audio/geluidskaart/latency vraag

Pagina: 1
Acties:

• suprcow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-01-2022
beste tweakers en andere lezers :D
ik heb sinds een tijd al een korg pa80 synthesizer die prachtig is
maar het probleem is dat ik dus nu sinds kort een midicontroller heb gekocht
zodat ik met vst plugins enzo kon gaan werken met mijn synth mede
als midi keyboard dus.

nu heb ik gemerkt dat mijn latency gewoon teveel is om lekker mee te werken
wat niet raar is omdat ik een standaard geluids kaart onboard op mijn moederbord heb zitten.

nu komt het,een vriend van mij heeft een pulsar 2 dit is DE oplossing denk ik
maar tevens voor mij iets te duur... rond de 1200 gulden of meer ongeveer..
ik wil dus graag ook die lage latency nou heb ik gelezen dat je dit ook kan hebben
met een audigy2 of terratec kaart door de asio drivers.
wie weet of die audigy of terratec nou echt doen wat ze beloven want ik heb nu een latency van 65/85 (volgens logic) dit is gewoon niet lekker maar die 2 kaarten
beloven op hun site dat er dus bijna geen latency is door de asio maarjah das relatief want ik vind 65milli seconde ook niet veel maar wel als je zo dus niet lekker
op een beat kan meespelen.

ook heb ik een andere vraag,ik heb een nieuwe audigy 2 voor ongeveer180euri
die nog iets vettere versie is duurder maar ik weet het verschil niet goed tussen die 2 audigys 2 plus 2e hands zag ik een pulsar 1 ergens voor 180 euro

nu is dus de vraag eigenlijk wat moet ik doen ik kom er niet meer uit :P
is een pulsar 1 terwijl er een pulsar 2 is nou beter nog dat een audigy of terractec kaart.. shit ik zal wel heel verwarrend overkomen nu maar alsjeblieft hou voor een keer eens een topic van me open langer dan 2 uur ipv hem weer op slot te rammen

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

suprcow schreef op 17 december 2003 @ 04:12:
beste tweakers en andere lezers :D
ik heb sinds een tijd al een korg pa80 synthesizer die prachtig is
maar het probleem is dat ik dus nu sinds kort een midicontroller heb gekocht
zodat ik met vst plugins enzo kon gaan werken met mijn synth mede
als midi keyboard dus.
Even voor de duidelijkheid; je bedoelt een midi-interface (je PA80 is al een controller).
nu heb ik gemerkt dat mijn latency gewoon teveel is om lekker mee te werken wat niet raar is omdat ik een standaard geluids kaart onboard op mijn moederbord heb zitten.
Helemaal correct.
nu komt het,een vriend van mij heeft een pulsar 2 dit is DE oplossing denk ik maar tevens voor mij iets te duur... rond de 1200 gulden of meer ongeveer..
Een Creamware Pulsar is een mooi ding, maar 't is misschien overkill als je je VST-latency wilt oplossen. Dit om de simpele reden dat er dedicated DSP-chips op zitten en Creamware een hele hoop eigen softsynths hebben die op hun eigen specifieke systeem draaien.
ik wil dus graag ook die lage latency nou heb ik gelezen dat je dit ook kan hebben met een audigy2 of terratec kaart door de asio drivers.
Bij de Audigy heb je een aparte driverset (KX) die de latency omlaaghaalt, Terratec ben ik niet helemaal bekend mee.
wie weet of die audigy of terratec nou echt doen wat ze beloven want ik heb nu een latency van 65/85 (volgens logic) dit is gewoon niet lekker maar die 2 kaarten beloven op hun site dat er dus bijna geen latency is door de asio maarjah das relatief want ik vind 65milli seconde ook niet veel maar wel als je zo dus niet lekker op een beat kan meespelen.
Ik zit hier met een Hoontech DSP-2000 C-port en die geeft me 2-5ms latency (op 24-bit, 96khz - en dat voor 399 euro). Dus, 65ms is toch wel veel. Oplossing: "Freeze" - renderen naar wave. Kost je niks, alleen even wachten.
ook heb ik een andere vraag,ik heb een nieuwe audigy 2 voor ongeveer180euri die nog iets vettere versie is duurder maar ik weet het verschil niet goed tussen die 2 audigys 2 plus 2e hands zag ik een pulsar 1 ergens voor 180 euro

nu is dus de vraag eigenlijk wat moet ik doen ik kom er niet meer uit :P
is een pulsar 1 terwijl er een pulsar 2 is nou beter nog dat een audigy of terractec kaart.. shit ik zal wel heel verwarrend overkomen nu maar alsjeblieft hou voor een keer eens een topic van me open langer dan 2 uur ipv hem weer op slot te rammen
Probeer (voor het topic) de volgende dingen eens:

