Ik heb dus thuis mijn eigen stage1 Gentoo 1.4 bakkie nu eindelijk draaien met Grub als bootloader.
Nu had ik hier al eens gevraagd of er de mogelijkheid was om tegen grub te zeggen dattie eenmalig automatisch een bootoption moet uitvoeren. Ofwel in linux tegen grub zeggen dat de volgende restart option=1 moet zijn waardoor mijn Windows wordt geboot ipv me linux (handig voor remote werken).
Nu ging dit niet in grub zelf maar wel via een patch, de grub-0.93-oneshot.patch.
Nu was dit al wat gelazer om dit in gentoo aan de praat te krijgen want ik zit met de .ebuilds
Wat ik heb gedaan is het volgende:
Op deze manier werkt alles geweldig, ik kan de functionaliteiten gebruiken om de volgende code uit te voeren:
Waarmee mijn windows pc boot.
Maar zodra als ik dan mijn linux weer boot kan ik die savedefault niet meer gebruiken. Dan is het net alsof hij de oude versie van grub heeft teruggezet. Voordat ik dan dit weer kan doen moet ik eerst
uitvoeren voordat ik weer een savedefault commando kan sturen.
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?
Nu had ik hier al eens gevraagd of er de mogelijkheid was om tegen grub te zeggen dattie eenmalig automatisch een bootoption moet uitvoeren. Ofwel in linux tegen grub zeggen dat de volgende restart option=1 moet zijn waardoor mijn Windows wordt geboot ipv me linux (handig voor remote werken).
Nu ging dit niet in grub zelf maar wel via een patch, de grub-0.93-oneshot.patch.
Nu was dit al wat gelazer om dit in gentoo aan de praat te krijgen want ik zit met de .ebuilds
Wat ik heb gedaan is het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ebuild [path]/grub.ebuild unpack Apply patch to sourcecode ebuild [path]/grub.ebuild compile ebuild [path]/grub.ebuild preinst ebuild [path]/grub.ebuild install ebuild [path]/grub.ebuild postinst ebuild [path]/grub.ebuild qmerge |
Op deze manier werkt alles geweldig, ik kan de functionaliteiten gebruiken om de volgende code uit te voeren:
code:
1
| savedefault --default=1 --once |
Waarmee mijn windows pc boot.
Maar zodra als ik dan mijn linux weer boot kan ik die savedefault niet meer gebruiken. Dan is het net alsof hij de oude versie van grub heeft teruggezet. Voordat ik dan dit weer kan doen moet ik eerst
code:
1
2
| ebuild [path]/grub.ebuild install ebuild [path]/grub.ebuild qmerge |
uitvoeren voordat ik weer een savedefault commando kan sturen.
Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?
If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.