Toon posts:

[disc] TCPA, Longhorn en de gevolgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is een nobel streven om computers tegen hackers, virussen en andere aanvallen te beschermen.
Het veilig laten verlopen van het elektronisch betaalverkeer is een verstandige zaak. Welke PC
gebruiker zal hier niet enthousiast over zijn? Vooral omdat er tenminste een paar methodes zijn die
zich in de tussentijd bewezen hebben. Daarom is in 1999 de Trusted Computong Platform Alliance (TCPA)
opgericht om een 'betrouwbaar computerplatform' tot stand te brengen (http://www.trustedcomputing.org).
De strijders voor deze nieuwe veilige nieuwe wereld hebben bekende namen:
-Microsoft
-Intel
-HP
-Compaq
richtten de TCPA op en ongeveer 200 andere IT bedrijven hebben zich inmidels bij de vereniging
aangesloten. Helaas zit er ook een addertje onder het gras. Want dit consortium als beweegreden opgeeft,
is slecht de ene kant van de medaille. Als de TCPA namelijk succes heeft met haar geplande richtlijnen en
technische maartegelen, kan ze vroeg of laat in principe wereldwijd iedere computer controleren. Om deze
aanval op de onafhankelijkheid van alle computergebruikers onder de aandacht van het grote publiek te brengen
heeft CHIP de TCPA de titel 'Rem van het jaar' gegeven, een prijs voor ondernemingen die de vooruitgang in de IT-wereld blokkeren.

De eerste stap in de richting van Big Brother werd gezet toen de Trusted Computing Module (tpm) ingebouwd werd. Deze chip wordt nu al,
bijvoorbeeld door IBM, op de moederborden van notebooks en desktop computers gesoldeerd en kan niet verwijderd worden. Mobieltjes,
PDA`s enzovoort moeten volgen. Taak van de module: de computer controleren zodra deze wordt opgestart.
Hij verifeerd de gebruiker, controleerd software en hardware op geldigheid van hun serienummers en vergelijkt deze met een door de TCPA
goedgekeurde lijst. Bovendien voorziet de chip alle binenkomende inhoud van een sleutel en verzegeling.
Als de TPM veranderingen an de configuratie ontdekt, gaat de PC automatisch online om zich opnieuw te certificeren. Beter gezegd:
Hij meldt de TCPA wat de gebruiker heeft misdaan. Vluchtwegen zijn er niet, als de gebruiker de lijn met het netwerk door knipt of probeert de voorschiften
te omzeilen, wordt de chip, en daarmee de computer gewoon helemaal uitgeschakeld. Als alles 'in orde' is geeft de chip het commando aan het besturingssyteem
over. Dat systeem wordt, hoe kan het ook anders, door Microsoft geleverd. Aan het eind van 2004 moet de Windows XP opvolger 'longhorn' klaar zijn. Daarin zal de
'Next generation secure computing base', beter bekend onder de oude naam 'Palladium', zo ongeveer alles verhinderen wat de TCPA en de rechthebbende tegenwerkt:
Het toppunt van Digital Rights Management. Inmiddels schrikt ook Bill Gates er niet meer voor terug om toe te geven dat het bij 'Palladium' niet alleen om veiligheid, en
stabiliteit gaat, maar ook, als een bijkomstigheid, om de bescherming van auteursrechten. Voor de gebruiker heedt die extra veiligheid en stabiliteit een hoge prijs:
je kunt alleen nog met toestemming van de TCPA bestanden aanmaken, opslaan of kopieeren. Soft- en hardware installeren: graag, zolang de TCPA daar niets op tegen
heeft.Elk component zal door een Trust Center gecertificeerd moeten worden en hiervoor eist de TCPA een flinke finaciele brijdragen van je. Het is eenvoudig uit te
rekenen dat kleinere ondernemingen en hobbyisten zich dat nauwelijks kunnen veroorloven en van de markt zullen verdwijnen. Des te meer als zelfs een hele kleine update
van een programma de dure zegen van de TCPA nodig heeft. Onwelgevallige webpagina`s kunnen geblokeerd worden en documenten en foto`s in goede en kwade
zin gestremd worden. Voor censur wordt de deur dus potentieel wijd opengezet.
Alsof dat nog niet genoeg is zal de TCPA door permanente controle van gegevens via het internet toegang kunnen krijgen tot vrijwel elke computer en dus kunnen volgen
wat de gebruiker op zijn eigen PC doet. Kortom: de vereniging levert met haar 'betrouwbare computer' iedere gebruiker een mega rotstreek. Zelfs al zou de TCPA integere, dan nog
hebben haar plannen fatale gevolgen, omdat de vrijheid en de rechten van de gebruiker worden dramatisch worden beteugeld.
Voorlopig wordt nog echter beweerd, dat alle TCPA-maatregelen uit te schakelen zijn. Maar wat gebeurt er als de kritische massa bereikt is, de TPM chip in de meeste computers zit
en Longhorn & Palladium de oudere Windows versies hebben opgevolgd? Dan zal niemand de TCPA meer kunnen tegenhouden om de schakelaar over te halen en het controle-
automatisme te activeren. Deze stap ligt uit het perspectief van de toekomstige reguleringsorganisatie TCPA in het verschiet: zo kan ze de gebruiker volgens haar
eigen voorwaarden aan haar producten binden. Wie verbaast zich er nog over dat, gelet op de plannen ... [LEES VERDER IN CHIP]

