SATA install zonder raid?

Pagina: 1
Acties:

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik heb nu volgende setup: asus a7n8x deluxe + 120GB Western Digital (IDE), die nu als primaire boot HD staat ingesteld.
Morgen ga ik een Maxtor 160GB aanschaffen, die dan ook mijn nieuwe primaire schijf moet worden, de andere HD wordt dus de slave.

Nu heb ik volgende vraag na het doorzoeken van andere Sata-topics: moet ik nu ook die drivers inladen door op F6 te drukken bij de Windows-setup? Ik ga namelijk geen gebruik maken van een RAID-config, maar ze moet wel samenwerken met een IDE-schijf.

Ik twijfel omdat ik nu in BIOS niets kan terugvinden over SATA, en of ik wel kan opstarten van deze schijf. Ik veronderstel dat dit gewoon de actieve partitie is die zijn werk doet op de SATA-schijf?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:28

DkF

Ik neem aan dat die Maxtor SATA is?
Dan moet je idd tijdens setup met F6 de drivers laden als je op die schijf Windows wil installeren...

Als het goed is kan je in je BIOS aangeven dat de onboard raid of sata controller moet booten...

[ Voor 8% gewijzigd door DkF op 17-12-2003 19:11 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ja, dat moet.
Windows Setup kan zonder die drivers de controller en dus de SATA HD niet zien.

Enne, je 120GB hoeft geen Slave te worden als die 160GB op SATA zit ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BizonKid
DkF schreef op 17 december 2003 @ 19:11:
Ik neem aan dat die Maxtor SATA is?
Dan moet je idd tijdens setup met F6 de drivers laden als je op die schijf Windows wil installeren...

Als het goed is kan je in je BIOS aangeven dat de onboard raid of sata controller moet booten...
Ik denk toch dat er geen optie staat in de BIOS om van SATA te booten hoor. Ik heb wel al eens gelezen van andere gebruikers dat ze in plaats daarvan de instelling "booten van SCSI" gebruikten?

• BizonKid
r00n187 schreef op 17 december 2003 @ 19:13:
Enne, je 120GB hoeft geen Slave te worden als die 160GB op de SATA zit ;)
Ow da's juist, ik moest nog wennen aan die nieuwe standaard :D

enne: ik moet dan toch niks instellen van de rest, RAID ofzo he?

[ Voor 14% gewijzigd door BizonKid op 17-12-2003 19:17 ]

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:28

DkF

BizonKid schreef op 17 december 2003 @ 19:14:
[...]
Ik denk toch dat er geen optie staat in de BIOS om van SATA te booten hoor. Ik heb wel al eens gelezen van andere gebruikers dat ze in plaats daarvan de instelling "booten van SCSI" gebruikten?
Die moet je hebben ja...

RAID komt uit de SCSI wereld, daarom wordt het nog altijd zo aangeduid, ook onder Windows...
BizonKid schreef op 17 december 2003 @ 19:15:
[...]

Ja, je zult toch even een array van 1 schijf aan moeten maken...
Maar da's niet zo moeielijk hoor, kan die controller zelf!

[ Voor 32% gewijzigd door DkF op 17-12-2003 19:22 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
BizonKid schreef op 17 december 2003 @ 19:15:
[...]

Ondanks dat de HD niet in RAID gaat draaien, moet je bij sommige controllers een RA1D*-array aanmaken, voordat de controller de HD herkent.

* RA1D = Redundant Array of 1 Disk ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 17-12-2003 19:28 ]

• BizonKid
r00n187 schreef op 17 december 2003 @ 19:27:
[...]

* RA1D = Redundant Array of 1 Disk ;)
lol, zo kun je het ook zeggen ja ;)

• BizonKid
Update: Harde schijf (fysiek) geinstalleerd, kabels aangesloten, SATA jumper op moederbord op enabled gezet.

Dan moet ik op Ctrl+S of F4 drukken om zogezegd die RAID set van 1 HD te maken, alleen krijg ik dan volgende melding: "Not enough single drives to create Raid set".

Iemand een idee?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DkF schreef op 17 december 2003 @ 19:11:

Ik heb hier hier een WD1200JD (S-ATA) in m'n pc zitten. Maar WinXP Prof installeeren ging priema zonder op F6 te drukken. Waarom moest ik dus niet op F6 drukken om op die HD XP te installeeren :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BizonKid
Zie je dan bij het opstarten dat de BIOS je SATA HD herkend? Mijn IDE schijven staan uiteraard in dat lijstje bij het opstarten, maar daar zou die SATA schijf toch ook in moeten staan?
en verder: je kunt zowieso toch niet verder met de Windows-install als je HD niet wordt herkend!

• dwhite
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 10:42
Ik heb zelf een Asus A7N8x DeLuxe. Als je windows XP wil installeren op de SATA schijf moet je idd op F6 drukken en een extra driver laden. Deze is gewoon te vinden op de CD van het moederbord.

Als je van de harde schijf wilt opstarten moet je in het bios alle boot devices op disabled zetten behalve de optie "try other boot devices".

Overigens hoef je aan de raid configuratie niets aan te passen omdat de harde schijf bij de 1e keer opstarten meteen door de SATA controller wordt herkend.

Dwhite

• BizonKid
dwhite schreef op 18 december 2003 @ 16:52:
Ik heb zelf een Asus A7N8x DeLuxe. Als je windows XP wil installeren op de SATA schijf moet je idd op F6 drukken en een extra driver laden. Deze is gewoon te vinden op de CD van het moederbord.

Als je van de harde schijf wilt opstarten moet je in het bios alle boot devices op disabled zetten behalve de optie "try other boot devices".

Overigens hoef je aan de raid configuratie niets aan te passen omdat de harde schijf bij de 1e keer opstarten meteen door de SATA controller wordt herkend.
Bedankt!
Ik dacht dat ik een RAID-set moest maken door info in de andere reply's (zie hoger).
Ik kan dus gewoon dat "menutje" van press <CTRL-S> or F4 laten voorbij gaan en direct met het booten van de Windows setup cd beginnen?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ondanks dat de HD niet in RAID gaat draaien, moet je bij sommige controllers een RA1D*-array aanmaken, voordat de controller de HD herkent.
Zoals ik in mijn post al zei, hoeft dat niet bij alle controllers zo te zijn.
Het kan dus inderdaad zo zijn dat dat bij jou controller niet het geval is en dat je dus inderdaad gewoon zonder een RAID-array aan te maken Windows kunt installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 18-12-2003 18:14 ]

• Xienix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04-2022
Probleem
Ik heb nu net een s-ata Maxtor 160 aangeschaft en direct geinstalled.
Heb xp geinstalleerd en alles werkt perfect maar ik mis 30Gb.
Ik heb 1 root partitie gemaakt van 20Gb en heb nu nog maar 110Gb over voor backup.
Ik heb geen raid instal gedaan aangezien deze meteen door mn bios werdt herkent. (asus p4p800 deluxe)

Ik weet dat je nooit precies 160 Gb kan krijgen maar ik mis nu 30 gig !
Ik heb de HD gechecked en tis toch echt een 160 gig schijf....

Hoe komt dit?/ heeft dit te maken doordat ik geen raid install heb uitgevoerd?

• Xienix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04-2022
Heb het al gevonden :)

Serial ATA schijf
Pagina: 1