[SUSE 9] HP LaserJet print pagina voor pagina

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Vorige week heb ik SuSe 9 geinstalleerd. Ik ben er erg tevreden over en het is nu mijn primaire OS geworden. Zelfs het installeren van de printer ging buitengewoon simpel. Het gaat om een HP LasetJet 4Plus printer. Deze stuur ik aan via een netwerkverbinding, dus via TCP. Ook hiervoor waren drivers aanwezig is SuSe. Echt super :Y)

Maar, toen ging ik een documentje van een aantal pagina's printen en het lukt wel, maar het lijkt wel of het document pagina voor pagina naar de printer gestuurd wordt. Alles komt er wel uit, maar steeds als de pagina klaar is gaat de printer weer naar rust-stand, maar direct daarna moet hij weer opstarten om de volgende pagina te printen. Ik heb van alles geprobeert, verschillende printer system (CUPS, LPR), instellingen. Ik kom er niet uit. Hoe zorg ik ervoor dat het printertje alle pagina's direct achter elkaar door print?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Hmm, probleem komt me bekend voor van mn Deskjet 1600CM, ook pagina printen, wachten, printen, etc.
Komt omdat postscript nou niet een van de snelste talen is voor grafische dingen op een HP printer. een HP printer slikt veel liever PCL5 wat dat betreft.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 19:13
Mijn Samsung ML1210 Laser doet dat ook al. Is echt hoogst irritant!

Die is aangesloten op een slackware 9.0 bak. Vanuit windows printen daat achter elkaar door, vanuit Fedora Core 1 moet je iedere pagina ff wachten. Hoogst irritant.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31
Het kan inderdaad er aan liggen dat de printer nog op meer data wacht. Hmmm, vreemd dat het onder Windows wel sneller gaat, maar misschien wordt daar idd een andere printtaal (PCL i.p.v. PS) gebruikt. Je zou eens kunnen checken of het daar niet aan ligt...

offtopic:
Toen ik de topictitel zag dacht ik eerst: ja wat wil je dan, dat 'ie meerdere pagina's tegelijk print of wat!? :+

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit is overigens ook een bekend probleem op windows hoor :) Probeer maar eens een groot pdf bestand met plaatjes te printen... Dan gaat die ook elke keer na een pagina op data zitten wachten. Moraal van het verhaal: de data komt ws niet snel genoeg over, zoals ook al gezegt door wilke e.a.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
ik denk dat hoe dan ook welke taal gebruikt wordt, dat het bestand moet geript/gerasterd moet worden op de printer, en postscript komt ook wat preciezer qua raster. Dus zal dan ook wel wat langer duren.

HP printers misschien trage interne RIP?

• Eastern
Die van mij is een samsung. Ik denk iid ook dat het iets met de print taal te maken heeft, mijn pc is een athlon xp 2000 dus dat zou wel moeten lukken. Op de printer knippert dan wel continue het data lampje.

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Zwerver schreef op 18 december 2003 @ 09:51:
Dit is overigens ook een bekend probleem op windows hoor :) Probeer maar eens een groot pdf bestand met plaatjes te printen... Dan gaat die ook elke keer na een pagina op data zitten wachten. Moraal van het verhaal: de data komt ws niet snel genoeg over, zoals ook al gezegt door wilke e.a.
Onder windows 2000 heb ik daar zelfs bij PDF geen last van. Ik ken het inderdaad wel dat PDF onder windows ook traag geprint wordt. Ik weet niet of Linux PCL kent. Het lampje blijft inderdaad wel constant knipperen. Ik zal vanavond nog wel eens experimenteren. Het moet toch op te lossen zijn 8)7

• Wilke
Eastern schreef op 18 december 2003 @ 12:47:
mijn pc is een athlon xp 2000 dus dat zou wel moeten lukken.
Maar dat helpt niet als je printer postscript accepteert maar dan traag is in het verwerken ervan; het helpt ook niet als je PC de data ranzig snel converteert naar een enorme hoeveelheid PCL-data (of een ander formaat dat de printer snapt) en het vervolgens slechts met 112 KBit/s door de parallelle poort kan persen.

