Toon posts:

[VMS] Zijn er nog VMS hobbyisten/gebruikers in NOS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik wat bezig met VMS. Ik moet zeggen dat het me heel erg bevalt. Het is wel heel erg wennen, want het is anders dan 'unix'. Maar ik merk wel, dat als je eenmaal een beetje doorhebt hoe het gaat, dat het redelijk makkelijk is.

De DCL syntax bevalt me heel erg moet ik zeggen. Ook het DCL scripten lijkt me redelijk krachtig (sommige zeggen 'beter' dan sh..).

Ik draai zelf OpenVMS 7.2 op een VAX 4200 (64mb geheugen, 2gb DSSI schijf).

Ik heb sinds kort ook een InfoServer 150VXT. Daarmee ben ik in staat in de toekomst de VAX er vanaf te installeren/booten.

Het probleem is alleen dat de 'community' veel kleiner en beslotener is dan die van bv Linux (of unix in het algemeen).

Ik heb diverse (naar mijn denken 'kleine') problemen, waar ik gewoon niet mee verder kom. Normaal bij linux/freebsd/unix algemeen vragen kom je met google altijd wel terecht. Ik merk dat dat bij VMS minder makkelijk is. Ook niemand in mijn omgeving is er in geintereseerd (iedereen denkt: wat moet tie met die oude troep..)

Het zou leuk zijn als er nog wat meer mensen in NOS ermee bezig zijn :)

Dus, waarom gebruik jij VMS ?
Gebruik je het als hobby of professioneel?
Vind je het de moeite je er heel erg in te verdiepen?
Hoe zie je de toekomst voor VMS?

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 09:05

peace, love & linux

Ik wil al een tijd wat doen met VMS, maar heb helaas nog steeds geen install cd's/licentie.

Of het de moeite is om je er in te verdiepen ligt er een beetje aan. Er zijn nog genoeg bedrijven waar VMS draait. Daar hebben ze toch altijd admins nodig.
Voor prive gebruik heb je er waarschijnlijk niet veel aan. Vooral niet met zo'n smalle userbase. Maar als freak om te hobbyen...? heerlijk! :9

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
Ik loop stage bij de Politie, en daar draait men nog steeds VMS ;)

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 01:57
Is VMS niet zo'n beetje de telex van de OS-en ... :P
Dat de overheid het nog draait snap ik nog wel (geen geld, veel systemen nog vms, databestanden etc) maar ik denk niet dat dat nu nog geimplementeerd wordt.
Teminste, ik ken nog wel een oude progger die in (lisp of iets dergelijks :?) proggelde op vms systemen, maar die gast is inmiddels toch dik de 60 gepasseerd...

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

* Maasluip meldt zich

Bij mijn vorige baas begonnen met VMS. Daar werd het gebruikt als platform om orderpickingsystemen op te bouwen. Dat begon ooit met Alpha 2100's en is overgegaan op 4100's (...ES40...45). Als je een beetje magazijn had dan tot 4 stuks, ieder met 4 processoren erin. Op een site is zelfs eens gestoeid met een GS160 (met 'slechts' 8 processoren, samen met nog 3 ES40's) maar toen werd ook pijnlijk duidelijk waarom VMS voor dit werk een aflopende zaak was. Inmiddels is men overgestapt op Compaq's met W2K.

Nu heb ik een nieuwe baas (die toevallig een orderpicksysteem van de vorige baas heeft) en daar wordt VMS op kleine schaal ook nog gebruikt (buiten dat orderpicksysteem).
Zo is het systeem waar ik de meeste gegevens uit moet halen een Alpha 4100 met 2x evo5@466MHz, 1Ghz RAM. Maar goed, oracle is hier ook nog altijd v7.3 dus het aloude adagio 'if it ain't broke, don't fix it' is wel van toepassing.

