Toon posts:

Athlon XP standaard koeling vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onlangs besloten om eens mn eigen PC te bouwen en heb dus gekozen voor een Athlon XP 2800+ boxed. ik bestelde deze met een paar andere spullen bij 1to0.nl en nu ik m heb gekregen zie ik dat die fan er wel heel erg lullig uitziet en aangezien de nieuwe PC boven in de zolder komt en in hartje zomer wordt het daar +-30-40 graden en dat soms wel 3 uur van de dag.

Ik heb ook best wel veel gehoord dat het meerendeel van de mensen die zo'n CPU heeft gelijk een goed merk koeling dr op zet maar aangezien ik 12 maanden Garantie heb bij 1to0 vraag ik me af of het wel vergoed wordt als ik dalijk met n doorgebrande processor (als die top-merk koeler toch failt) en een volledig intacte standaard koeler bij hun aankom.

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

Ik heb zelf een 2400+. en iedereen weet dat we deze zomer een hittegolf hebben gehad. Ik heb gewoon mijn pc de hele dag aangehad, en hij doet het nu nog. De proccesor is toen op sommige momenten boven de 76 graden geweest.

Ik raad je aan om deze koeler gewoon te instaleren aangezien hij er standaard bij zat. Kortom; ik denk dat je wel garantie krijgt als hij doorfikt. (ik denk niet dat dat zal gebeuren.)

Ik moet je nog wel meedelen dat de southbridge van mijn mobo nu aan het eind van zijn latijn is, maar dat kan nooit komen door oververhitting van de proccesor.

ik hoop je nu genoeg geinformeerd te hebben. Je krijgt bij 99% van de winkels gewoon garantie aangezien een vriend van mij zijn 1800+ zonder koelpasta aan heeft gehad, en doorgebrand is. Hij kreeg garantie. DAn moet je natuurlijk niet vermelden dat er geen koelpasta is gebruikt.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:08
als je een boxed proc koopt zit er 3 jaar garantie op :)
(op uitzondering van user abuse he)
dus als je proc doorfikt met deze boxed cooler sta je dus in principe zeer sterk
maar als je gewoon het zekere voor het onzekere neemt, en gewoon direct een goede koeler koopt die je proc ook lekker koel houdt, dan hoef je je nergens druk om te maken. ook niet op een warme/hete zolderkamer :)

[ Voor 87% gewijzigd door Crash op 17-12-2003 20:03 ]

Verwijderd

de standaard fan+koelblok die wordt geleverd bij een boxed xp is van zeer goede kwaliteit. Het is een vrij stille en vooral koele koeling.

Het is dus zeker niet nodig om een andere koeling aan te schaffen. Hij zal de temperatuur ook midden in de zomer koud genoeg houden. Simpel weg omdat hij daar ook voor is ontworpen.

kortom gewoon lekker de standaard fan gebruiken.. tenzij je wilt gaan overklokken dan kan je misschien een andere fan nodig hebben.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Nog een tip. Gebruik niet de standaard koelprut die erbij wordt geleverd maar koop echt goed spul, Artic Silver oid. Dit heeft een erg goede invloed op het koel resultaat.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Vroegah zat er bij de AMD XP's een behoorlijk slechte boxed cooler. De laatste tijd geeft onze grote vriend Advanced Micro Devices goeie boxed coolers erbij. In de meeste zit koper verwerkt, of zijn zelfs helemaal van koper. Dus gewoon de boxed cooler erop zetten (maar haal het roze plakspul eraf met wat alcohol en gebruik dan Artic Silver 5 of 3) als je niet (al te ver) wil overclocken.

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Crash-Override schreef op 17 december 2003 @ 20:01:
als je een boxed proc koopt zit er 3 jaar garantie op :)
(op uitzondering van user abuse he)
AMD geeft 3 maandjes... :)

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Mafkeez schreef op 17 december 2003 @ 20:20:
[...]

nee hoor 3 jaar boxed 1 jaar op losse verkoop

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mafkeez schreef op 17 december 2003 @ 20:20:
[...]

AMD geef 3 maanden ? hoe kom jij daar nu bij ... AMD geeft zoals gezegd 3 jaar garantie op een boxed CPU+koeler....

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
3 jaar dat is correct, iig staat op de manual van AMD, 1to0 zegt dat ze 12 maanden garantie geven op alle hardware.
Moet ik dan gelijk naar AMD om mn 3 jaar te claimen als er iets gebeurt ofzo?

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
de boxed cooler die op mijn 2500 met 512 KB cache zat heb ik er ook op laten zitten. Het ziet er uit als een leuk dingetje, maar stressed trekt hij toch 54 graden. Het leuke is dan dat hij ook fijn 4000 rondjes per minuut gaat draaien en hij stukken meer herrie maakt (ik las ergens 50 db in een review). En daar wil ik eigenlijk vanaf nu.

