Toon posts:

opstartprobleem met ASUS P4P800

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Haaaai all,

ik zit met een pc probleempje en hoopte dat onze technische jongens van Nederland mij misschien een tipje konden geven over wat ik fout doe :

Na 2 weken kreeg ik eindelijk de bestelde pc-onderdelen van PC zaak binnen, behalve dat ze vergeten waren m'n betaalde corsair 512mb pc400, erbij te voegen, dus heb ik gister bij mycom snel eenzelfde strip maar dan met 256mb gehaald.

anywayz dit zijn mijn specs:
*club 3d ati radeon 9800Pro 128DDR
*P4P800 Deluxe
*P4 2.8GHz 478 800 MHz 512 Box
*Western Digital 1200JD 120GB 7200RPM 8MB SATA
*corsair 256 mb DDR400 64MX64, PC400, cas 2.5
*samsung 1.44Mb diskdrive
*DVD+-RW NEC ND 1300
* Nexus I-style case

Alles gisteravond in elkaar geplugd, natuurlijk hield ik een aantal draden over die uit de Nexus steken nog. 2 ervan hebben opschriften als: d2+, d3-, grnd, d4+ d5- etc.

de videokaart is goed aangesloten, hoewel ik het wel vreemd vin dat ik deze moet verbinden met mijn harddisk (let op: ik heb echt weinig verstand van hardware), aan mijn harddisk zelf hangen de rode sata kabeltjes en de kabel naar de videokaart (geen kabels zoals je hebt bij IDE & je diskdrive), heb draden gecontroleerd van elk onderdeel (volgens het boekje) en thans zit aan elk hardware onderdeel 2/3 draadjes vast...

Als ik nu mijn compu aanzet: krijg ik de mooie splash screen van Asus te zien en als ik even daarna op <del> druk om mijn bios voor de 1e keer te configureren, doet ie snel nog een paar systeemtests (die echt te snel gaan om behoorlijk op het scherm te tonen) en daarna krijg ik het volgende scherm:

click <tab> into user window..
scanning devices, please wait..

en daar blijft ie dan echt lang op staan, was zelfs een half uur onderweg om ff wiet te halen en toen ik terugkwam had ik nog dit scherm...

ik heb paar keer aan/uit gezet alles nog een keer controleren enzo per onderdeel, je begrijpt het wel.......maar er komt helemaal nix uit ik blijf dit houden....

;( de bekende moederbordpiepjes krijg ik al helemaal niet maar dat kan te maken hebben dat ik die geluidsdraadjes nie heb aangesloten? ;(

is er iem. die een cloe heeft?

Thanx.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 13:14:
de videokaart is goed aangesloten, hoewel ik het wel vreemd vin dat ik deze moet verbinden met mijn harddisk
Je bedoelt de stroomkabeltjes met een rode, een gele en twee zwarte draden aan een molex connector? Welja, dat kan geen kwaad, deze spullen moeten toch ergens hun juice vandaan halen :+
en daar blijft ie dan echt lang op staan, was zelfs een half uur onderweg om ff wiet te halen en toen ik terugkwam had ik nog dit scherm...

ik heb paar keer aan/uit gezet alles nog een keer controleren enzo per onderdeel, je begrijpt het wel.......maar er komt helemaal nix uit ik blijf dit houden....
Heb je überhaupt een OS geïnstalleerd :?

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 17-12-2003 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
OS????

ik heb die spullen net binnen en in elkaar geflanst.....of komt je harddisk tegenwoordig met een OS?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:33

Croga

The Unreasonable Man

<knippet!> Nee, dit is het niet waard....

[ Voor 89% gewijzigd door Croga op 17-12-2003 13:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 13:33:
OS????

ik heb die spullen net binnen en in elkaar geflanst.....of komt je harddisk tegenwoordig met een OS?
Operating System. Windows, Linux, enzo :)
En een nieuwe Harddisk wordt altijd maagdelijk leeg geleverd.

