Toon posts:

Moederbord herkent harde schijf (soms) niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al enkele maanden problemen met mijn HD Maxtor 5T020H2 20 GB.
Ik heb hier een search gedaan maar alle posts gaan over het totaal niet herkennen van de HDD. Bij mij is het probleem anders :

Sinds mei 2003 heb ik soms (in 30 % van de gevallen, zeg maar) dat, bij het aanzetten van de PC, de harde schijf niet onmiddellijk spint.
Pas nadat de command 'detecting IDE drives' tevoorschijn komt en de harde schijf wordt gezocht, hoor ik de harde disk spinnen, verschijnt ook de harde schijf (en de DVD en writer) in het opstartscherm en start windows meestal op.
In mei en juni gebeurde het soms dat de harde schijf helemaal niet opstartte en dan kwam er de boodschap 'hard disk failure'. Dit gebeurde niet veel en rebooten bracht steeds een oplossing.
POWERMAX (alle testen) geprobeerd en deze gaf aan dat er geen problemen waren.
Ik las dat voor mijn moederbord problemen konden zijn met het autodetecteren van ATA 100 schijven maar na een BIOS update blijft het probleem.
Het probleem doet zich soms enkele dagen na elkaar voor, meestal bij koude start maar ook een enkele keer als de computer enkele minuten heeft afgelegen maar het gebeurt ook wel eens dat ik er 14 dagen geen last van heb.
Heropstarten biedt steeds onmiddellijk uitkomst.
Harde schijf kapot? Moederbord stuk? Kan dit zolang aanslepen?

Nu gebruik ik trouwens het progje HDD Health, dat me soms meedeelt dat de harde schijf nog maar enkele jaren zal meegaan en dan enkele weken erna de melding N/A (ongekende tijd van failure) maar ook telkens de boodschap 'there are no known problems with this drive)
Voor het ogenblik is volgend HDD Heath de 'spin up time' en de 'spin retry count' wel sterk in waarde gedaald omdat ik nu net in een week zit waarbij er enkele slechte opstarten waren.
Vooral de spin retry count kwam heel dicht bij de treshold waarde.

Moet wel gezegd worden dat voor het ogenblik de HDD altijd wel opstart maar in 30 % van de opstarten pas begint te spinnen als de BIOS hem zoekt.
Ik heb binnenkort een nieuwe PC maar deze is voor mijn dochtertje dus zou ik alsnog het probleem willen oplossen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De voeding die je gebruikt, is die goed genoeg om de pc te kunnen trekken.
Post ook eens je specs van het bakkie.
Met name bij het aanzetten van het syteem is het zo dat er de meeste power getrokken worden (alles wordt in 1 keer gebruikt) en als op dat moment je voeding het af laat weten dan kan het voorkomen dat je hdd niet wil.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn systeem
Win 98SE - AOpen AK73 Pro(A) - AMD Athlon 1400 - 512 MB SDRAM PC133 - GeForce 4 Ti4200 64 MB - HD Maxtor 5T020H2 20 GB - Aopen DVD Rom 16x - Benq R/W 48/16/48x - IE6 - ADSL Eicon Diva USB Modem - 19" Proview
met een voeding van 250 WATT.
De modem haalt dus ook zijn electriciteit van de PSU en ik had er ook nog een joystick aanhangen maar deze is niet langer verbonden bij opstarten omdat iemand ook al iets vaag had gesuggereerd over mijn voeding.

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

Kan zijn dat de pc sneller boot dat de HD.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je al een bios-update gedaan? Kan best zijn dat je voeding te zwak is voor je systeem, echter moet je dan met booten daar geen last van hebben, aangezien je cpu en gpu dan nog niet op volle toeren werken en stroom trekken. Geef je waarden van je voeding eens en kijk of die binnen de 5% marges vallen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn inmiddels 3 jaar oude maxtor d540x, op een msi k7t pro2 (die inmiddels overleden is; vervangen van condensatoren mocht niet baten).

Daar wilde de harde schijf ook niet altijd opspinnen en ik moest het ding zelfs nog een paar keer resetten voor het ding was opgespind! |:(. Ding staat sinds een jaar bij mijn broertje en die heeft er geen problemen meer mee gehad, dus waar het aan lag weet ik niet. 8)7 (het mobo is sinds een paar maanden pas vervangen).

Je bent dus niet de enige...

Zit de molex er ook goed in (voedingsstekker)?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 10:11 ]

Verwijderd

Persoonlijk vind ik 250 watt erg weinig, je zou kunnen proberen er een andere (leen)voeding in te dumpen en het dan nog eens te proberen. Ook zou je kunnen proberen om eerst de hardware er uit te halen die je niet nodig hebt (BV cdrom,brander en floppy). Wanneer hij dan wel meteen spinned dan weet je gewoon dat je voeding het niet trekt :)

Verwijderd

Ik heb dus sinds een maand of 4 hetzelfde met mijn Maxtor 5T040H4 (40 GB) schijf. Ik dacht eerst dat het bios te snel was met initialiseren van de schijf, maar het werd een steeds groter probleem (al hielp Ctrl-Alt-Del altijd). Uiteindelijk kreeg ik vorige week een SMART warning, en bij controle met dtemp en PowerMax bleek de "spin up retry count" te hoog. Af en toe gaat het nog goed, maar meestal niet. Ik heb een nieuwe schijf besteld, en deze gaat retour Maxtor.

Om een RMA te kunnen doen, heb je wel een foutcode nodig. Je zult dus moeten wachten op een SMART warning, anders neem Maxtor hem niet retour (als er uberhaupt nog garantie op zit). Succes ermee.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:34
Foutcode nodig is onzin, als jij in je probleem rapport zet dat dat ding niet op tijd opspint en dat je vaak je systeem moet resetten voor ie herkend wil worden, krijg je gewoon een vervangende schijf.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:29
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 09:28:
Voor het ogenblik is volgend HDD Heath de 'spin up time' en de 'spin retry count' wel sterk in waarde gedaald omdat ik nu net in een week zit waarbij er enkele slechte opstarten waren.
Vooral de spin retry count kwam heel dicht bij de treshold waarde.
Elke keer als je schijf niet op tijd opspint, gaat de spin up retry count omlaag, totdat hij beneden de threshold komt en dan krijg je een SMART warning. Ik had hetzelfde probleem met mijn Maxtor DiamondMax 6 Plus. Zelfs toen ik een SMART warning had, gaf Powermax nog aan dat de schijf oke was (en zonder foutcode geen RMA bij Maxtor), totdat ik de 'installation test' (oid) draaide en die gaf wel een foutcode. Daarna een advanced RMA gedaan en een nieuwe schijf teruggekregen (nieuwer model, ATA133 ipv ATA100, maar helaas wel een hogere accesstime dan m'n oude :( )

[ Voor 5% gewijzigd door biobak op 17-12-2003 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Nu is de HDD al uit garantie.
Maar het is ook zo dat nu de waarde van de "spin up time" en de "spin retry count" weer aan het stijgen zijn weg van de treshold en dit gaat al enkele maanden zo.
Slechte (lage) waarden na enkele slechte spin-ups en dan de week erna weer hogere en goede waarden na een weekje goed opstarten.
Dit gaat nu al bijna 7 maanden zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 22:02 ]

Pagina: 1