Geheugen kapot, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Topicstarter
Ik heb sinds een week ander geheugen in mijn PC zitten (512 Mb Kingston pc2700), en sindsdien heeft mijn pc af en toe de neiging spontaan te resetten.
Dit gebeurd 90% van de keren bij het opstarten van windows, op het moment dat hij eigelijk het blauwe "welkom" scherm van windows XP moet geven. Het beeld blijft dan zwart, en vervolgens reset hij doodleuk, waarbij de harddisk nogal luidruchtig weer op gang komt (is dit normaal?). Het is ook al een paar keer gebeurd als hij het bureaublad al had weergegeven.
Het is ook al een paar keer ná het opstarten gebeurd, gewoon in windows. Het rare is echter dat hij in dit geval tijdens bijvoorbeeld het weergeven van een website uitvalt, terwijl ik er in games nog helemaal geen problemen mee heb gehad (dus bij zware belasting), en ook bij de geheugen-benchmark van Sandra2004 gebeurde er niets.

In de dagen nadat ik het geheugen erin had gezet, heb ik ook wat heb geklooid met overclocken. En bij te hoge fsb had ik (met het oude geheugen er nog in) ook al eens dit soort dingen meegemaakt, maar dan tijdens games. Als ik dan de fsb terugzette deed alles het weer normaal.
Ik dacht dus eerst dat het hier aan lag, maar nu staat de fsb weer gewoon op 100, en toch blijft hij af en toe resetten.

Kan het spontane rebooten erop wijzen dat het geheugen kapot is, ook al doet hij het niet heel vaak, en niet bij hoge belasting? Of zou het aan de harddisk kunnen liggen?

Systeem: Duron 1.3 GHz, EPoX 8K3A, 512 MB pc 2700 (Kingston), Maxtor 20 GB 5400 rpm HD, GeForce 2 Ti

public void ik()

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 18:24
spontaan resetten klinkt meer als een brakke voeding, maar je kan memtest86 ff draaien om te zien of het idd je geheugen is.

www.memtest86.com

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• .daan

.daan

Topicstarter
Voeding dacht ik zelf ook al aan (ervaring mee :( ), maar de voltages lijken goed. Ik ga memtest maar eens proberen. Alvast bedankt.

public void ik()

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De memtest-tip had je kunnen vinden via de FAQ en het beleid van dit subforum. Hieruit maak ik op dat je deze niet had doorgenomen en dat is nou net niet de bedoeling hier op GoT. Check eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die je in FAQ/beleid had kunnen vinden voor meer tips/suggesties naast memtest ;)

• .daan

.daan

Topicstarter
Ik heb memtest gedraaid, alle tests dus ook de uitgebreide. Heeft negen uur gedraaid (alle tests één keer), nul fouten....en bovendien is mijn pc in die 9 uur dus niet één keer uitgevallen, wat op zich een wonder te noemen is. Kan het zijn dat memtest fouten over het hoofd ziet? Of kan ik er toch wel van uit gaan dat het geheugen in orde is?

Mijn volgende optie was de harddisk, maar de standaard test van Maxtor gaf geen erors, en voor een Low Level Format heb ik nog geen tijd gehad...

Ik heb ook nog even de voeding in de gaten gehouden, en het viel me op dat de +5V gemiddeld op +4.8V loopt, en in de Troubleshouter staat dat 4.8 de grens is. Kan dit de reboots veroorzaken?

Of zou Windows XP problemen kunnen geven met nieuw geheugen, dat een format helpt?

Ik hoop dat iemand nog een goede suggestie heeft...alvast bedankt!!

public void ik()

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daantjuh schreef op 19 december 2003 @ 22:59:
Ik heb memtest gedraaid, alle tests dus ook de uitgebreide. Heeft negen uur gedraaid (alle tests één keer), nul fouten....en bovendien is mijn pc in die 9 uur dus niet één keer uitgevallen, wat op zich een wonder te noemen is. Kan het zijn dat memtest fouten over het hoofd ziet? Of kan ik er toch wel van uit gaan dat het geheugen in orde is?

