www.retroforum.nl
je zou dus naar een CAD programma moeten kijken voor dit soort dingen. in meerdere CME - CiP topics zie je namelijk CAD ontwerpjes
[ Voor 48% gewijzigd door G33rt op 16-12-2003 22:39 ]
www.retroforum.nl
[google=hoe een pcb maken] is nog beter, de 1e hit is volgens mij precies wat je wil
[ Voor 31% gewijzigd door G33rt op 16-12-2003 22:41 ]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Verwijderd
Dit programma was speciaal voor opstellingen te maken en door te meten en ik geloof dat je er ook printplaten mee kan tekenen.
Het is prettig werken aangezien allerlei transistoren weerstanden ledjes en andere vernuftige uitvindingen zo in je werkblad gesleept kunnen worden en verbonden kunnen worden
Als ik het me goed herinner kon je zo je opstelling maken en werd er automatisch de meest economishe of meest logische plaat voor je getekend.
www.retroforum.nl
Als ik aan 1 programma een hekel heb is het dat welVerwijderd schreef op 16 december 2003 @ 22:43:
ik heb ooit een tijdje computertechniek gestudeerd....en daar gebruikten we een programma P-spice of P spice of Pspice.( pie-spais in ieder geval)
Dit programma was speciaal voor opstellingen te maken en door te meten en ik geloof dat je er ook printplaten mee kan tekenen.
Het is prettig werken aangezien allerlei transistoren weerstanden ledjes en andere vernuftige uitvindingen zo in je werkblad gesleept kunnen worden en verbonden kunnen worden
Als ik het me goed herinner kon je zo je opstelling maken en werd er automatisch de meest economishe of meest logische plaat voor je getekend.
Wat een troep is dat zeg
En ik vind het ook niet prettig werken
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zelf printplaten maken is een dure hobby. Voor het aan elkaar koppellen van wat ICtjes zijn die kant-en-klare printplaatjes vaak voldoende.
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Nadeel van dat prog is dat ie unstabiel (was). Iig klote service want je kan niet zomaar updates downen.
Iig ik heb een vervangend programma gevonden: Pulsonix, werkt vrijwel hetzelfde.
Ik heb toen ook andere progs gebruikt maar die vond ik niet fijn werken:
Layo1 PCB, OrCAD, PCB123, Protel, Proteus, Qcad
een gratis en goed programmatje is eagle, de demo is wel beperkt tot een halve eurokaart (8 op 10 cm). heeft ook een autoroute functie
een ander en veel betere, geavanceerder programma is: ulitboard. je tekent je schema eerst in multisim en exporteerd het dan naar ultiboard. daar kan je je componenten plaatsen en autorouten. je kan er zelfs ultiroute bij nemen die veel beter route, en nog eens een autoplacement heeft.
wij werken hiermee op school en werkt heel uitstekend. er zijn geen beperkingen aan. en is goed voor professioneel gebruik.
je hebt dan ook nog iets als Protel maar dit is te ingewikkeld en te professioneel voor jou toepassing.
p-spice is inderdaad een cad en simulatie programma waar de mogelijkheid tot printplaaten tekenen geminimalieerd is.
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Verwijderd
Het heeft genoeg in zich om hele mooie layouts te maken.
Het programma stikt van de bugs, fouten en onvolkomenheden, maar als je die kent valt er wel mee te werken.
Vind je Eagle goed, maar is de freeware versie toch te beperkt, dan kun je voor $125 de volledige versie kopen (voor non-commercieel gebruik). Dat is een erg faire prijs voor printontwerpsoftware.
Software als Protel DXP, UltiBoard, OrCAD,... is duur (tot vele duizenden euro's) en totaal overkill om iets als een baybus te tekenen. Vergeet niet dat de topic starter geen meerlagig microprocessorbord wil ontwikkelen