De CPU is wel 400 mhz overgeclocked, maar terugklokken scheelt max een graad in temperatuur. Dus ik raad je aan hem voorlopig te houden, ze zijn best goed. Alleen wil je of een stille of een lagere temperatuur (ik wil ook niet weten wat de boxed doet bij een hittegolf. 60 graden wil ik hem toch niet laten worden..), koop een andere :)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Verwijderd

Topicstarter
ok maar helpen Casefans denk je ook om de CPU een beetje koel te houden?
ik ben van plan om 3-4 casefans uiteindelijk erin te hebben, want de Sapphire Atlantis Radeon 9800 pro die ik er in ga doen heeft ook niet zo'n geweldige fan en iedereen weet dat de 9800 Chip erg heet kan worden. dus denken jullie dat 3-4 casefans met goede airflow die dingen goed koel kunnen houden?
ik denk niet dat ik ga oc'n btw.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 09:36 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Als je niet gaat oc'en, dan kom je wel toe met 2 casefans hoor, eentje langs voor (onderaan) die frisse lucht in de kast blaast en eentje achteraan (bovenaan) die de warmelucht uit de kast blaast. Zorg ervoor dat de fan vooraan iets harder blaast als die achteraan (kan je gewoon regelen met schroevendraaiertje).

• Elect
  • Niet online
Ze zullen vast meehelpen met het koel houden. maar of 3-4 casefans + de fan van je voeding zoveel uitmaakt dan 1 of 2 fans extra? Ik denk het niet.
Zoals Ranzy al zei, pak 2 casefans en plaats er een voor luchtafvoer en een voor luchtinvoer.

Ik weet niet wat voor kast je hebt, maar ik zou de extra fan die naar buiten blaast bij de CPU plaatsen i.p.v. boven in de kast.
Eventueel kun je nog een losse fan kopen die de lucht van je Radeon afsuckt. Er zijn van die fans voor in PCI sloten.

Hou er wel rekening mee dat elke fan ook een aantal extra DB's met zich meebrengt!

Verwijderd

Ik heb toevallig gisteren ook nog een 2800+ boxed geïnstalleerd bij de buurman, de koeler die daarbij zat leek me ook een beetje klein (60 mm fan) maar de heatsink had wel een volledig koperen heatsink. De koelprut die erop zit gelijk eraf halen, die grijze meuk zag er nou niet egt fantastisch uit :) Arctic Silver dr gauw tussen gedaan...

Het viel me trouwens nog mee hoeveel lawaai dr van die boxed cooler af kwam, gecombineerd met casefans met temp. sensor heeft het een redelijk stil systeem opgeleverd

Verwijderd

Wist je dat de nieuwe variant AMD processor zichzelf uitschakeld, mits er een nieuw moederbord onder komt.
Beetje zoeken en meer kennis opdoen!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
HOi :)

Het beste is alle case fans naar binnen te laten blazen ( ben ik van mening )
Zoals ik heb < er blazen 5 naar binnen en me voeding voort alle lucht weg
Me kast heeft nu een constante temp 20 graden dus :) het zal wel meevallen ;)
In de zomer

[ Voor 9% gewijzigd door NomadTitan op 18-12-2003 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
voeding is:
Afbeeldingslocatie: http://www.qtec.info/products/productpic.htm?artnr=13492&image=13025.jpg

Verwijderd

Topicstarter
voeding is:
http://www.qtec.info/prod...tnr=13492&image=13025.jpg

de q-tec 550 watt met 2 fans is best wel luid ik weet het maar hij heeft wel n extra fan :) alleen ik ben er nog niet uit wat die kleinere fan nou doet: blowen of sucken?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
NomadTitan schreef op 18 december 2003 @ 18:52:
HOi :)

Het beste is alle case fans naar binnen te laten blazen ( ben ik van mening )
Zoals ik heb < er blazen 5 naar binnen en me voeding voort alle lucht weg
Me kast heeft nu een constante temp 20 graden dus :) het zal wel meevallen ;)
In de zomer
Dit verschilt per kast :) Bij mij is het bv weer andersom, een extra fan outake geeft ongeveer 6 graden winst, intake maar 1 graad. Voordeel van meer intake dan outtake is, (mits je voor de intake fans stoffilters hebt) dat je minder stof in je kast krijgt :)

• Wormaap
  • Laatst online: 13-02 17:25
Ik zit hier met 4 intakes, 2 outtakes en m'n voeding (sja... die 2 fans had ik een beetje over, kon ik nergens kwijt, dus dan maar meer intake :P) op een case van 16 graden... Kamertemperatuur dus. Dit had ik ook al met 2x intake en 2x outtake, dus veel verschil maakt't niet uit, behalve dan dat een van de intake fans over m'n hd blaast en dus warme lucht de case injaagt. Dit maakt echter kennelijk weinig uit omdat ik kennelijk dus toch genoeg outtake heb om dat weer weg te krijgen :D

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

misschien niet een beetje offtopic maar ik wou het toch weten

ik ben op zoek naar een cpu-cooler en nu zie ik dat de luchtverplaatsing ... CFM is of .... m3/h.

nou die tweede is makelijk maar die eerste niet. wie weet wat dit betekend en hoe je ze gelijk kunt trekken zodat ik weet welke meer lucht verplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 21:30 ]

• Elect
  • Niet online
'Cubic feet per meter' als ik me niet vergis.
Hier is een omrekentabel: http://international.neded.org/metric.html

• Wormaap
  • Laatst online: 13-02 17:25
Cubic feet per Minute, niet per meter :P
Als ik me niet vergis moet je delen door 1.7 om van CF naar M3 te komen o__0

Ticking away, the moments that make up a dull day

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ach het zijn wel aardige koelertjes. Bij mijn nieuwe 2400+ zat overigens geen enkel koperen onderdeel, gewoon alu. De koeler draait nu op een 1800+ en die doet het aanzienlijk beter dan de vorige koeler een TT volcano 6cu, met koperen kern dus. En ook aanzienlijk stiller. Gewoon fijne koelers.
Pagina: 1