Parallel ZIP-drive

Pagina: 1
Acties:

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben dus van plan een externe ZIP drive aan te schaffen, om als opslagmedium te gebruiken op school (ivm met de hoge download-snelheden daarzo, en het gebrek aan een kabelboer bij mij in de regio). Nu ben er er nog niet uit welke variant te nemen:

- USB, met als nadelen het goed functioneren op school van de drivers/usbport. Er wordt namenlijk gebruik gemaakt van win 95/NT4, en deze ondersteunen USB maar matig (laatse verie 95 / service packs nodig).

- Parallel, met als nadeel de snelheid, en het ontbreken van 'hot swappen'. Nu ben ik wel benieuwd naar de ervaring met de snelheden van deze versie: welke (schrijf)snelheid wordt in werkelijk gehaald? De specs. van Iomega zijn als volgt:

Sustained transfer rate: 0.79MB/sec. minimum
1.40MB/sec. Maximum
Typical throughput: Parallel port model: up to 25MB/minute

Dit soort berichten neem ik altijd met een korreltje zout, aangezien de werkelijke snelheden vaak tegenvallen. Graag jullie ervaring/reacties.

• LoneGunman
  • Niet online
He, ik zie net dat er meerdere nieuwe 'sub-forum' bij is gekomen. Misschien is deze topic meer op z'n plaats in 'Opslagmedia (HDD's, CD Burners e.d.)'.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 10:28

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Mijn ervaring met de parallelle ZIP-drive (100MB) is gewoon goed. De snelheid (NA het draaien van een optimizer utility!) is zeer redelijk. Aangezien het om je parallelle port gaat wordt ook je CPU aardig belast. Je kunt alleen je poeter bijna niet gebruiken als die met de ZIP-drive communiceert.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb een externe zipdrive op de parallel poort (die ik overigens niet veel gebruik sinds het brandertijdperk is begonnen)en de snelheid is om te janken. Als je daar 100 Mb op wil zetten duurt het 10 min tot een kwartier denk ik.

groeten seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
IK heb sinds vrijdag een Zipdrive 100 MB en USb.
Super snel, ik ben er zeer tevreden over.
Ik ga hem ook gebruiken om op school te downloaden en dan die MB's mee naar huis te nemen.
suc6.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

de parallele drive is wel oke, maar zet in het bios je LPT poort op ECP en draai de Parallele port optimize ! dan duurt een hele zip schijf kopieren zo'n minuut of 4 (bij veel kleine bestanden wat langer)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• LoneGunman
  • Niet online
Op zaterdag 09 december 2000 20:27 schreef freddifish het volgende:
de parallele drive is wel oke, maar zet in het bios je LPT poort op ECP en draai de
Dat had ik zelf ook bedacht, maar het probleem is dat ik geen BIOS toegang heb op de hogeschool. Op zich ben ik ook geen voorstander van parallel (vooral omdat het hele systeem hangt terwijl is aan het kopieeren is.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 08:04
paralel=suuuuuuuuuuuuppppppeeeeeeerrrrrr traaaaaaaaaaaaaggggg
en ik kan het weten. heb daarom ook een interne zip.

de usb versie moet het gewoon doen in 95/nt iomega heeft special zip-usb drivers daarvoor. maar kijk voor de zekerheid toch nog ffe. van nt4 weet ik het nmlk niet zeker...

Verwijderd

Op nt gaat het je met usb nooooit met geen enkel sp lukken, usb is gewoon niet ondersteund.

En onder win95 is usb ontzettend buggy.

Ondanks de snelheid is en blijft lpt het meest ideale, misschien wil je 'm ook ooit nog op andere systemen gebruiken (linux).

Verwijderd

Niet helemaal topic maar ook niet off-topic maar ik zelf bezit een Jazpiper MP3 speler en ik kan uploaden met ongeveer 1.1 Mb/s (Mbit !) ongeveer 8Mbyte/min. Is redelijk snel maar let op dat wel je printerpoort op ECP mode staat. Voordeel met een parallel Zipdrive is ook dat je ook via een simpele driver ook vanuit DOS erbij kan komen mocht je windows niet meer op willen starten......
By the way, de Jazpiper is ook in staat om als diskdrive te fungeren, alleen MP3 files mag je uploaden naar dat ding en zijn afspeelbaar maar andere bestanden kan je daar ook opslaan en op een andere PC terughalen. 64 Mb en uitbreidbaar naar 128 (de duurdere) is met zijn formaat makkelijker mee te nemen, is net zo makkelijker in gebruik en valt minder op :-)
http://www.jazpiper.nl

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik gebruik ook (nog maar heel soms) een zip drive voor overbrengen van bestanden, de snelheid is inderdaad een probleem. alleen bv documenten zijn te doen.

omdat et jouw vooral om gedownloade bestanden gaat zou ik geen van beide zip oplossingen nemen, want dan lijkt et alsof je nogmaals aan et downladen bent :(

is er niet een sneller alternatief zoals een swappable hd (past weer niet op die pc's mischien) of een externe 16x10x40 :o brander ofzo (zit je weer met poortsnelheid :Z )

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:56
Bij ons op school hebben we computers met interne zip-drives (lang niet allemaal, op de bovenverdieping staat het overigens vol :) )
Kijk ff op school rond of ze die dingen daar ook hebben. Zo ja? Neem dan een interne IDE of SCSI zip.

• LoneGunman
  • Niet online
Op zaterdag 09 december 2000 22:43 schreef _JGC_ het volgende:
Bij ons op school hebben we computers met interne zip-drives (lang niet allemaal, op de bovenverdieping staat het overigens vol :) )
Kijk ff op school rond of ze die dingen daar ook hebben. Zo ja? Neem dan een interne IDE of SCSI zip.
Dat had ik al bekeken :):)

Verwijderd

of je koopt een klein usb kastje waar je een 2.5" harddiskje in stopt. geen voeding nodig en echt plug en play bij windows98 systemen

:z

• LoneGunman
  • Niet online
Grappig :)

Maar dat is niet echt een optie he? 't moet wel een beetje vervoerbaar (en betaalbaar!) blijven, en dan is een ZIP-drive zo'n beetje de enige optie.

Maar ik ga morgen even de USB-mogelijkheden van de schoolpc's uittesten met m'n webcam.

Weet iemand toevallig de specs van de paralle poort? Dus de snelheden met:

- parallel
- ECP
- EPP
Pagina: 1