Ik moet VMS wel aan mijn smaak aanpassen, anders lust ik het niet. Ik kan bijvoorbeeld niet overweg met SET DEF disk1:[dir1.dir2.dir3]. Ik haat het echt. Ik heb daar een gewone CD voor geschreven. Ook voor DIR heb ik een alias, ik vind die VMS stijl van representatie niet echt je van het. Ik heb een LS die in twee kolommen data geeft en een LLS die doet min-of-meer een ls -l in unix doet. [edit]Waarom heb ik dat niet in LS meegeprogrammeerd? * Maasluip begint te coden[/edit]
Voor de non-VMS adepten (die er niet zijn want een van de eerste beschreven hacks van de Hacktic ging in VMS), hier een voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ODIN_OTHERPLANNERS.FMX;4                ODIN_OTHERPLANNERS.INP;15
ODIN_OUTPUT.SQL;2   ODIN_PROC1.SQL;10   ODIN_PROC2.SQL;18   ODIN_PROD.FMB;2    
ODIN_PROD.FMX;2     ODIN_PROD.INP;8     ODIN_REPORTS.BAT;2  ODIN_REPORTS.SQL;27
ODIN_REST.COM;7     ODIN_RS_CAUSAL.SQL;38                   
ODIN_RS_CLEARANCE.SQL;11                ODIN_RS_CLEARANCE_F.SQL;5
ODIN_RS_DATES.SQL;19                    ODIN_RS_PLANNERS.SQL;9
ODIN_RS_PLANNERS_F.SQL;4                ODIN_RYG.FMB;7      ODIN_RYG.FMX;2
Let op het gebruik van 2, 3 en 4 kolommen doorelkaar, afhankelijk van de filelengte.

Maar DCL scripting is best krachtig. Daar schrijf je hele programma's in. Maar goed, de csh is misschien niet zo krachtig (euh...), je hebt daar massa's programma's als awk, grep, lex, yacc om ook leuke dingen mee te doen. En redirecting is onder VMS niet zo sterk (of ik moet nog wat leren). Ook jobcontrol valt erg tegen. Dat was mijn eerste vraag aan een echte VMS expert toen ik ermee begon 'onder Unix heb je blabla ^d blabla bg blabla. Hoe doe je dat in VMS???'. Het antwoord is hij me nu nog schuldig.

Dus, toekomst voor VMS? Ik hoop het, maar ik betwijfel het. Ik zie zo geen gebied waar VMS de enige oplossing is (behalve voor vervanging).

En lastig? Mwah, ik ben er nu 5 jaar lichtjes mee bezig (de eerste jaren alleen maar zeer summier) en ik leer nog dagelijks bij. O-)
Het staat wel goed op je CV :) als je tenminste met mensen spreekt die in de IT sfeer zitten.

Signatures zijn voor boomers.

peace, love & linux

Tomaat schreef op 17 december 2003 @ 06:20:
Ik loop stage bij de Politie, en daar draait men nog steeds VMS ;)
2 jaar terug zat ik bij Global Knowledge voor een paar cursussen Tru64. Gelijk met mij zat de halve politie/justitie daar, die toen een gedeeltelijke overstap gingen maken van VMS naar Tru64.

Heel veel plezier gehad die weken. Ik heb nog nooit zo'n gemopper gehoord als toen, toen die met VI een paar bestandjes moesten editten :D

Verwijderd

Topicstarter
Nibble schreef op 17 december 2003 @ 06:59:
Is VMS niet zo'n beetje de telex van de OS-en ... :P
Dat de overheid het nog draait snap ik nog wel (geen geld, veel systemen nog vms, databestanden etc) maar ik denk niet dat dat nu nog geimplementeerd wordt.
Teminste, ik ken nog wel een oude progger die in (lisp of iets dergelijks :?) proggelde op vms systemen, maar die gast is inmiddels toch dik de 60 gepasseerd...
De grootste reden dat de overheid, heel veel banken, en bijna alle defensie(s) het gebruiken is echt geen geldgebrek hoor. Die licenties en machines kosten godsvermogens...

Er is gewoon niks zo stabiel en _veilig_ gebleken als VMS. Dat zie je in uptimes, en in wat alle missie kritieke systemen draaien.

Het word nu nog zeker op best grote schaal geimplementeerd. De cluster mogelijkheden van VMS zijn onge-evenaard. (microsoft en clusteren |:( die kunnen van die oude DEC dudes nog wat leren...). Al heb ik begrepen dat Tru64 de laatste versies ook _heel_ goed meekomt.