Welja, ik heb het idee dat je inderdaad geen OS op je nieuwe aanwinst hebt geïnstalleerd :X Zet even de Windows-setup-CD'tje in de lezer en installeer ze! :)

Verwijderd

Ga iig nog maar precies zo'n reepje geheugen erbij halen, dan kan dat tenminste in dual channel draaien (geeft behoorlijk prestatie winst) en 256mb is een schande voor zo'n systeem: 512 is wel minimaal.

Wat het aansluiten betreft: een harddisk het zowel een data als stroom kabeltje nodig.
Je videokaart heeft idd ook een aansluiting voor stroom.

Wat betreft je probleem: werkt een andere harde schijf wel goed? Want uit je verhaal haal ik dat, het erop lijkt dat het initialiseren (herkennen) van de harde schijf niet goed gaat.

// het klopt dat windows nog niet aan het starten is he?

/// en zoals de anderen ook schrijven: staat er wel windows op?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 13:50 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je wel in je bios dat je geen ide devices gebruikt, maar een s-ata disk? Anders kan hij zoeken tot hij een ons weegt, maar gaat hij echt niks vinden.... :P
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 13:14:
:+

Lijkt me trouwens geen goed idee dat je draadjes overhoudt, kijk toch nog eens in de manual waar die aan vast zouden moeten zitten

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
dankt voor je antwoord gvh.
Ga iig nog maar precies zo'n reepje geheugen erbij halen, dan kan dat tenminste in dual channel draaien (geeft behoorlijk prestatie winst) en 256mb is een schande voor zo'n systeem: 512 is wel minimaal.
de 512mb had ik besteld maar zoals je ook kunt lezen moet pc zaak deze nog aan mij nabestellen en vond het wat overdreven om dan tijdelijk nog een 512mb te halen. is het mogelijk dat het overigens hier aan ligt.
Wat het aansluiten betreft: een harddisk het zowel een data als stroom kabeltje nodig.
Je videokaart heeft idd ook een aansluiting voor stroom.
hier ben ik ook allemaal van op de hoogte inderdaad ik geloof dat anders m'n hele pc nie eens had opgestart. maar uit de harddisk heb ik dus nu 1 sata kabeltje en 1 kabeltje naar de videokaart. klinkt goed toch?
Wat betreft je probleem: werkt een andere harde schijf wel goed? Want uit je verhaal haal ik dat, het erop lijkt dat het initialiseren (herkennen) van de harde schijf niet goed gaat.

// het klopt dat windows nog niet aan het starten is he?

/// en zoals de anderen ook schrijven: staat er wel windows op?
jongens, jongens toch.....ik leg net uit dat ik dat hele spul net in elkaar heb gezet, dus als je die computer voor de 1e keer aanzet zul je echt geen OS vinden hoor!!! als dat bij jullie wel het geval is moet je me toch echt vertellen waar je HDD koopt.

als ik <del> intoets is dat om mijn BIOS voor de 1e keer te configureren: er is dus nog helemaal NIETS geinstalleerd, geen OS, geen drivers etc. want ik moet eerst zorgen dat mijn PC in de BIOS KOMT.

zegt de melding van "scanning devices" niemand iets? ik heb zelf ook een idee dat het aan mijn WD 120gb Sata ligt, maar zou die dan niet gelijk piepjes geven?

ik hoor overigens net van een collega dat het ook handig is om je pc eerst op te starten zonder dvd & diskdrive, om te kijken of tie dan al vlekkeloos opstart. is dit een ideetje?

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:01
staan alle jumpers goed? bijv master/slave op je cd-rom/brander e.d.?

als dat het geval is zou ik eerst alles afkoppelen, en met minimaal aantal hardware booten

(mombo/mem/cpu oid.)
werkt dat... dan iets erbij, dan kom je er stap na stap wel achter wat de boosdoener is....

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Nog een P4P800 user hier :) Ik weet wat je bedoeld maar alleen ken ik de "click into userwindow" (? oid) melding niet.