- verbeter je zinsbouw
- gebruik correct ABN
- meer leestekens en 't liefst op de goede plaats (en dat zijn niet 5 uitroeptekens achter elkaar)

Creamware heeft zelf wel een site, maar daar is niet echt veel meer te vinden over oudere producten. Wat een Pulsar 2 kaartje doet - het vreet geen tot zeer weinig CPU kracht en voert zoveel mogelijk berekeningen uit op de kaart zelf.

http://www.harmony-centra.../CreamWare/Pulsar-01.html
http://www.harmony-centra...eamWare/Pulsar-II-01.html kan je misschien wat verder helpen.

Meer info over KX : http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1

Zoals ik al zei, ik ben helaas niet echt bekend met Terratec. Maar begin eens met je het volgende af te vragen:

1) wat is je budget?
2) wil je voornamelijk VST's gebruiken of wil je de kaart ook voor harddiskrecording gebruiken (aannemend dat je geluiden uit je PA aanvult met VST's en misschien nog wat vocals).

Misschien heeft http://www.feedback.nl ook nog wel wat meer info voor je.

teveel zooi, te weinig tijd

• suprcow
in elk geval alvast bedankt voor de moeite ook al wist ik
al 75% van wat je me vertelde.De sites die je gaf ben ik
al veel op geweest en was inderdaad hele goeie informatie,
daar vond ik ook de info over die dsp chips die veel voor je berekenen

ja met logic werk je in een logic file wat niet direct naar wav of mp3
gesaved kan worden dus moet ik wel hard disk recorden om het
uit eindelijke geheel als mp3 of wav te krijgen.

dan nog over jou kaart, 3-5 milli seconde lijkt mij wel heel redelijk
ik denk dat je daar wel makkelijk mee kan werken dat je bijvoorbeeld
met een lopende beat meespeelt en direct opneemt toch?

en de prijs die jij noemt voor jou kaart klinkt ook nog wel ok
het schijnt dat asio drivers ook heel belangrijk zijn voor de
latency zitten die er ook bij op jou kaart?

inderdaad zoals jij zei wil ik graag vst plugins gaan gebruiken
maar in combinatie met mijn synth,ik weet nog niet hoe ik mijn eigen synth
moet op gaan nemen met midi dat ik die ook als midi balken te zien krijg
dan moet ik denk ik de jacks via mn mengpaneel naar mn pc sturen
maar ja op me pc zit nu dus alleen kleine jack en op mijn nieuwe moeten denk
ik liever grote zitten zodat het geluid misschien beter blijft?

nah zo te zien heb je veel verstand van digitale muziek mischien heb je
zelf msn of iets dat is mischien makkelijker als het je leuk lijkt

• suprcow
ow nog even over dat freeze renderen ik denk dat ik begrijp wat je
bedoeld,dan hoef je niet harddisk recording te gebruiken maar
reken je het geheel van het ene formaat om naar het andere denk ik?

en dat dsp verhal begrijp ik ook niet helemaal eigenlijk,
is de dsp techniek nou dat er dus een chip op de kaart zit
want er zijn dus blijk baar kaarten met en zonder dsp
en ik denk dat ik dan toch wel met moet hebben wil ik met midi werken

Verwijderd

Ik heb zelf een Terratec 24/96 en haal een latency van 4 ms bij 44,1 Khz dit is ruim voldoende om realtime te spelen,Audigy zou ik niet nemen als ik jouw was,is toch meer een game kaart en heeft een vaste samplerate van 48Khz.
Een andere goede kaart is de Audiophile van M Audio,zowel de 24/96 als de Audiophile kosten zo rond de 200€

• suprcow
Ik heb zelf een Terratec 24/96 en haal een latency van 4 ms bij 44,1 Khz dit is ruim voldoende om realtime te spelen,Audigy zou ik niet nemen als ik jouw was,is toch meer een game kaart en heeft een vaste samplerate van 48Khz.
Een andere goede kaart is de Audiophile van M Audio,zowel de 24/96 als de Audiophile kosten zo rond de 200€

oke! ik heb een terratec 44 gezien in de aanbieding voor 100 euro
net op die feedback site van yoozer..

