[laptop] welke laptop kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
voordat ik mijn vraag stel zal ik eerst even het volgende melden: ik heb de faq doorgelezen, heb heel wat topics gelezen en ben heel wat pagina's langs geweest.

ok, nu mijn vraag: IK ben op zoek naar een laptop waar vooral tikwerk op zal worden gedaan, dvd op worden gekeken en zo af en toe een spel op wordt gespeeld. (laptop is overgens niet voor mij zelf)

ik zat zelf aan het volgende te denken (verbeter me aub als ik dingen zeg die niet kloppen):

- mobile processor. Veel goedkope laptops stoppen ze volgens mij een "normale" processor in, waardoor de accu niet erg lang mee gaat, het ding warm wordt en de koeler veel geluid maakt.

- video: iets van een mobility radeon, omdat je anders met sis graphics of intel extreme graphics zit, waarmee je spellen spelen ook wel vergeten kan.

- chipset: intel, over de sis chipset (die in goedkope laptops zit) vind ik hier nogal veel "probleem" topics.

Voor de rest zijn de specificaties niet erg belangrijk, iets als dit moet al voldoende zijn:

hd: minimaal 20gb
mem: minimaal 256mb
10/100 lan (wired)
dvd speler
diskettedrive

met deze specificaties kom ik uit op zoiets als deze laptop:
Acer aspire 2000
Deze laptop kost ongeveer 1500 euro, wat toch een behoorlijk bedrag is.

Nu is mijn vraag: zit ik op op het juiste spoor? of is deze laptop gewoon overkill voor wat er mee gedaan gaat worden en kan het goedkoper?

[ Voor 16% gewijzigd door AtlonXP1800 op 17-12-2003 11:17 ]

Verwijderd

Voor wat jij wil, is dat te duur.

Ik zou voor een eenvoudige Dell gaan met DVD-speler en Mobile-processor.
En je kan ze zelf samenstellen.

Voor een Inspiron 1100 zonder mobile processor ben je voor 1000 euro klaar.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/insp1100.jpg

• limit28
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 16:06

limit28

Loading.....

die acer wat je op het spoor heeft is bijna een top model. de spec. van jou, eis al bijna een top model laptop. terwijl je boven zei dat je meestal voor type werk gaat.

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

• AtlonXP1800
dat klopt, het probleem is dat als je een mobility radeon er in wil je al meteen bij de dure laptops zit. waar zijn die ati & intel graphics mee te vergelijken qua snelheid? gf2mx? of nog minder?

ik ga nu eens ff langs de dell site

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:00
Ik heb zelf een tijdje geleden een Jewel Brilliant 2775 gekocht. Prima machine maar helaas geen Centrino processor. Overigens is ie lekker stil en merk ik weinig van de hitte die een normale processor zou moeten genereren. Je zou kunnen kijken naar een Jewel Jade 8070, de site waar ik mijn Jewel heb gekocht (laptopoutlet.nl) heeft 'm voor iets meer dan 1500 euro.

De Jade 8070 heeft een Centrino 1,4 processor, SXGA+ scherm en ATI M9 videokaart.

[ Voor 15% gewijzigd door Timmy op 17-12-2003 11:34 ]

• Timmy
dbbl

[ Voor 100% gewijzigd door Timmy op 17-12-2003 11:34 ]

• AtlonXP1800
ik ben net ff op de dell site geweest, alleen hebben ze daar de prijzen zonder btw staan, echt goedkoop zijn ze dus ook niet :(

de jewels heb ik ook bekeken, het zijn wel mooie laptops, alleen de prijs er van is ook nog aardig hoog.

wat ik denk ik even moet weten voor ik verder ga zoeken is:waar de ati & intel graphics mee te vergelijken qua snelheid? gf2mx? of nog minder?

hoe lang gaat de accu gemiddeld mee als je een niet-mobile processor hebt. Ik ben daar een beetje huiverig voor omdat ik iemand ken die maar net een uur haalt met zijn accu, en dat wind ik wel weer erg weinig...

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op 17 december 2003 @ 11:40:
ik ben net ff op de dell site geweest, alleen hebben ze daar de prijzen zonder btw staan, echt goedkoop zijn ze dus ook niet :(
incl. BTW staat onderaan als je opties aan het kiezen bent, bij configureren kan je er af gooien wat je niet nodig hebt, vooral 2jr minder garantie scheelt veel.

• AtlonXP1800
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 11:42:
[...]

incl. BTW staat onderaan als je opties aan het kiezen bent, bij configureren kan je er af gooien wat je niet nodig hebt, vooral 2jr minder garantie scheelt veel.
Je hebt gelijk, zonder die 3 jaar garantie scheelt het idd een boel, had ik ff over het hoofd gezien (je krijgt ook zo'n waslijst met dingen die je kan kiezen)
alleen jammer dat je niet zonder os kan bestellen, maar dat kan bijna nergens geloof ik.

• Timmy
De Jewels worden zonder OS en andere software geleverd.

