Toon posts:

[Voeding] Duidelijk overleden, tip!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen deed ik de deur van de slaapkamer open en er drong een sterke lucht door tot bovenin mijn neus. Na een kleine speurtocht aangekomen bij mijn servertje en tot de ontdekking gekomen dat deze niet meer aanstond.

Wat blijkt nu: Waarschijnlijk kortsluiting door teveel stof in de voeding. Zoals je op de foto kan zien is de condensator overleden (in de linkercirkel de mantel, rechtercirkel het omhulsel van de mantel met wat bijhorende troep). Op het rooster zitten de ingewanden van de condensator.

Afbeeldingslocatie: http://www.mauricemertens.nl/general/voeding.jpg

Nadat ik van dit misselijke gezicht was bekomen heb ik me maar voorgenomen regelmatig het rooster te stofzuigeren om herhaling te voorkomen. Tip voor iedereen die het nog niet wist (ik eigenlijk wel maar neem nooit de moeite om het eens te doen |:( .)

En geloof me, het ruikt niet echt prettig.

Verwijderd

Wat voor merk voeding was het? el cheapo zo te zien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee heb hem al weggedonderd. Komt uit een oude Pentium 2.

Verwijderd

Dat stof valt nog wel mee (stof geleid niet), het is vaak eerder de condensator die gaat lekken/bol staan en dan uiteindelijk uit elkaar klapt. Kwestie van verwijderen, schoonmaken en vervangen. Kosten: 25 cent.

Hier een topic om je oude voeding nog wat extra nut te geven: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] en anders even een oude gratis ophalen bij het grofvuil/oud metaal handel.
Geen idee heb hem al weggedonderd.
Zonde, de fan kun je trouwens ook recyclen, handig om je kast wat meer airflow te geven ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 19:29 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

meestal is het gedaan met je voeding zodra een elko klapt.
Een elko kan idd zijn geklapt door dat hij is gaan lekken, maar ook doordat er iets in de voeding is gaan resoneren. Juist bij oude voedingen gebeurt nog wel eens. Als dat gebeurt is bijna altijd ook een stuurtor kapot.

Stof zal iig niet de schuldige zijn geweest, om eerlijk te zijn zou ik zelfs durven beweren dat die voeding op de foto behoorlijk stofvrij is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 10:12

MaDLiVe

.-Observer-.

Vergeet niet dat stof ook als isolator kan functioneren. Het geleid niet maar houdt wel de nodige airflow tegen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb laatst toevallig mijn oude 200 Watt voeding eens open geschroefd naar 3 jaar trouwe dienst. Wat een stofboel, alles schoongemaakt en de voeding is nu ook een stukje stiller :)
Pagina: 1