Bron: Chip 06

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Heb je nou gewoon het hele artikel gekopieerd of zit er ook nog wat tussen van jezelf?
En wat wil je hiermee nou zeggen/bereiken? :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zeggen dat de TCPA niet alleen goed is... En het is gekopieerd

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
Dit is allang bekend dacht ik. Heb er al een poos geleden een heel stuk over gelezen in C't. Wel interessante ontwikkelingen opzich. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik denk dat als m$ MS het plan doorzet, dat ze dan faillet gaan. Ze zullen dan zoveel aanklachten aan de broek slepen, van 'Ik heb geen privacy meer', totdat ze faillet gaan. O-) Ik weet bijna zeker dat dit ze NIET gaan lukken

Microsoft korten we af als MS - gebruik MS en geen andere afkorting

[ Voor 22% gewijzigd door elevator op 17-12-2003 15:09 ]

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 13:02
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 15:02:
Ja, maar ik denk dat als MS het plan doorzet, dat ze dan faillet gaan. Ze zullen dan zoveel aanklachten aan de broek slepen, van 'Ik heb geen privacy meer', totdat ze faillet gaan. O-) Ik weet bijna zeker dat dit ze NIET gaan lukken
Dat vraag ik me dus echt af. Kijk naar de lijst van bedrijven die het ondersteunen.

-Intel
-HP
-Compaq

Dat zijn dus ook geen kleintjes hoor.

[ Voor 2% gewijzigd door elevator op 17-12-2003 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Da`s logisch, maar de wet zal het niet toelaten (privacywet)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 15:05 ]

• mahi
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Zeer interessante lectuur over TCPA, Palladium, en aanverwanten: Against TCPA - Don't let them take YOUR RIGHTS. Deze website analyseert en zet de gevaren uiteen van systemen als TCPA. Het enige waartoe TCPA en co wel zeker zullen leiden is een beperking van de vrijheid van ons - de gebruikers.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, ik ben ook tegen de TCPA (ik ken die site al, en heb ook een achtergrond van hun). Het is gewoon niet te verwoorden, zo stom wat zij doen...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ne0rEj - ik pas je topic titel aan zodat hij iets meer de lading denkt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zal er voortaan aan denken ;)

Verwijderd

Zo probleem lijk mij het niet,
Iedereen blijft dan wel de oude windows gebruiken of stapt over op linux.
Dat TCPA systeem zal ook wel erg hackers gevoelig zijn, daarmee kan je straks iemands computer helemaal mee laten blokeren >:).

Het systeem zal wel worden geboycot waardoor het van zelf geen succes wordt. Welk bedrijf wilt nu computers die zich zelf kunne vernietigen en informatie van hun doorspelen. Dat gaat ook zeker ten koste van hun i-net bandbreedte.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 17:39:
Zo probleem lijk mij het niet,
Iedereen blijft dan wel de oude windows gebruiken of stapt over op linux.
Dat TCPA systeem zal ook wel erg hackers gevoelig zijn, daarmee kan je straks iemands computer helemaal mee laten blokeren >:).

Het systeem zal wel worden geboycot waardoor het van zelf geen succes wordt. Welk bedrijf wilt nu computers die zich zelf kunne vernietigen en informatie van hun doorspelen. Dat gaat ook zeker ten koste van hun i-net bandbreedte.
In linux komt het ook hoor.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Pagina: 1