weet jij wat meer van die terratecs? daar zijn dan ook gradaties in
neem ik aan,die 4 ms is al heel aanneembaar. welke programmas werk je?
ik werk normaliter met cool edit 2 pro maar daar krijg ik geen midi geluid uit
ik zie wel dat ie mijn aanslagen leest.
dus ben nu met logic aan het experimenteren want daar werken ook vst
plugins op.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

suprcow schreef op 17 december 2003 @ 06:13:
Oh, nog even over dat freeze renderen... Ik denk dat ik begrijp wat je
bedoeld, dan hoef je niet harddisk recording te gebruiken, maar
dan reken je het geheel van het ene formaat om naar het andere. Toch?
De "Freeze" optie zorgt er dus voor dat wat je met de softwaresynth hebt ingespeeld wordt 'gerenderd' - je krijgt dus geen midi-informatie die een softsynth aanstuurt maar het resultaat: een sample. Deze klinkt identiek, maar kan niet meer ge-edit worden (tenzij je 'm ontdooit - Thaw). Het voordeel hiervan? Het kost veel minder CPU-kracht om een sample af te spelen dan om een softsynth te berekenen, en je hebt die latency dus niet meer.
En dat DSP-verhaal begrijp ik ook niet helemaal. Betekent DSP nou dat er dus een chip op de kaart zit? Er zijn dus blijkbaar kaarten met en zonder DSP, en ik denk dat ik er dan toch een met DSP moet hebben wil ik met midi werken.
Okee - VST betekent Virtual Studio Technology. Dit is een soort 'engine' met een eigen SDK (Software Development Kit) die toegespitst is op het maken en bewerken van geluid, en die door Cubase (en andere sequencers) aangestuurd kan worden.

Je hebt VST-instrumenten en VST-effecten. Bij een standaard onboard geluidskaart wordt het geluidmaken (letterlijk ; het berekenen van hoe het geluid moet gaan klinken) overgelaten aan de processor.

Een geluidskaart die een lage latency geeft (de tip over de M-Audio was ook een goede) kun je vergelijken met hoe de eerste Voodoo-kaarten het grafische rekenwerk overnamen van de processor. Spellen gingen niet alleen sneller, maar de CPU werd ook ontlast van allerhande zaken die sneller en efficienter door de grafische kaart werden opgeknapt.

Wat heeft Creamware er nu mee te doen? Behalve dat ze dus zo'n low-latency-geluidskaart bieden met ingangen en uitgangen zit de kaart ook nog vol met eigen DSP's. Creamware heeft een soort eigen softsynthformaat (zie ook hier: http://www.creamware.de/de/Products/SFP/default.asp ) dat puur op de DSP's van de kaart draait. Je hoeft dus 1) niet meer op zoek naar een gave VST-synth of VST-effect, je krijgt het bij de kaart - en 2) als je het gebruikt werkt het 'zoals' een VST-synth, maar belast 't de CPU niet. Dat zijn de kaarten die gebruik maken van het SCOPE-Fusion platform. Nadeel: 't is vrij prijzig.

Wat doet iets als een niet-Creamware kaart dan? Nou, die heeft er geen bijgeleverde softsynths bij, en geen eigen DSP's erop zitten die met de eigen softsynths samenwerken. Wat ze wel hebben als het goed is : ASIO support zodat de latency van de softsynths zo laag mogelijk is. Vergelijk 't met DirectX voor graphics.

Het ligt er ook aan wat je wilt - er komen kaarten met een aantal ingangen en uitgangen, of met zogenaamde "break out boxes" (die zorgen ervoor dat je 'm in je rack kan inbouwen; je hoeft niet meer achter je computer te duiken voor kabels om te steken), en je moet niet meer aanschaffen dan dat je nodig hebt, zeker niet als je er net mee begint.

Wat MSN betreft, die heb ik uit principe er niet op staan.. maar als je meer vragen hebt; misschien kun je dan meer vinden op www.synthforum.nl. Wel eerst zoeken natuurlijk over wat er al is geschreven :).
... Cool Edit 2 Pro maar daar krijg ik geen midi geluid uit
Even voor de goede orde - MIDI is niet gelijk aan audio. De standaard 128 geluidjes die je hoort (en die ook op je PA80 zitten - de GM set) komen van de wavetable uit je onboard geluidskaart - gewoon samples dus. Wil je die sounds in CE2P hebben (ik ben niet bekend met het programma); in Cubase moet ik in plaats van een VST of midi-kanaal Microsoft GS Wavetable Synth of iets dergelijks selecteren. Ik weet niet hoe dit in CE2P gaat, maar ik verwacht eigenlijk iets soortgelijks.