Dus even voor de zekerheid:

- Alles aangesloten
- Start PC voor de eerste keer
- ASUS Bootlogo komt op
- Je drukt DEL voor BIOS menu
- maar eerst searched je BIOS nog voor je IDE devices (dat kan kloppen - de DEL melding komt daarna pas).

.. en je komt je BIOS niet in omdat hij gewoon hangt tijdens het searchen naar je IDE devices.. right? (zit hier ook wat anders te doen dus typ hier met een half hoofd).

Ok. We hebben 1 SATA disk en 1 IDE NEC DVD Writer (ik heb je original post ff niet voor me).. staat die NEC DVD writer dan wel als Master gejumpered? Haal ff die IDE kabel eraf.

Voor de zekerheid - trek je FDD en je SATA kabel ff van je mainboard af. Probeer gewoon ff of je wel in je BIOS kan komen.

Lukt dat ook niet en hangt hij daar weer - dan denk ik dat je DOA P4P800 misschien hebt.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

"scanning devices" betekent dat je mobo zoekt naar aanwezige IDE apparaten en als hij die niet vindt dat hij ook niets kan doen.
Echter als hij dat gedaan heeft zal hij op z'n devices gaan zoeken naar een OS en als hij dat niet vindt dan kan hij ook niks doen :P

Dus wat BalusC al zei doe iig in je optische drive je Windows installatie cd-rom, zodat hij iig iets leest. Als je er verder niet uitkomt dan kan ik je www.beginnersweb.nl aanraden aangezien de standaard daar wat laagdrempeliger is dan GoT ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Het lijkt er idd op dat je hd niet wordt herkend, dus test maar eens met een andere schijf.

wat betreft het geheugen: je moederbord werkt veruit het snelst met 2 gelijke reepjes geheugen geinstalleerd: dus 2x256mb als je voor 512mb gaat. zelf zou ik er 2x512 in stoppen, maar 1x512 is zonde omdat dat sloom werkt.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Hij moet eerst de bios in, maar dat kan pas nadat de sata/raid controller is afgescanned op aanwezige apparaten.

Maar daar blijft ie hangen.

Ff voor de duidelijkheid..

Als de controller daar dus nix vind, heb je of geen Device aangesloten, of verkeerd aangesloten...
Maar dannog moet ie daar niet blijven hangen!

[ Voor 94% gewijzigd door Hoyden op 17-12-2003 14:29 ]

• Hoyden
Turkish schreef op 17 december 2003 @ 14:24:
"scanning devices" betekent dat je mobo zoekt naar aanwezige IDE apparaten en als hij die niet vindt dat hij ook niets kan doen.
In dit geval gaat het dus niet om IDE, maar om SATA..
Scanning devices komt van de SATA controller, en daar heeft ie zen HD opzitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoyden op 17-12-2003 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ SandeR jij hebt de hoofdprijs gewonnen :>

kom er net achter (hiero heb ik dus gister 2 uur de manual over na zitten pluizen) dat ik mijn dvdkabel in de raid aanlsuiting heb gestopt omdat ik ervan uitging dat de 2 ide aanlsuitingen op mijn mobo uitsluitend bedoeld waren voor mijn HDD.

O+ please be kind to me O+

JAH ik kon dus ECHT nergens uit afleiden waar ik een cd of dvd speler kon installeren/inprikken :o

en ik wist niet wat RAID betekende, ik lezen lezen in die manual en ik denken dat dat dus het contact moet zijn voor mijn nec dvd writer moet zijn B)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Erhm mijn DVD Writer en DVD ROM (2xIDE) zitten gewoon op mijn IDE2 aansluiting. Waar heb je die kabel in gestoken dan?

Zou ik die melding soms niet gezien hebben omdat ik geen SATA drives heb?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Hoyden
tazzman schreef op 17 december 2003 @ 14:47:
Erhm mijn DVD Writer en DVD ROM (2xIDE) zitten gewoon op mijn IDE2 aansluiting. Waar heb je die kabel in gestoken dan?