Mijn volgende optie was de harddisk, maar de standaard test van Maxtor gaf geen erors, en voor een Low Level Format heb ik nog geen tijd gehad...

Ik heb ook nog even de voeding in de gaten gehouden, en het viel me op dat de +5V gemiddeld op +4.8V loopt, en in de Troubleshouter staat dat 4.8 de grens is. Kan dit de reboots veroorzaken?

Of zou Windows XP problemen kunnen geven met nieuw geheugen, dat een format helpt?

Ik hoop dat iemand nog een goede suggestie heeft...alvast bedankt!!
Na 9 uur kun je ervanuit gaan dat er geen fouten in je mem zitten (omdat hij ze anders tegen had moeten komen).

En je weet dat als je een LLF uitvoert op je hdd dat je dan je garantie op die hdd kwijt bent.

Je OS een keertje opnieuw installeren kan uiteraard nooit kwaad.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 19 december 2003 @ 23:02:
[...]

Na 9 uur kun je ervanuit gaan dat er geen fouten in je mem zitten (omdat hij ze anders tegen had moeten komen).
Daar ben ik niet zo zeker van, hoe stom het ook klinken mag. Op een AMD gaat memtest namelijk niet zo hard. Memtest heeft bij mij op een p4 of een celeron (busssnelheid maakt kennelijk niet heel veel uit) ongeveer 25 tot 40 minuten nodig voor een rondje 'all tests'. Doe je ditzelfde op een AMD (bijvoorbeeld met sis 746fx en ddr 333) dan ben je al gauw 3 á 4 uur kwijt. Op mijn XP 2000+ met een gig PC 333 komt hij in 10 uur niet eens rond. Bij memtest is vooral de herhaling belangrijk. Maar bij een trage AMD met relatief veel geheugen blijft hij vooral de halve nacht in test 11 hangen. dat schiet niet echt op.

Kortom: probeer eens een andere memtest.
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

• .daan

.daan

Topicstarter
Ik heb deze test ook gedraait, de uitgebreide tests, en ook nu heeft hij geen fouten gevonden.
Ik ga nu Windows opnieuw installeren, en hopen dat het probleem dan is opgelost...

Hartelijk dank voor de ideeën!!

public void ik()

• .daan

.daan

Topicstarter
Ik blaas dit topic maar weer nieuw leven in omdat ik het nu echt niet meer snap...
Na Windows opnieuw te hebben geïnstalleerd kreeg ik wéér BSOD's...en alleen met het Kingston geheugen en niet met mijn oude geheugen. Het lijkt er dus op dat het geheugen toch kapot is, wat vreemd is omdat zowel memtest86 als Windows Memory Diagnostics geen enkele fout vinden. De Stopcodes in de BSOD's zijn ook steeds verschillend. Sommige wijzen er volgens de Microsoft site idd op dat het geheugen kapot is, maar ook is er al een Ntfs.sys fout langsgekomen, die er juist op zou wijzen dat mijn HD de boosdoener is...en dat het dus toeval is dat het steeds met het nieuwe geheugen gebeurd.
Het probleem is dat ik geen andere pc heb om het geheugen in te testen, en ook geen andere HD om te zien of het dáár aan ligt...

Heeft er iemand nog een handige tip om erachter te komen welk van de twee er kapot is?? Of zou het kunnen dat beide niet kapot zijn maar dat het nieuwe geheugen gewoon niet op mijn PC werkt?

public void ik()

Verwijderd

Ik heb geen nieuwe tips. De meeste tips die ik in gedachten had zijn al genoemd.

In je eerste post heb je het er over dat je harddisk veel lawaai maakt tijdens het opstarten. Ik heb dit ook meegemaakt bij een maxtor (die wel wat luidruchtiger zijn dan bv. een Western Digital) en het uiteindelijke resultaat was dat ik mijn heb moeten begraven omdat deze overleden was.