Wat betreft de duur van een accu... Mijn Jewel 2775 doet er zo'n 3 uur mee. Een machine met een Centrino processor kan vaak het dubbele halen.

De Jewel Topaz 9500 is trouwens ook een leuke machine. Helaas een XGA scherm maar wel een Centrino. Voor 1320 euro staat ie op laptopoutlet.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
AtlonXP1800 schreef op 17 december 2003 @ 11:40:

de jewels heb ik ook bekeken, het zijn wel mooie laptops, alleen de prijs er van is ook nog aardig hoog.

wat ik denk ik even moet weten voor ik verder ga zoeken is:waar de ati & intel graphics mee te vergelijken qua snelheid? gf2mx? of nog minder?

hoe lang gaat de accu gemiddeld mee als je een niet-mobile processor hebt. Ik ben daar een beetje huiverig voor omdat ik iemand ken die maar net een uur haalt met zijn accu, en dat wind ik wel weer erg weinig...
Ik heb ervaring met heel veel laptops ( zie ook mijn Travelmate 80x topic ;) )

En ik kan je vertellen dat de intel extreme ( btw ook te vinden via google ) even snel is als een gf 2 pro.

Je kunt er dus geen nfs underground / hp2 op spelen, maar cs gaat nog wel en fifa 2004 ook.

Verwacht igg geen doom3, maar dat wil je toch niet op een laptop spelen?

Mijn snelste laptop heeft ook een radeon 9000 met 64mb ram, maar ik speel er bijna nooit een spel op 8)7 ( wel 7000+ 3dmarks 8) )

Ik zou zeggen, bespaar je zelf een hoop kosten en neem een simpele p3 laptop met dvd speler voor ongv 500 tot 700 euro en je kan lang werken, je cpu is toch snel en gemaakt voor mobiel gebruik. En lekker licht zoals mijn lappie ( P4 laptops zijn meestal 3 a 4 kilo, en mijn laptop 2.3 )

[ Voor 3% gewijzigd door Roberto op 17-12-2003 16:51 ]

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 17-04 12:21

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Ik heb net voor 1050 een Acer Aspire 1600LC gekocht. P IV 2.8ghz, 512 mb ram, 30 gig. Perfecte machine! Die Dell zou ik niet nemen. De grafische kaart is shared memory. Als je maar 256 mb hebt dan is 64 eraf daarvoor wel erg veel. De acer heeft een Radeon. Zoek naar zulke apparaten! Bijv bij de Makro was een IBM met 512 mb ram, ati kaart en 2.5 ghz p IV te koop voor net geen 1000 excl.

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• Roberto
jonggoud.nl schreef op 17 december 2003 @ 16:53:
Ik heb net voor 1050 een Acer Aspire 1600LC gekocht. P IV 2.8ghz, 512 mb ram, 30 gig. Perfecte machine! Die Dell zou ik niet nemen. De grafische kaart is shared memory. Als je maar 256 mb hebt dan is 64 eraf daarvoor wel erg veel. De acer heeft een Radeon. Zoek naar zulke apparaten! Bijv bij de Makro was een IBM met 512 mb ram, ati kaart en 2.5 ghz p IV te koop voor net geen 1000 excl.
Ik heb ook ervaring met die laptop, ik zelf vind hem nogal zwaar en dik. (En door de cpu ook erg warm, ik heb alleen ervaring met de 2.4 maar de 2.8 zal denk nog wel wat warmer worden)

Plus de radeon 7500 is net niet snel genoeg voor de meeste games, en lang op de accu kun je niet werken.

Natuurlijk is dit geen flame ;) maar een persoonlijke ervaring.

Mijn tip blijft: P3 / simpel centrino laptopje en de rest in een goede vidkaart voor je hoofd pc steken :)

De 1600 serie is ook niet echt voor mobiel gebruik, maar desktop replacement. :)

• AtlonXP1800
En ik kan je vertellen dat de intel extreme ( btw ook te vinden via google ) even snel is als een gf 2 pro.
oh, dat valt mij dan alles mee, daar is nog best wel wat mee te doen (het is toch maar om af en toe een spelletje te spelen, niet voor een die hard gamer)
De Jewels worden zonder OS en andere software geleverd.
dat sheelt iig ook in de prijs, en ik kreeg net een krantje van computerland door de bus met jewel kerst aanbiedingen :)

ik denk dat ik even genoeg weet, in principe is een laptop met een "gewone" proc en intel extreme graphis al genoeg, al hebben ze nu ook een jewel in de aanbieding met athlon 2500 en mobility radeon...

• Roberto
AtlonXP1800 schreef op 18 december 2003 @ 20:23:
[...]

oh, dat valt mij dan alles mee, daar is nog best wel wat mee te doen (het is toch maar om af en toe een spelletje te spelen, niet voor een die hard gamer)

[...]

dat sheelt iig ook in de prijs, en ik kreeg net een krantje van computerland door de bus met jewel kerst aanbiedingen :)

ik denk dat ik even genoeg weet, in principe is een laptop met een "gewone" proc en intel extreme graphis al genoeg, al hebben ze nu ook een jewel in de aanbieding met athlon 2500 en mobility radeon...
De 2500+ cpu's presteren zeer goed, maar icm de radeon zullen ze wel erg warm worden.

