Toon posts:

Onboard SATA sneller dan PCI SATA controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou er een snelheids verschil zijn tussen een onboard SATA-150 controler en een zelfde norm pci insteekkaart ??

Alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het ligt er maar net aan waar je de PCI controllerkaart uiteindelijk insteekt. Prik je hem in een 32bits 33MHz PCI slot, dan zal de maximumsnelheid 133MB/s zijn. Niet dat je dit ooit met een simpele harddisk zal halen (de snelste SATA schijf ooit, de WD Raptor 74GB, heeft een Vmax van 72MB/s), maar het is significant. Maar prik je hem daarentegen in een 32bits 66MHz PCI slot of sneller, dan zal de maximumsnelheid 150MB/s zijn, dankzij de hogere PCI bandbreedte van 266MB/s of hoger :)

Een ander voordeel van een losse insteekkaart is dat je gewoon je mobo kunt upgraden zonder rekening te hoeven houden met een onboard controller op het toekomstige mobo.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 16-12-2003 18:28 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik dacht dat ze de onboard SATA controllers nou juist niet via de standaard PCI lieten lopen, zodat deze geen last hadden van de 133mb/s barriere..

In dat geval zou onboard dus gunstiger zijn.

Hoe je het ook went of keert, in de huidige PCI sloten zit je met 133mb/s aan de max, anders zit je bij 150mb/s aan de max.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voor zover ik weet zitten de SATA controller op moederborden tegenwoordig niet meer op de PCI bus maar meteen op de south/northbridge (wie vult dit even correct aan)

Vroeger waren IDE controllers op moederborden wel altijd gewoon een device aan de PCI bus.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Liam_xi schreef op 17 december 2003 @ 00:31:
Ik dacht dat ze de onboard SATA controllers nou juist niet via de standaard PCI lieten lopen, zodat deze geen last hadden van de 133mb/s barriere..
Dat spreek ik ook niet tegen ;) Ik had het enkel over losse controllerkaarten.