Toon posts:

[SAMBA] XP vult verkeerde username in

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een linux-server met Slackware 8.1 en Samba 2.2.8, waar ik op wil met een windows XP-machine. Een aantal shares moeten zonder wachtwoord zijn (je moet er dus direct op kunnen zonder een wachtwoord in te voeren), en een aantal met wachtwoord. Ik heb daarom de security op share gezet. De shares zonder wachtwoord werken perfect, iedereen kan erop zonder een wachtwoord in te voeren.

Maar de share waar je wel een wachtwoord in moet voeren werkt niet als ik 'm vanaf XP benader. Als ik op de linuxmachine zelf de smbclient opstart naar diezelfde machine werkt het precies zoals ik wil, maar als ik het met XP doe dus niet. Ik ga er dus van uit dat samba goed is geconfigureerd maar dat er iets mis is met xp?

Hij geeft een loginbox waar als username Gast staat ingevoerd (dit is mijn gast-account die wordt gebruikt voor de shares zonder wachtwoord) terwijl ik daar de username zelf in wil voeren, of de username die ik in smb.conf gespecificeerd heb. Dat veld is echter grijs, ik kan er niets in typen. En welk wachtwoord ik ook ingeef , ik kom er niet op. Hij geeft ook geen foutmelding, maar weer het loginscherm om opnieuw een wachtwoord in te voeren. Weet iemand wat hier mis is?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Misschien proberen een Mapped Network Drive aan te maken in XP, en dan aangeven hoe hij moet contact maken.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Mijn tip: zoek ff wat beter op het forum er staat veel meer over Samba en Windows. De kans is heel erg groot dat je hierbij je oplossing zult vinden. Een mogelijkheid kan zijn encrypted password in Windows XP

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio: heb ik geprobeerd, maar dan geeft hij weer die logon box (dit keer wel met de juiste user), dan voer ik 't wachtwoord in, en dan geeft ie weer die loginbox met user Gast.

stimpy001: encrypted passwords staat aan, in xp ook. Ik heb wel gezocht op internet en tweakers maar dit nog niet gevonden... ik zal nog even doorzoeken iig :-)

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 13:55:
pinockio: heb ik geprobeerd, maar dan geeft hij weer die logon box (dit keer wel met de juiste user), dan voer ik 't wachtwoord in, en dan geeft ie weer die loginbox met user Gast.
je hebt in je linux box toch je samba users aangemaakt met smbpasswd -a <user> ?
deze heb je wel nodig anders :)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

post je smb.conf eens? (relevante stukken that is)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
user is aangemaakt in smbpasswd. Ik kan dus ook vanaf die linuxcomputer smbclient naar diezelfde computer doen, en dan werkt het precies zoals ik wil. Ik ga ervan uit dat het dan goed geconfigureerd is (maar dat weet ik niet zeker ;) )

Ik zal mijn smb.conf posten als ik weer thuis ben vanavond.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
Gebruik je toevallig XP home editie?

Die is namelijk enorm slecht in netwerk omgevingen. Er is een registry fix voor te vinden op het net, dat heet "Sign or seal" of iets in die trent. Daarna is het heel makkelijk om hem gewoon als netwerk drive aan te maken.

Ik zou het niet grafisch doen, maar gewoon een makkelijk bat filetje schrijven en gooien in de opstart map. (bij mij komt ie anders telkens terug met: Kan netwerk drive niet vinden bla bla bla)
Dit doe je overigens dmv "net use"

suc6

PS: Nog een linkje speciaal voor de mensen die het bijna gaan verliezen door dat geklooi met windhoos dozen en SMB servers: Setting Up Windows XP at Reed
Gaat meer om die patch natuurlijk, de rest hoor je al gedaan te hebben :)

[ Voor 25% gewijzigd door LinuX-TUX op 17-12-2003 15:07 . Reden: Linkie gevonden ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb XP Prof, en van alle drie de registersleutels de waardes al op "ingeschakeld" en "uitgeschakeld" gehad -- geen verschil. Nieuwe user aangemaakt op windows en linux met dezelfde naam, toegevoegd aan smbpasswd, werkt nog steeds niet...

mijn smb.conf:

[global]

workgroup = VHL
server string = Arvind's server

hosts allow = 192.168.1. 127.
security = share
guest account = gast
smb passwd file = /etc/smbpasswd

[films]
# films is een share waar iedereen zonder wachtwoord op kan;
comment = films
path = /home/shares/films
guest ok = yes
guest only = yes
read only = yes

[arvind]
# deze moet alleen toegankelijk zijn voor user arvind, maar xp wil dus steeds als
# user Gast connecten
comment = for my eyes only ;-)
path = /home/shares/arvind
username = arvind
valid users = arvind
guest ok = no
guest only = no
writable = yes

Verwijderd

Topicstarter
Die computer waar XP op staat, daar staat ook linux op, en je raadt het al: daarmee werkt het gewoon wel. 't Moet dus wel aan XP liggen...

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:05
En als je nou eens de rollen omdraait? User level: User doet in global?

Ik denk dus dat XP makkelijk binnen denkt te lopen met als identiteit een "guest" te zijn. Dan kan je moeilijk switchen namelijk (je kan ook niet 2 netwerkmappen aanmaken naar dezelfde bak met een andere username)

Ik heb hem ook op userlevel staan, en dan een share dertussen waar alles mag (en sommige accounts ook nog schrijven ipv lezen)

We horen wel of het effect heeft :)
Pagina: 1