat de 12 volt hoog wordt is te wijten aan het mobo.
Hm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het mobo gebruikt de 12V om (via spanningsconverters) voeding voor de cpu te maken. De cpu kan onder last enorm veel stroom trekken, terwijl ie idle relatief zuinig kan zijn. Gedurende de tijd dat de cpu onder volle last werkt, moet de voeding veel vermogen leveren op de 12V. Dit heeft als gevolg dat de 12V 'inzakt', wat de voeding compenseert door de PWM frequentie te verhogen. Hierdoor blijft de 12V netjes 12V en wordt er toch een grote stroom geleverd. Als echter de cpu overgaat naar een zuinigere toestand (weinig belasting) neemt het geleverde vermogen op de 12V lijn dramatisch af. Maar de voeding had juist (vanwege het eerdere hoge vermogen) de PWM frequentie aangepast zodat de spanning niet te ver zou inzakken. In de nieuwe situatie hoeft er echter niet zoveel vermogen te worden geleverd op de 12V, en zal de spanning stijgen. De voeding signaleert dit, en past de pwm frequentie (naar beneden) aan, om de spanning netjes op 12V te houden. Samengevat: bij de overgang van de cpu van een hoog stroomverbruik naar een laag stroomverbruik treedt er een spanningspiek op 12V op. Dit wordt weliswaar indirect veroorzaakt door de cpu, maar de voeding moet hierop 'bedacht' zijn. De voeding moet dus sneller reageren op overganssituaties. Het probleem ligt dus IMO uiteindelijk bij de voeding.

Succes met de weerstand, goede kans dat het iets helpt. Maar wees niet teleurgesteld als de problemen aanhouden...

PS: wat ik niet helemaal heb kunnen opmaken uit je verhaal is het volgende: heb je getest met 2 verschillende (ik bedoel: verschillend merk+type) voeding, of waren het twee identieke units?

[ Voor 7% gewijzigd door koraks op 20-12-2003 12:27 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
2 verschillende merken voeding, een oemetje, en een codecom. Ook bij een andere pc die ik gebouwd (met asus a7n8x) had was de 12 volt hoog met een andere oem voeding. Maar de voltage ligt ALTIJD boven de 12.6 , en wordt nooit 12.00. Op een abit nf7-s ios de 12 gewoon netjes 12 met alle voedingen... dus mobo is wel verantwoordelijk voor de hoge 12 volt lijkt me.

[ Voor 10% gewijzigd door Tutti-frutti op 20-12-2003 14:15 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• koraks
  • Niet online
Als je 12V altijd boven de 12.6 ligt zou ik een diode in serie met de hdd voeding opnemen. Dan kom je mooi rond 12V uit. Let op: neem géén Shottky diode, want van die types ligt de voorwaartse spanning veel lager dan bij gewone Si diodes (ong. 0.3V ipv 0.7V). Neem bijvoorbeeld een 1n5400 (€ 0,30 bij conrad), die is heel geschikt.

Maar dat een mobo continu een te hoge 12V zou veroorzaken vind ik nog steeds een beetje vreemd. Per slot van rekening genereert de voeding de 12V, niet het mobo. De voeding van je hdd sluit je ook aan op je voeding, niet op je mobo. Maar wellicht dat door een eigenaardigheidje van je mobo de voeding een beetje over de flos gaat, dat zou kunnen. Het is iig de enige verklaring die ik kan verzinnen...(behalve dat je toevallig 2 voedingen hebt die consequent een te hoge 12V leveren :9 )

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
koraks schreef op 20 december 2003 @ 20:16:
Als je 12V altijd boven de 12.6 ligt zou ik een diode in serie met de hdd voeding opnemen. Dan kom je mooi rond 12V uit. Let op: neem géén Shottky diode, want van die types ligt de voorwaartse spanning veel lager dan bij gewone Si diodes (ong. 0.3V ipv 0.7V). Neem bijvoorbeeld een 1n5400 (€ 0,30 bij conrad), die is heel geschikt.

Maar dat een mobo continu een te hoge 12V zou veroorzaken vind ik nog steeds een beetje vreemd. Per slot van rekening genereert de voeding de 12V, niet het mobo. De voeding van je hdd sluit je ook aan op je voeding, niet op je mobo. Maar wellicht dat door een eigenaardigheidje van je mobo de voeding een beetje over de flos gaat, dat zou kunnen. Het is iig de enige verklaring die ik kan verzinnen...(behalve dat je toevallig 2 voedingen hebt die consequent een te hoge 12V leveren :9 )
Khad het ook met een via kt400 ;), Maar is een normale weerstand die 12.7--> 12.00 doet niet genoeg... want de voeding ligt continu boven de 12.6 .. met 11.8 volt heeft de hdd geen probleem :)

