Ja, het is verrot en ja die kans is vrij groot. Jij hebt liever ook geen laser in je oog en je hebt ook geleerd dat je niet al te lang tegen de zon in moet kijken.

Hetzelfde geld voor een CMOS/CCD, die zijn dan wel ontwikkeld om licht op te vangen, maar niet dergelijk intensief licht.
Hij heeft trouwens al wel meer dan 2000 foto's (verschillende parties met veel lasers) overleefd. Tenminste kon geen dode pixels vinden. Sinds afgelopen weekend zijn ze er ineens bijgekomen. Ik heb nog een tijd gehad om te kijken bij welke foto ze voor het eerst zaten.
Ik neem niet eens de moeite om dat op te zoeken, ik kom er vanzelf wel weer eentje tegen. Mijn uitzoekwerk beperkt zich in eerste instantie door het doorworstelen van de thumbnails, daarna bekijk ik die op 1280*853 en doe ik een tweede sweep.
Als laatste open ik foto's in setjes van 10 in PS, daar doe ik het laatste uitzoekwerk (denk dat daar nog eens 50% sneuvelt) en repareer ik de dead-pixels. (Doe wat levelen etc etc)
Misschien dat het komt door de afstand van de laser? Bij een grote zaal zijn die afstanden toch vrij groot, dat het dan wel goed gaat?
Ja er is wel een stukje energieverlies, wat zeker meer word met een rokerige ruimte, maar het komt ook door het type laser. Je hebt er die 'zenden een continue signaal uit', maar ook die 'pulseren'. Die pulserende lasertjes zijn killing, copperheads bijvoorbeeld zijn pulserend. (Die kunnen groen en amber licht doen.)
In zo'n puls is er zoveel energie (meer dan 50x zo veel als bij een continue laser) dat je die niet echt graag op je sensor te pakken neemt...
Het langste dat ik met dezelfde sensor heb gedaan is ongeveer 17.000 foto's. Maarja ik ben inmiddels met mijn 4e 10D bezig.