Toon posts:

Peltier op Slot1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een p3 500 katmai (slot1 dus)
Ik zou hem graag wat meer koelen. Dus ik dacht aan een peltier. Maar aangezien ik geen ruimte heb voor dat te waterkoelen, zou ik die peltier willen voorzien van een gewone luchtkoeling.
Heeft iemand hier ervaring mee? kan iemand me helpen? Ik veronderstel ook dat er dan zowiso een extra voeding erbij moet? Ik heb nu een 230 watt Aopen voeding.

Alle suggesties/opmerkingen zijn welkom!
Ook waar ik deze best koop (ik woon wel in België, dus ik denk dat http://www.loveno.be/oc/peltier.html de beste oplossing is!? )

Verwijderd

Ja die site ken ik ook... ziet er wel professioneel uit. :)
Maar effe ter zake... ik heb nu een PEP66 besteld, die is cool genoeg om een peltier te kunnen trekken, ik had zelf ook bijna een 72watt peltier erbij besteld. Maar wat voor cooler gebruik je nu of wil je er een goede cooler of waterkoeling bij gaan gebruiken?
Aangezien je niet zoveel ruimte hebt, wat je zegt, kun je beter voor waterkoeling gaan dat neemt niet zoveel plaats in beslag als een cooler + peltier. Let er wel op dat je de handel wel goed anti-condensatie maakt.

Greetz

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Peltier koeling is niet noodzakelijk op een Katmai denk ik. Voorbij de 600MHz gaat je cache moeilijk doen. Stel dat je 650MHz haalt met geluk dan gaat dat prima met wat meer sobere koeling evt zelfs standaard koeling.

Tenzij je van overkill houd ;)

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Ow ja, en je hebt zo wie zo een andere voeding nodig, als ik jou was zou ik deze gewoon laten zitten en er een andere voeding bijkopen. Als je dan wil computeren dan zet je ong. 10min van tervoren die ene voeding aan die de pelier van stroom moet voorzien en tegen de tijd dat ie ong. 10min aan staat is er bijna een klomp ijs gevormt ( ligt wel aan het aantal watt van de peltier en de cooler ) maar je moet wel een goede cooler hebben anders heeft een peltier weinig nut, want de cooler kan de warmte dan niet wegkrijgen en dan presteerd de peltier ook minder. Ook zou ik als ik jou was een paar case fans monteren voor airflow in je kast ( als je dat nog niet hebt ) (8>

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Tis wel zo, hoe koeler, de stabieler, des te beter het prestatievermogen en hoe langer de levensduur :)

ik heb nu een simpel koelerke met 2 fans...

ah ja, case fans em ik ook... duh ;)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Ja dat is waar..

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand suggesties/opmerkingen?
mischien van iemand die zelf ook zijn cpu koelt met een peltier-luchtkoeling...

Verwijderd

Topicstarter
Of is een waterkoeling beter met of zonder peltier...
en hoe klein kan dan zo'n waterkoeling?...

Verwijderd

Peltier is bijna altijd beter (afhankelijk van het wattage en of de tec zijn warmte kwijt kan) omdat deze tegen/over het vriespunt kan komen en je water in bevroren staat niet door buisjes kan leiden :)

Ik heb wel eens een verhaal gelezen over iemand die een andere vloeistof (geloof alcohol, correct me if I'm wrong) had gebruikt en deze tot -40c had bevroren en toen door zijn waterkoeling liet lopen. In dat geval zou een peltier natuurlijk niet kouder zijn :)

Verder: zorg liefst voor een losse voeding zoals al gezegd en PAS OP CONDENSATIE! Het beste kun je een soort schuimrubberen laag rondom je processor/peltier maken en die luchtdicht afsluiten zodat er geen condensatievorming optreedt.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een P3 500 (katmai)
Gekoeld met die alpha p3125 en een 80 W peltier .
Lukt prima. Met een extra voeding, dat wel.
Alleen 2 dimmsloten kwijt (van de 3 :-(

hij draait nu op 667 stress 25 graden

Verwijderd

Topicstarter
En heb je daar fotos van ofzo...
Of mag ik je ICQ? dan kunne we eens praten

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 23:49
Ik heb zelf de 800@1000 Slot 1 icm een 80 Watt Peltier en een FAP3125. Werkt prima en zelfs met de kast dicht en onder volle belasting wordt de cpu maar 20 graden. Zodra ik de kast openzet wordt de cpu temp bijna gehalveerd!

Overigens geen tweede voeding maar "gewoon" een goede stabiele 300 Watt Antec PP303X voeding (AMD Recommendend).

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 230watt Aopen voeding...
Ik veronderstel dat dit niet voldoende is?
Of wel?
Hoe kan ik testen of deze voeding het kan trekken of niet?
er zit al een extra case van op aangesloten, 2 hdd, cdrom, cd writer, 2 netwerkkaarten, grafische kaart, geluidskaart
Pagina: 1