Verder kan ik je vertellen dat met amd powernow je ongv 2.5 uur haalt op 1 accu uit ervaring. (once again, ik heb ervaring met bijna iedere laptop 8)7 Maar! dit bied natuurlijk geen 100% zekerheid want iedere laptop is anders)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Overkill.....

Wat mij stoort is je openingszin waaruit zou moeten blijken dat je de FAQ hebt gelezen. Niet dus! Of de laptop zoals jij die wilt overkill is kun je vrolijk zelf bepalen. Zo'n ding gaat lang mee en op termijn zul je er waarschijnlijk andere dingen mee gaan doen. De eisen van vandaag zijn dus altijd anders dan die van morgen.

Uit de FAQ
Aanschaffen van een laptop

Laptops zijn tegenwoordig niet alleen meer weggelegd voor luxe zaken lui maar ook voor o.a. studenten. Ook zijn er steeds meer merken op de markt gekomen, denk aan Asus, Gericom en Jewel. Hier door komen er steeds vaker topic over "Wat zijn jullie ervaringen met deze laptop?" Dit soort topics willen we in OH niet, uit de topics blijkt dat degene die zelf bijv een Dell hebben Dell de hemel in prijzen, degene die een Compaq heeft prijst die weer de hemel in.

Nog een punt is, doordat er steeds meer laptops op de markt komen verschijnen er ook meer reviews op het web. Zoek dus eerst voor je een laptop topic wilt openen. Kun je echter geen review vinden over precies die laptop, kijk dan naar de specificatie's. Er zit altijd een bepaalde chipset in van bijv Via/Intel/Sis, ook daar zijn reviews van te vinden.

Als je echt niets kunt vinden over de laptop en je wilt toch erachter komen hoe de laptop is, dan zit er nog maar één ding op en dat is naar de betreffende shop gaan. Je kunt vaak de laptop testen voordat je hem koopt, staat de shop dat niet toe dan raad ik aan om naar een andere shop toe te gaan. Elke zelfrespecterende PC shop laat je de laptop testen.
(en ga nou niet testen of de laptop stevig is door hem op de grond te gooien )

Nog wat tips bij het aanschaffen van een laptop:

Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

De accu gaat stukken korter mee omdat de processor zich zelf niet kan terug schalen naar het processor gebruik.

De cpu fan draait bijna altijd op volle toeren, wat veel herrie met zich mee brengt.

De laptop zelf wordt soms erg heet aan de onderkant, wat niet lekker is als je hem op schoot hebt.

Kijk naar de grootte van je laptop scherm, maar let ook goed op de resolutie. Een 14.1" scherm wil niet zeggen dat er altijd 1024x768 op wordt gedraait (1400x1050 bestaat ook).

Wil je op je laptop kunnen gamen, koop dan geen laptop met integrated video maar met een Nvidia Geforce 2/4Go of Ati M6/7 videochip. Deze zijn gemaakt voor 3d, waar de rest bijna alleen goed is voor 2d.

Verkijk je niet op de hardeschijf, dit is het langzaamste apparaat in je hele laptop, neem dus liever een 5400rpm hardeschijf dan een 4200rpm.

Koop een goede laptop tas, want zeg nou zelf als je een laptop hebt van 1500 euro dan ga je niet besparen op een tas van 50 euro.

ARME AOW’er

• AtlonXP1800
zoals je ziet had ik die juist wel gelezen, maar kloppen daar kennerlijk toch dingen niet in...

zoals deze:
Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

De accu gaat stukken korter mee omdat de processor zich zelf niet kan terug schalen naar het processor gebruik.

De cpu fan draait bijna altijd op volle toeren, wat veel herrie met zich mee brengt.

De laptop zelf wordt soms erg heet aan de onderkant, wat niet lekker is als je hem op schoot hebt.
terwijl hier door anderen wordt gezegd dat het wel mee valt met de herrie ,warmte en accutijd (ook 2.5 uur is nog best te doen)
Wil je op je laptop kunnen gamen, koop dan geen laptop met integrated video maar met een Nvidia Geforce 2/4Go of Ati M6/7 videochip. Deze zijn gemaakt voor 3d, waar de rest bijna alleen goed is voor 2d.
terwijl in dit topic wordt gemeld dat de intel extreme graphics te vergelijken zijn met een geforce 2, waar toch best heel wat spelletje mee te spelen zijn.....

maw: als je de faq zou opvolgen zou je een laptop hebben gekocht die overkill is.

op dit moment ben ik ff aan het kijken of dit wat is: http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=3585

ook deze laptop is op dit moment een beetje overkill, maar doordat de prijs best gunstig is is het wel het overwegen waard. iig kan je met die laptop ook nog wel ff vooruit.

[ Voor 13% gewijzigd door AtlonXP1800 op 19-12-2003 10:52 ]

Pagina: 1