Je geheugen is erg nieuw en er zal vast nog wel garantie op zitten. Je zou het geheugen kunnen omruilen en kijken of met het nieuwe geheugen het probleem verdwenen is.

Over je voeding. Je geeft aan dat het voltage op de rand zit. Dit kan er voor zorgen dat het systeem instabiel wordt.

Wat er ook voor kan zorgen dat je systeem spontaan reboot over verhitting.
(Ik heb mijn PIII een 4 dagen zonder processor cooler laten draaien en dit vond hij niet fijn. Dankzij mijn Asus I-Panel kwam ik er achter dat stof aangekoekt was op de rotor bladen waardoor deze niet meer draaiden) Ik denk alleen niet dat bij jou het geval is.

Ik gok op Voeding of Harddisk.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Helaas heb ik het te vaak meegemaakt dat Memtest86 geheugenfouten niet vond, terwijl ik tijdens het draaien van Windows fouten genoeg kreeg. Ik vind het dan ook géén betrouwbare test. ALS het fouten vindt, is dat correct. Als het geen fouten vindt, kunnen ze er alsnog in zitten!

Simpele conclusie: als je geheugen fouten veroorzaakt werkt het in die PC niet goed! Memtest86 of niet.

Probeer eens relaxtere memory settings.

Andere testprogramma's zijn o.a. Goldmemory (http://www.goldmemory.cz) en Docmemory (zoek).

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 26-12-2003 17:41 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Beste daan en andere members,

Spontaan reboot de oorzaken,

Kreupele voeding.
Incorrecte memory timings.
Te hoge bussnelheid.
Kreupele memory controller.
Bios en video shadow onterecht aanzetten. :+
Hardware conflicten.
Te hoge temparaturen.

INCOMPATIBILITY met mainboard van ram <---- kijk in je handleiding voor ondersteunde modules!

Verwijderd

sorry was nog iets vergeten :S

Het ken ook zijn dat 1 van je caches op je geheugen kreupel is ...

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik lees zo snel even je topic door enzo. Volgens mij werkt alles nog wel correct qua losse onderdelen. Alleen de combinatie ervan is niet helemaal oké. Misschien is het verschil in FSB tussen je cpu en geheugen te groot of op zo'n niveau dat het niet helemaal lekker werkt.

Heb je het geheugen al in een andere pc geprobeerd. Krijg je daar dezelfde symptonen, ja dan is het het geheugen wat de boosdoener is.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 22:43
Je geheugen draait toch wel gewoon net als je FSB op 100?

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Wat is de CAS latency van je Kingston geheugen?

Het zou kunnen dat dit verkeerd wordt gedetecteerd door je pc.
Kijk in je BIOS bij de geheugentiming die waarschijnlijk op SPD staat (ofwel dat hij de CAS latency 'probeert' te detecteren), zet deze eens op de waarde van je Kingston geheugen, dit staat op de geheugenchips (is bv 3 of 2.5 ns).

BF2 stats Systemen

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tijd voor een goede hardware inspectie. Kijk op je mobo, of er geen condensatoren (die tonnetjes) geklapt zijn (bruine smurrie er uit, of gewoon bol staan). Kijk in je bios of je voeding goed spanning levert. Klok alles terug naar de normale snelheden, en kijk dan weer verder.

• .daan

.daan

Topicstarter
zetje01 schreef op 27 december 2003 @ 02:57:
Je geheugen draait toch wel gewoon net als je FSB op 100?
Hmmm.....beetje laat aan gedacht....
Mijn oude geheugen had er geen moeite mee om op 166 te lopen terwijl de cpu op 100 draait, dus ik ging er van uit dat ik daar nu ook geen problemen mee zou krijgen. Maar misschien werkt dat bij het ene RAM wel en bij het andere niet?? Geheugen loopt nu ook op 100 MHz, sindsdien niet meer uitgevallen :) Nog ff duimen dat dit dé oplossing was!!

In ider geval hartelijk dank voor het meedenken...

public void ik()

Pagina: 1