Toon posts:

[Debian] netwerkkaart niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 3Com Gigabit NIC (3C2000) kaart, die ik op mijn debian server wou installeren. Na het installeren van de kaart bleek hij de kaart niet te vinden, ook al dacht ik de goede module al geinstalleerd te hebben. Na even verder gezocht te hebben vondt ik drivers op de cd voor linux. Na het volgende te hebben gedaan:

make clean
make install
make load

Ook na deze geinstalleerd te hebben werdt de kaart nog steeds niet gevonden, ook niet gek aangezien make load met een error eindigde. No such device zegt hij.

Toen ik vervolgens een cat /proc/pci deed vondt ik ook geen netwerkkaart in het lijstje of ander apparaat wat het ook maar zou kunnen zijn.

De kaart heb ik op een windows machine getest en werkte perfect. Ook heb ik de ata kaart eruit gehaald en de netwerkkaart op die plaatst gezet. Nu is de netwerkkaart de enige pci kaart die er nog inzit.
In lilo heb ik verder nog acpi=off toegevoegd of te kijken of dit nog wat hielp maar ook niet :(

Weten jullie misschien waar debian de netwerkkaart helemaal niet vindt :?
zou het aan de kernel kunnen liggen?

specs:
debian stable
kernel 2.4.23

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als je wilt weten wat voor hardware er op je pci-bus zit, geef je het commando lspci. Wat make load doet weet ik niet, moet je niet gewoon eerst een nieuwe kernel bakken? Tik in je kernel-directory eens "make menuconfig", kijk onder "Network device support" > "Ethernet (1000 Mbit)" of 'ie erbij staat. Zo ja: you're at least halfway home. Zo nee: wachten op mensen met meer verstand van zaken dan ondergetekende :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Rataplan schreef op 17 december 2003 @ 18:21:
Zo nee: wachten op mensen met meer verstand van zaken dan ondergetekende :)
Of ondertussen de handleiding lezen, een beetje zoeken en dergelijke dingen meer.

Zie bv. Kernel compilen; hoe doen we dat?

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 09:38

Ryceck

Constants and Variables

Bak zonder meer eens een niewue kernel en gooi daar eventueel de "experimental and incomplete drivers aan"

Dan onder Network devices 1000mbit card en daar nog eens kijken :)

en voor je kernel geldt het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
make dep 
make clean
make bzImage 
make modules 
make modules_install
hierna eventueel "make install" of handmatig copyen

Dan zoutie het wel goed moeten doen

[.edit]
Sorry net te laat :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ryceck op 17-12-2003 18:30 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar een kernel bakken heb ik al gedaan. Ook heb ik bij 1000mbit de driver geistalleerd waar 3com bijstaat, maar dit bleek later niet de goede te zijn. Dus toen ben ik die van de cd gaan proberen. Deze pakte ook niet.

Experimental and incomplete drivers staat wel uit.
trouwens lspci geeft ongeveer dezelfde output als cat /proc/pci.
Dus ook hier is de kaart niet te vinden.

Maar zou het niet zo moeten zijn, dat ik met lspci de kaart al zou moeten kunnen zien, zonder dat ik de goede module geinstalleerd heb?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
met lspci zie je elk device die in een pci port gepropt zit..mits het device niet kapot is.

• ZEN
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03-2021

ZEN

huh? wat doe ik hier?

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 18:44:
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar een kernel bakken heb ik al gedaan. Ook heb ik bij 1000mbit de driver geistalleerd waar 3com bijstaat, maar dit bleek later niet de goede te zijn. Dus toen ben ik die van de cd gaan proberen. Deze pakte ook niet.
Hmmz staat er in de kernel config dan niet de goede bij? Zoals al werd aangegeven, probeer eens met experimental drivers aan te vinken. Dus kernel nog een keer bakken met de juiste drivers. Hoe het zit met wat je op cd hebt, geen idee. Misschien eens support mailen? :)

btw zoek eens in google op : 3Com Gigabit NIC (3C2000) linux driver

levert best wel veel hits op

zoals
http://www.mail-archive.c...andrake.com/msg77322.html

[ Voor 13% gewijzigd door ZEN op 17-12-2003 23:15 ]

Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/

Verwijderd

De 3c2000 source is niet vrijgegeven,

Dus hij staat zeker niet in de kernel.

Wat je moet doen is de 3c2000.o(module) downloaden en proben, dat doe je met het commando modprobe 3c2000 en als dat niet werkt probeer eens insmod -9 3c2000.o.

suc6

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 19:34:

Wat je moet doen is de 3c2000.o(module) downloaden en proben, dat doe je met het commando modprobe 3c2000 en als dat niet werkt probeer eens insmod -9 3c2000.o.

suc6
mja..die werkt natuurlijk alleen maar met specifiek gecompilde kernels..bijvoorbeeld de standaard kernel van RedHat, Debian of Suse ofzow..

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Wat dus precies de reden is om niet deze kaart te nemen, maar een andere die wel goed gesupport wordt, zoals bijvoorbeeld de Intel gigabit kaarten (e1000), de Broadcom kaarten (tg3) of de Schneider&Koch's (sk98lin).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 19:34:

suc6
Das vreemd, voor mijn onboard ethernet kaart (3c940) gebruik ik de 3c2000.o driver die ik zelf heb moeten compilen!
Deze had ik van de driver cd van mijn mobo.

• Trebor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Je moet de sk98 module hebben. Deze 3com kaart is eigenlijk een SysKonnect kaart. De driver van de Asus site heb ik ook geprobeerd maar die is niet al te best. Als je een kernel gaat configureren dan kijk je bij 1000 bit kaarten en dan moet je de sk98lin hebben. Er staat keurig bij vermeld dat als je een 3C2000 hebt je deze module moet hebben. Ik heb dezelfde nic en hier werkt hij perfect.

Info over de module: http://www.syskonnect.com.../readme/linux/sk98lin.htm

Verwijderd

Trebor>yep dat zou 'm moeten zijn.

Staat soms pnp meuk in je bios aan of zo? cat /proc/pci /proc/interrupt zou altijd wat moeten laten zien (al is de kaart misschien niet herkenbaar door vendorid oid).
Pagina: 1