VMS heeft overigens een enorm scala aan compilers (C, C++, COBOL, FORTRAN, PASCAL)... Niet alleen lisp/ada enzovoorts :)

Ik denk zelf dat VMS zeker wel een toekomst heeft. Maar, alleen toegankelijk is voor de 'grote' bedrijven. Ik denk ook dat het aantal VMS experts drastisch zal afnemen in de loop van de jaren. Daarom probeer ik me er ook in te verdiepen :)

edit:

@Mdeen: Is 'cd' een fortran programma? Of een DCL script? mag ik het hebben :P plzzzzz??
Daar moest ik inderdaad ook heel erg aan wennen ja.

@avatar: Heb je voor licenties al bij montagar gekeken? CD's (of de .iso images) zijn meestal wel te krijgen via via. Het gaat om de licentie uiteindelijk.

Gister 'license-hell' gehad. Al mijn licenses waren afgelopen ... Dus lekker handmatig al die licenties inkloppen...

Weet iemand of die file die je van montagar krijgt een DCL script is? Het lijkt er wel op, alleen runt het bij mij niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 09:53 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 09:49:
[...]

De grootste reden dat de overheid, heel veel banken, en bijna alle defensie(s) het gebruiken is echt geen geldgebrek hoor. Die licenties en machines kosten godsvermogens...

Er is gewoon niks zo stabiel en _veilig_ gebleken als VMS. Dat zie je in uptimes, en in wat alle missie kritieke systemen draaien.
Hmm, als je wat nieuwe installaties meemaakt dan zie je ook de keerzijde van de medallie.
Bij een klant veel problemen gehad met een crashende machine. Geen idee waar het aan lag, dumpfile elke keer opgestuurd naar DEC, kwamen ze een keer terug met 'de processor fan zegt dat hij niet draait'. Leuk, dit is een 4-processor machine, VMS is runtime configurable (CPU's kun je uitschakelen op de prompt), schrijf je OS dan GVD zo dat die CPU uitgeschakelt wordt en niet crasht! Kijk, dat dat met een single-CPU systeem niet werkt is duidelijk, maar als je er toch 4 hebt?

Komt er een service man, hadden we ook wat andere probleempjes (met de HSZ50 zijn ook veel problemen geweest. HSZ50=SCSI raid controller). Nee, wist hij niks van af want dat was software, en hij was hardware. Nou, niet alleen was hij hardware, hij was ook niets meer dan een plugger. Het enige dat hij kon was een kaartje eruit trekken en een ander erin pluggen.
Maar goed, dat is de serviceorganisatie en niet het OS.

Later wel nog een leuke bug bij VMS 7.3 en CDE gehad. Ik logde me een keer in op de console, hangt het login venster. Hmz, ga naar de tweede (in cluster), log me in, hangt het login venster. Hmmmzzz, klote bak. Ik loop naar de NT server in het rack achter me om een telnet op te starten gaat de telefoon:
projectleider: 'wat ben je aan het doen?'
ik:'huh? niks? ik probeer me in te loggen en het loginscherm hangt'
projectleider: 'loginscherm hangt? HET HELE MAGAZIJN STAAT STIL!'
Na enig onderzoekwerk (en ja, nog een paar crashes) bleek dat VMS crashte op het moment dat je op de console in CDE wilde inloggen. Leuk detail was dat je in CDE een zgn. 'failsafe session' kunt starten. Dan krijg je 1 terminal venster en meer niet. Dat ging wel. Alleen crashte VMS toen bij het uitloggen. :(
Ik heb toen stad en land afgezocht (en DEC gebeld) voor een mogelijkheid om CDE op de console te disabelen. Je wil dat ook niet op je console. Dat het kon wist ik omdat in een ander projekt de console ook gewoon tekst was.
DEC wist het niet. Via internet kreeg ik een tip om X ergens uit te schakelen. Krijg ik een uurtje nadat ik dat gedaan heb telefoon:
programmeur: 'wat heb je gedaan?'
ik: 'huh? niks? (ja, ik ontken altijd alles) ik heb X uitgeschakeld om geen CDE op de console te hebben'
programmeur: 'WE KUNNEN NIKS MEER COMPILEREN!'
Bleek dat alhoewel wij alleen consoleapplicaties maken, de compiler wel de X libraries nodig heeft en die niet kan vinden als X op de console is uit geschakeld.
8)7 beats me waarom en waarom het bij een ander projekt dan wel werkte, maar tot het moment dat ik een jaar later off-site was was er
- geen oplossing voor het crashen
- geen oplossing voor een tekstbased console.
Het word nu nog zeker op best grote schaal geimplementeerd. De cluster mogelijkheden van VMS zijn onge-evenaard.
True. Je merkt gewoon niet dat het twee machines zijn.

