Toon posts:

Win2K image mbhv Fedora Core

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eerst en vooral: indien niet op z'n plaats, move dan maar aub :)

desituatie is als volgt:
ik heb op mijn laptop 2 FAT32 partities staan, en een aantal partities waarop Fedora staat.
op mijn 1e FAT32 partitie staat win2k (dualboot dus)
nu kan ik onder fedora mijn win2k-partitie mounten en al wat je wil.

wat ik echter wil doen: ik wil van die win2k partitie een image maken (ze isnu goed zoals ze is) met fedora, zodat ik bij een eventuele crash mijn image terug moet zetten, en alles werkt weer.

1) is dit mogelijk?
2) Hoe?
de groote van die image speelt geen rol (de partitie is 10 gieg, dus veel groter dan dan kan het niet worden imo) want de image zou op een server komen (dus niet op cd of wat dan ook), dus compressie is niet nodig.

ik wil dus eigelijk een 'raw copy' van die partitie.
ik heb al gezocht en gevonden over 'dd' maar naar ik begrepen heb, zet die enkel je FAT -tablel terur, maar ik wil de hele schijf...

ik hoop dat ik zo'n beetje duidelijk ben geweest, ik dank u op voorhand :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Nup, dd maakt geen onderscheid tussen FAT32, NTFS, FAT16, HFS, ISO9660 etc. etc.
Dat is dus prima geschikt voor wat jij wilt, dd heeft maar 1 nadeel: Het neemt ook de lege ruimte mee, maar dat kun je volgens mij wel oplossen met gzip ;)
edit:
:w Spider.007 :P

[ Voor 7% gewijzigd door moto-moi op 17-12-2003 19:12 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ook zet dd _niet_ alleen de FAT tabellen weg of terug; dit kun je wel afdwingen; maar standaard functionaliteit is gewoon de hele hdd :)

man dd

edit:
:w moto-moi :(

[ Voor 10% gewijzigd door Spider.007 op 17-12-2003 19:18 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
ow, dat is snel...
bedankt :)
ik ga het meteen proberen...

ik heb dat dus geprobeerd, en wel als volgt:
code:
1
[root@Laptop root]# dd if=/dev/hdc1 of=/data/backup/bac.img

m'n hdd'tje begon te werken, fijn zo!

maar dan...
code:
1
2
Maximale bestandsgrootte overschreden
[root@Laptop root]#

het ik iets fout gedaan?

in mijn output ( /data/backup) staat een file bac.img, maar deze is1.99GB groot...

hoe kan ik mijn hele partitie in die image stoppen? de volle 10 GB ?
of gaat dat eenvoudigweg niet...?

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 19:41 ]

Verwijderd

Waarom niet booten met een Ghost-flop? Kun je het direct naar een (paar) CD('s) wegfikken.

Je blijft op wanneer je vanuit Linux werkt hoe dan ook afhankelijk van het bootable zijn van je Linux installatie, en of dat nog gaat als je Windows installatie vergurpt is.... dat blijft de vraag.

Als je toch met dd wilt spelen, probeer dan dit eens:

dd if=/dev/hda1 | bzip2 >/plek/met/genoeg/ruimte/hda1.dd.bz2
(gaat denk ik wel een tijdje duren)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 20:37 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 19:14:
maar dan...
code:
1
2
Maximale bestandsgrootte overschreden
[root@Laptop root]#
Je probeert toch niet toevallig die image op je FAT32 partitie neer te zetten he ?
Volgens mij kan die maximaal files van 2 GIG aan.
Dus je zult die backup op een ext2/reiserfs partitie moeten zetten..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

moto-moi schreef op 17 december 2003 @ 20:54:
[...]