[ Voor 10% gewijzigd door Yoozer op 17-12-2003 13:50 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• suprcow
hartelijk dank yoozer voor je info...

ik heb nu veel om over na te denken inderdaad.
ik zit nu dus te twijfelen want ja die break out box optie is ook wel lekker
maar ik zit dus ook met het verhaal van die pulsar 1 die ik 2e hands kan kopen
die lijkt me dan nog beter omdat die goedkoper is dan een nieuwe m audio
of die andre moeilijk moeilijk tevens bedankt voor de sites ik ga ze allemaal
grondig bekijken nog :D

• dellai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 14:16
ik zou nog even wat willen toevoegen aan het verhaal over de creamware kaart. De creamware kaart is niet uitsluitend een kaart waar je synth geluiden uit kan halen, het is een complete studio. Ik was eerst in het bezit van allerlei hardware synths, maar heb na het aanschaffen van de creamware scope (15 DSP's) al mijn hardware eruit gedaan, op een midi keyboard en controller na.

Voordat je een creamware Pulsar I gaat aanschaffen, zou ik toch even gaan rondkijken op www.planetz.com . hier zitten de pulsar geeks die je echt alles kunnen vertellen over creamware. Ik meen me namelijk te herinneren dat SFP3.1 (de studio interface van creamware) niet helemaal compatible is met de pulsar I.

succes.

Egg ?

• suprcow
hey bedankt ik ga er zeker kijken alleen wat bedoelje met de interface
die niet helemaal compatible is dan?en compatible met wat?

• dellai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 14:16
suprcow schreef op 19 december 2003 @ 09:53:
hey bedankt ik ga er zeker kijken alleen wat bedoelje met de interface
die niet helemaal compatible is dan?en compatible met wat?
Creamware kaarten werken anders dan je normaal gewend bent. In plaats van de computer te belasten met ingewikkelde berekeningen wordt de hardware van creamware aangesproken. De DSP's die op deze kaarten zitten doen al het rekenwerk. Dit zijn zeer krachtige processoren die zeer snel berekeningen kunnen uitvoeren. Dit zijn de zogenaamde sharc processoren.

Om bijvoorbeeld de fantastisch klinkende synths te gebruiken van deze kaart, zul je de interface van dit systeem moeten gebruiken. De interface moet je zien als een complete studio. Dit betekent dat je bijvoorbeeld gebruik kan maken van meerdere mixers, effecten en synths zoals je ze ook in hardware zou gebruiken.

De enige beperking die je hebt is dat alles wat je kan gebruiken (en dat is nogal wat) afhankelijk is van hoeveel DSP's je hebt. veel muziekanten zien dit als een probleem. Ik zelf heb hier geen problemen mee aangezien je tegenwoordig alles vanuit cubase naar wav kan renderen, en je dus eigenlijk met 4 DSP's kunt werken als je dat wilt.

Nou is het volgende voor jou interresant. Als jij een Pulsar I gaat kopen dan heb jij deze SFP (Scope Fusion Platform) software nodig om synths en dergelijke te kunnen draaien. We zitten heden ten dage op SFP versie 3.1c, en verwacht wordt dat halverwege volgend jaar SFP 4.0 uitkomt. Ik meen mij te herinneren dat Pulsar I maar tot SFP software versie 2.01 gaat. Dit zou natuurlijk zonde zijn aangezien je dan niet meer compatible bent met de nieuwe synths en effecten die tegenwoordig uitkomen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :-)

[ Voor 1% gewijzigd door dellai op 22-12-2003 08:23 . Reden: shark moest natuurlijk sharc zijn. ]

Egg ?

• suprcow
KIJK!!! daar heb ik wat aan!
logischerwijs is et dus veiliger voor een pulsar 2 te gaan
hartelijk dank jij bent duh man! d rest ook hartelijk bedankt
nu begrijp ik ongeveer waarom ik welke keuze moet maken
hoewel ik nu beetje met logic en cake walk aan t kloten ben
waar vst synths al op zitten en vst effecten is t waarschijnlijk
dus zonde om niet de scope sofware te benutten dus?
Pagina: 1