Maar als het via een netwerkverbinding gaat moet het wel de printer zelf zijn die traag is in het verwerken van de data. Als het niet zo'n dure printer is kan dat heel goed kloppen hoor...

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 18-12-2003 15:02 ]

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Een HP LaserJet 4Plus is volgens mij niet een bepaald goedkope printer. Hoe oud dat ie precies is weet ik net (ze worden iig niet meer verkocht :) ). Maar waarom zou hij onder windows wel blijven printen en onder SuSe niet?

• Wilke
Nee dat klopt, die is idd niet goedkoop (die Samsung daarentegen is dacht ik wel een goedkope printer, right?)

Misschien omdat in Windows de kwaliteit by default anders ingesteld staat? Of Windows misschien efficientere printerdrivers heeft die niet zoveel data genereren - of een ander soort data die niet zo veel tijd kost om te processen.

Ik weet niet hoor, volgens mij hebben ze op de Universiteit Twente ook van deze printers (of laserjet 5's, maar die zijn hooguit nieuwer/sneller), en daar pauzeert de printer ook regelmatig tussen het printen van 2 opeenvolgende pagina's.

Je zou eens moeten proberen of het ook zo langzaam gaat als je met 'lpr' een tekstbestand zonder enige layout/opmaak whatsoever uitprint?

• Zwerver
  • Niet online
FendtVario schreef op 18 december 2003 @ 14:16:
[...]

Onder windows 2000 heb ik daar zelfs bij PDF geen last van. Ik ken het inderdaad wel dat PDF onder windows ook traag geprint wordt. Ik weet niet of Linux PCL kent. Het lampje blijft inderdaad wel constant knipperen. Ik zal vanavond nog wel eens experimenteren. Het moet toch op te lossen zijn 8)7
Mwah, het was hier ook geen windows 2k, maar 9x... dat geeft ms ook direct aan waardoor die trager was...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• voodooless
  • Laatst online: 07:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Eastern schreef op 18 december 2003 @ 08:45:
Mijn Samsung ML1210 Laser doet dat ook al. Is echt hoogst irritant!

Die is aangesloten op een slackware 9.0 bak. Vanuit windows printen daat achter elkaar door, vanuit Fedora Core 1 moet je iedere pagina ff wachten. Hoogst irritant.
Je moet je ML1210 via USB aansluiten, dan ben je van het gezeur af! Maarja, dit is ook geen PS printer..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MortalPiso
  • Laatst online: 12-09 20:57
offtopic:
Hé, een Fendt gek :D Is mijn broer ook, maar hij weet niets van computers. (hij rijdt iig op een Fendt 411 Vario)

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik heb het probleeem gedeeltelijk opgelost :). Heb een andere driver geinstalleerd en nu doet ie er 2 tegelijk en wacht dan even 8)7. Het gaat welk beter want hij zakt niet terug naar de idle stand. Misschien nog iets in de instellingen veranderen.

Oh ja, ik ben van de LaserJet 4P ljet drivers naar de LaserJet4 Plus ljet4 driver gegaan.

--edit--
Weet iemand of het mogelijk is om in de Linux drivers aan te geven wat het RAM geheugen van de printer is? Er zit 2Mb in en dat halen de meeste printjobs niet, maar toch blijven er twee uitkomen en daarna rust. Als die 2Mb nu ergens in te stellen is kan de driver ervoor zorgen dat dit vol blijft (als driver zo werken tenminste)

[ Voor 34% gewijzigd door FendtVario op 18-12-2003 20:55 ]

• Eastern
Je moet je ML1210 via USB aansluiten, dan ben je van het gezeur af! Maarja, dit is ook geen PS printer..
Hij zit inderdaad parallel, maar als je onder Windows print is het niet, alleen van Linux naar de printer over de server gaat traag. Mag dus niet met parallel / usb te maken hebben!

k'Zal hem eens usb aan mijn Fedora hangen en testen wat er dan gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Eastern op 18-12-2003 20:45 ]

Pagina: 1