Van de andere kant is de schaalbaarheid van de architectuur die DEC heeft opgezet naadje.
De GS160 waar ik eerder over sprak is in feite een groot rack met 4xES40 erin gemonteerd. Allemaal zijn ze separaat maar zitten in een cluster. Wij hadden dus een GS160 met 2xES40 (elk 4 processoren) en het bleek dat van die 8 processoren er al 2 nodig waren om de twee machines over en weer up-to-date te houden. Dit werkt misschien bij weinig processen, maar wij hadden een stuk of 500 processen lopen. Het voordeel van de 8 processoren was weg.
edit:

@Mdeen: Is 'cd' een fortran programma? Of een DCL script? mag ik het hebben :P plzzzzz??
Daar moest ik inderdaad ook heel erg aan wennen ja.
CD is gewoon DCL:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
$!
$! normal CD for VMS
$! by M Deen for the GOT community
$!
$ veri_image = F$ENVIRONMENT ("VERIFY_IMAGE")
$ veri_proc  = F$ENVIRONMENT ("VERIFY_PROCEDURE")
$! set noveri
$!
$!
$! no arguments: show current directory
$!
$ IF p1 .eqs. ""
$ THEN
$     p1 = f$directory()
$     GOTO shdflt
$ ENDIF
$!
$!
$! argument ..: go one directory up
$!
$ IF p1 .eqs. ".."
$ THEN
$     p1 = F$DIRECTORY()
$     p2 = ""
$     NUM = 0
$ LOOP:
$     LABEL = F$ELEMENT(NUM, ".", p1)
$
$     IF F$EXTRACT (F$LENGTH(LABEL)-1, 1, label) .EQS. "]" THEN GOTO EXITLOOP
$     p2 = p2 + LABEL + "."
$     NUM = NUM + 1
$     GOTO LOOP
$
$ EXITLOOP:
$     p1 = F$EXTRACT (0, F$LENGTH(p2)-1, p2) + "]"
$     set default 'p1'
$     GOTO shdflt
$ ENDIF
$!
$!
$! argument starts with .: go to specified directory
$!
$ IF F$EXTRACT(0, 1, p1) .eqs. "."
$ THEN
$    dirc = F$directory()
$    p1 = F$EXTRACT(0, F$LENGTH(dirc)-1, dirc) + p1 + "]"
$    set default 'P1'
$    GOTO shdflt
$ ENDIF
$!
$!
$! other cases: old-style VMS
$!
$ set default 'p1'
$!
$!
$! show current directory
$!
$ shdflt: 
$ node_name = F$TRNLNM ("SYS$NODE")
$ prl = F$LENGTH (node_name)
$!
$ IF "" .EQS. F$TRNLNM (P1)
$ THEN
$   new_prompt = F$EXTRACT (0,prl-2,node_name)
$ ELSE
$   new_prompt = F$EXTRACT (0,prl-2,node_name) + "::" + "''P1'"
$ ENDIF
$!
$ set prompt="''new_prompt'> "
$ temp = F$VERIFY (veri_proc, veri_image)
$ sho default

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 09:49:
[...]
Gister 'license-hell' gehad. Al mijn licenses waren afgelopen ... Dus lekker handmatig al die licenties inkloppen...
Euh, ja. Heb ik ook een keer of drie moeten doen.

8)7 Als je daar een morgen aan gespendeert hebt.

peace, love & linux

hmmz, montagar.com lijkt een beetje down bij mij.

Verwijderd

Topicstarter
avatar schreef op 17 december 2003 @ 10:33:
hmmz, montagar.com lijkt een beetje down bij mij.
lol, wilde je net mailen, maar jij was sneller bij mij :)
Pagina: 1