4015Wp west (Dordrecht)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
RS_003 schreef op 17 december 2003 @ 22:42:
Ik heb dit btw ook.
Binnen de eerste 30 min dat mijn pc aan staat, net als of iemand hard met zijn vinger 1x op plastik tikt.

volgens mij kun je deze opmerking vergelijken met:
ohh dokter het is niets mijn hart slaat "maar" 2 tot 3 keer per dag een slag over...
|:(
ik heb het ook ooit gehad maar bij mij kwam het door een slecht aangesloten ide kabel die af en toe los ging (versjouwen naar lan parties)
is nu helemaal voorbij sinds ik een nieuwe kabel heb

[ Voor 18% gewijzigd door shardphoenix op 21-12-2003 16:28 . Reden: extra alinea ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op 20 december 2003 @ 12:17:
[...]

Ik ga het eerst met de weerstand proberen. Een andere voeding heeft geen nut, als je het nog eens leest :) Dat de 12 volt hoog wordt is te wijten aan het mobo.
Maar toch.. ik vind het kut, want de shop zegt, als powermax geen fout geeft is de hdd goed. Maar het tikken blijft toch doorgaan, en is nu ook nog na een uur aanwezig. Ik ga maar eens kijken of ik ergens het maximale voltage van de hdd kan zien in de specs van maxtor.
Met de weerstand zal het probleem denk ik niet verholpen zijn. De 12V is hoog omdat je voeding de 3,3 en 5V lijnen maar met moeite trekt en dus bij moet regelen. 0,7V valt trouwens binnen de toleranties. Ik denk eerder dat je door een te zwakke voeding spanningsfluctuaties hebt.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
mae-t.net schreef op 21 december 2003 @ 16:57:
[...]

Met de weerstand zal het probleem denk ik niet verholpen zijn. De 12V is hoog omdat je voeding de 3,3 en 5V lijnen maar met moeite trekt en dus bij moet regelen. 0,7V valt trouwens binnen de toleranties. Ik denk eerder dat je door een te zwakke voeding spanningsfluctuaties hebt.
Dat zou idd wel kunnen ja. Dit moederboard trekt zijn cpu stroom van de 5 volt lijn namelijk. Maar het probleem ligt eigk bij de hdd. Die trekt niet alle voltages die binnen de tollerantie van +-10% liggen. Maar als powermax geen fout geeft is er niets kapot van de hdd :(. Ik ga het toch maar eens proberen met de weerstand, wieweet lukt het gewoon. Het gaat btw om een pc van een klantje van me, dus vandaar dat ik het nog niet heb kunnen testen :).

4015Wp west (Dordrecht)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op 21 december 2003 @ 17:23:
[...]

Dat zou idd wel kunnen ja. Dit moederboard trekt zijn cpu stroom van de 5 volt lijn namelijk. Maar het probleem ligt eigk bij de hdd. Die trekt niet alle voltages die binnen de tollerantie van +-10% liggen. Maar als powermax geen fout geeft is er niets kapot van de hdd :(. Ik ga het toch maar eens proberen met de weerstand, wieweet lukt het gewoon. Het gaat btw om een pc van een klantje van me, dus vandaar dat ik het nog niet heb kunnen testen :).
Het is voor mij helemaal niet zeker dat de spanningsfluctuaties binnen 10% liggen. Misschien zakt de 5V lijn wel heel kort onder de 4,5V ofzo bij belasting, zoiets constateren lukt niet met normale meetapparatuur zoals jij of ik in huis hebben.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat in mijn praktijkervaring fluctuaties eerder tot blauwe schermen leiden dan tot tikkende harde schijven, maarja schijven zijn natuurlijk iedere nieuwe generatie weer kwetsbaarder en gevoeliger...

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Net weerstand geinstalleerd, voltages zijn van 12.5-12.8 afgenomen tot 12 - 12.5. Geen last meer :)

4015Wp west (Dordrecht)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

RS_003 schreef op 17 december 2003 @ 22:42:

7 of 8 % valt uit van die schijven, alleen de 200GB dus he... :X

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Flippy|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01-2022

Flippy|IA

ispmonitor.be

Heb zelf ook probleem gehad met HDD...

Probleem opgelost met 2e voeding...

Probleem Maxtor opgelost

Tijd voor een nieuwe voeding dus :/

[ Voor 11% gewijzigd door Flippy|IA op 29-12-2003 01:01 ]

ASUS A7N8X-Deluxe rev2.0, Barton 3000+ , 2x 256 DDR TWINMOS PC3200, Hercules RADEON 9800PRO, Maxtor 80gig 8mb + 120gig WD 8mb SATA, Superflower SF-301 case

Pagina: 1