Je probeert toch niet toevallig die image op je FAT32 partitie neer te zetten he ?
Volgens mij kan die maximaal files van 2 GIG aan.
Dus je zult die backup op een ext2/reiserfs partitie moeten zetten..
Officieel kan FAT32 een maximum bestandsgrootte van 4 Gb aan :) FAT heeft daarentegen wel een maximum van 2 Gb per bestand. De TS kan idd het best proberen de image op een ander filesysteem te zetten; of gzip / bzip2 te gebruiken. Dit levert vaak een grote winst op icm dd.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Of je hakt de output van bzip2 in stukken met split:

dd if=/dev/hda1 | bzip2 | split --bytes 2000m - /plek/met/genoeg/ruimte/hda1.dd.bz2.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
Waarom dd ?

tar en bzip lijkt me voldoende. je blijft de 256 tekens van de naam behouden, als je ooit een partitie hebt die groter is heb je geen gedoe. (dd zal er weer een partitie van maken die even vroot is als de image, bij tar maakt dat niet uit)
En je hebt het voordeel dat je alleen de date meenemeent en niet de loze ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door easydisk op 17-12-2003 23:54 ]

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

http://www.partimage.org/
The NTFS (Windows NT File System) is currently not fully supported: this means you will be able to save an NTFS partition if system files are not very fragmented, and if system files are not compressed. In this case, you will be able to save the partition into an image file, and you will be able to restore it after. If there is a problem when saving, an error message will be shown and you won't be able to continue. If you have successfully saved an NTFS NTFS partition, you shouldn't have problems as you restore it (except in the case of bugs). Then the best way is to try to save a partition to know if it is possible. If not, try to defragment it with diskeeper or another tool, and try to saving the partition again.
kun je ook nog proberen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt!!!
het probleem was idd dat ik de output file naar een FAT32 partitie schreef.
gelukkig had ik nog een linuxpartitietje waarop men 10 gieg paste...
utput file gemaakt, en met ftp naar men server gezet...
opgelost dus!
draadje mag gesloten worden wat mij betreft
thx to all :)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 00:48:
Gelukt!!!
het probleem was idd dat ik de output file naar een FAT32 partitie schreef.
gelukkig had ik nog een linuxpartitietje waarop men 10 gieg paste...
utput file gemaakt, en met ftp naar men server gezet...
opgelost dus!
draadje mag gesloten worden wat mij betreft
thx to all :)
Draadjes worden pas gesloten zodra de replies uit de hand lopen en er een afkoelperiode moet zijn. Aangezien dat nu niet het geval is mag hij gewoon open blijven hoor ;) Maar mooi dat je het op heb kunnen lossen; wel raar dat het niet lukte op FAT32; volgens microsoft zou het namelijk wel moeten passen....

---

Verwijderd

Topicstarter
@ Max_kool:
als ik zonder bz2 werk, kan ik makkelijk mijn image terug zetten (dd if=plaats-van-image of=hdc1)
hoe doe ik dat dan met jouw methode?
dd if=/dev/hda1 | bzip2 >/plek/met/genoeg/ruimte/hda1.dd.bz2 (om image te maken)
is het dan:
dd if=/plek/met/genoeg/tuimte/hda1.dd.bz2 | bzip2 >/dev/hda1
heb ik dat goed? om maar niet voor verassingen te komen staan als ik mijn backup nodig heb :)

Verwijderd

Ik schat dat het zoiets is:

bunzip2 -c /plek/met/genoeg/tuimte/hda1.dd.bz2 | dd of=/dev/hda1

(eerst uitpakken met bunzip2, dan op stdin voeren aan dd)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 08:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een image proberen te maken mbhv die Bzip.
na 1.5u heb ik op ctrl+C gedrukt, toen wa hij nog niet klaar...
als ik mijn image enkel met 'dd' maak, dan duurt het 22 minuten voor een volledige imag, die dan 10 gieg groot is.
opslagcapaciteit heb ik genoeg, dus waarom zou ik zippen?
de tijd die het duurt om te zippen, is mij meer waard dan de opslagcapaciteit...

Verwijderd

bzip2 staat er om bekend dat hij zeer veel cpu-cycles (=veel tijd) nodig heeft om te coprimeren, maar wel een kleiner resultaat oplevert dan gzip.

Probleer gzip eens als gulden middenweg?

Aan de andere kant, als je tijd genoeg hebt, waarom zou je inderdaad comprimeren?
Pagina: 1