FS sharen met Win pc's zonder root op linux

Pagina: 1
Acties:

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31
Hi,

Ik heb op mijn werk (o.a.) een RH workstation. Daar heb ik mijn home opgemount staan van een grote fileserver en er is een mount gemaakt van een grote scratch partitie op mijn locale schijf.
Die laatste wil ik graag ook kunnen gebruiken op mijn laptop. Ik heb een oude laptop en die heeft win2k er opstaan en wat simpele progsels op een erg kleine harddisk. Ik heb op mijn workstation uiteraard geen root access (bedrijfsmachine).
Ik heb wat lopen klooien met WebDAV, maar nu ik wat grote files moet analyseren kom ik met het probleem dat WebDAV niet zo lekker werkt.
Ik kan vanuit dit gasten/laptop netwerk (S)FTP-en, dus WebDAV was leuk, maar die heeft als eigenschap dat de hele file in de cache geladen zal moeten worden alvorens het volledigte kunnen lezen. Das niet erg, maar wel als de files net wat te groot worden.

Ik wil die partitie op mijn locale disk op de workstation als schijf mounten op mijn laptop. Samba zou je dus al gauw roepen, maar daar heb je root access voor nodig. Is er een mogelijkheid om, danwel Samba (simplified) te installeren op mijn werkstation of is er misschien een andere oplossing (zonder samba... is er iets anders uberhaupt?).

Een antwoord op mijn vraag zou mijn leven weer gemakkelijker maken :D

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Waarom vraag je dan niet aan de netwerkbeheerder of het mag en of hij het dan wil opzetten voor je?
Lijkt mij wel de makkelijkste en veiligste oplossing.

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 14:36:
Waarom vraag je dan niet aan de netwerkbeheerder of het mag en of hij het dan wil opzetten voor je?
Lijkt mij wel de makkelijkste en veiligste oplossing.
Dat is zeker een (nog) niet genoemde optie, maar vroeg mij af wat mijn keuzes allemaal konden zijn. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Ik denk dat je vrij weinig keus hebt.

Afgezien van dat je systeembeheer/netwerkbeheer vast niet blij zult maken door zelf zoiets op te zetten, vraag ik me ook sterk af of een van de filesharing oplossingen zonder root-rechten gaat werken.

Als je die laptop voor je werk moet kunnen gebruiken en hij heeft gewoon te weinig diskruimte, leg dat dan uit en vraag of je een filesharing daemon (welke dan ook) op je workstation mag draaien. Als ze dat niet willen (grote kans als het verstandige admins zijn), kun je misschien vragen om een extra NFS of samba share op de 'echte' fileserver?

Who knows....

Edit: of een grotere HD voor de laptop natuurlijk; maar dat zal wel niet echt een optie zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 17-12-2003 15:22 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Hee, dat klinkt als onze setup, ook met '/scratch' - zit je toevallig in Belgie?

Bij ons worden de systemen niet geupdate, dus iedereen heeft nog een oude kernel (2.4.9!). Daar zijn genoeg local exploits voor te vinden, dus als echt wilt kan je altijd root worden. Ik denk alleen dat syteembeheer dit geen leuke oplossing vindt :+

Heb je niet toevallig VMWare? Kan je een nieuwe virtuele machine maken. Daar ben je dan root op en dan kan je als nog alles delen wat je wilt.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• VisionMaster
uhm ... ik zit in Amsterdam ... de benaming is niet de werkelijke benaming ... en nee ... ik denk niet dat de sysadmins direct blij zijn. Maar ja ... er had een mogelijke beveiligde oplossing kunnen zijn :)

VMWare? Die moet ik eerst installeren < root nodig, dus dat werkt niet. En kernel exploits zijn leuk om mee te knoeien, maar ik ben daar heel erg voorzichtig mee. Ten eerste ... persoonlijke ethiek en ten tweede ik wil mijn carriere als security dev. niet op het spel zetten :+

Verwijderd

kun je een ssh connectie maken naar je werkstation?
misschien dat winscp iets is dat je dan kunt gebruiken?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 17:54 . Reden: link toegevoegd naar aanbevolen prog ]

• VisionMaster
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 17:41:
kun je een ssh connectie maken naar je werkstation?
misschien dat winscp iets is dat je dan kunt gebruiken?

Jazeker, buiten het gebouw is ssh de enigste vorm van toegestaande communicatie, daarbinnen is dit een wel gebruikt fenomeen.

Pagina: 1