Zou ik die melding soms niet gezien hebben omdat ik geen SATA drives heb?
Als jij je sata controller aan hebt staan zou je zeker dat schermpje moeten krijgen.

En Oo-blackgirl-oO :

Dat NEC geval kan ook zonder problemen op je normale IDE poort aangesloten worden dmv een IDE kabel.. Zoals tazzman zei..

[ Voor 17% gewijzigd door Hoyden op 17-12-2003 14:50 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ga ik toch es kijken of die controller aanstaat of niet. Welke optie is dan eigenlijk?

Jammer dat je niet makkelijk screenshots kan maken van je BIOS.. erhm nou ja met een digicam anders? Dan weten we allemaal waar we het over hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
eigenlijk best wel good/leuk point for next keer Tazzman ;)

anywayz iedereen bedankt voor z'n bijdrage en till next time

p.s. misschien moet ik ook maar wat vaker gaan reageren hiero, jongens helpen met hun technische probleempjes enzo :D

greetz..

Verwijderd

tazzman schreef op 17 december 2003 @ 14:57:
Ga ik toch es kijken of die controller aanstaat of niet. Welke optie is dan eigenlijk?
in mijn asus p4p800 bios onder main>ide confuguration>enchanced mode support on= s-ata en dan verschijnt een nieuwe regel eronder configure s-ata as raid? NO moet het zijn dan is het een sataide geworden, klik je YES aan dan is het sataraid gworden, in beide gevallen staat de SATA controller aan ( en dit is de standaard instelling)......

@TS hoe heb je de dvd speler op de sata2 kunnen aansluiten???? die kabeltje van een dvd speler is toch de 40 pins?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 15:18 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ah thx - ik geloof dat ik SATA wel aan heb staan maar geen RAID.

Ben toch stiekum benieuwd hoeveel sneller een 2x Maxtor SATA 120GB drive RAID opstelling is ten opzichte van mijn losse Maxtor ATA133 120GB + ATA133 40Gb disks. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 15:15:
[...]

in mijn asus p4p800 bios onder main>ide confuguration>enchanced mode support on= s-ata en dan verschijnt een nieuwe regel eronder configure s-ata as raid? NO moet het zijn dan is het een sataide geworden, klik je YES aan dan is het sataraid gworden, in beide gevallen staat de SATA controller aan ( en dit is de standaard instelling)......

@TS hoe heb je de dvd speler op de sata2 kunnen aansluiten???? die kabeltje van een dvd speler is toch de 40 pins?
De dvd-speler die blackgirl heeft kan geloof ik helemaal niet op sata en moet die op de ide, er zijn net sata hardeschijven en voor zover ik weet zijn sata dvd-writers nog niet te krijgen, zkr de Nec 1300 niet

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Hij heeft gewoon zen CDROM aangesloten op 1v/d2 eide connectors voor de raid controller
(zitten 4 connectors op dit mobo)

Verwijderd

4 IDE connectoren waarvan 2 eigenlijk SATA aansluitingen zijn?
ik zelf heb 2 sata connectoren en 2 ide connectoren, vreemd dat er zoveel verschil tussen de luxe en de gwone uitvoering is....

voor zover ik weet zal de sata dvd of cd spelers ook nooit komen, deze techniek is alleen maar rendabel voor hardeschijven las ik ergens....

ik zie het al voor me: wil je RTCW spelen moet je eerst 2 hetzelfde cd hebben om raid cd te kunnen spelen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 07:34:
4 IDE connectoren waarvan 2 eigenlijk SATA aansluitingen zijn?
ik zelf heb 2 sata connectoren en 2 ide connectoren, vreemd dat er zoveel verschil tussen de luxe en de gwone uitvoering is....
ik heb ook een P4P800 mobo en je hebt gewoon 2 ide controllers (dus kunnen 4 ide apparaten op) en dan nog eens 2 sata aansluitingen (dus 2 HD's) volgens mij het zelfde als de deluxe versie. De deluxe versie heeft alleen een uitgebreide raid en firewire.
Pagina: 1