[RAID] Stand Alone HD in Raid 1 configuratie hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Ik was vandaag bij een klant waar er Bad Clusters op de HD (op de Server, Windows 2000 Server NL) waren gekomen. Na ff CHKDSK te draaien draait windows wel weer stabiel maar er moet natuurlijk wel een nieuwe HD in.

Op dit moment zit er 1 (IDE) harde schijf in van 40 GB op de Primairy IDE Controller.

Nu neem ik morgen een Promise S125 TX2 ATA133 Raid controller mee en 2 maal een harde schijf van 120 GB. Het is de bedoeling om de huidige 40 GB te ghosten naar èèn 120 GB schijf en deze dan in mirror te laten draaien met die andere 120 GB.

Dus het volgende stappen plan:

1. Raid controller in PCI slot zetten, windows opstarten en driver installeren
2. 40 GB ghosten naar 1e 120GB schijf
3. 40 GB loskoppelen en de 2 120 GB schijven aan de raid controller hangen
4. Instellen in de Raid Manager dat ze in mirror (RAID 1) moeten draaien

Mijn vraag is of ik de 120 GB harde schijf waar die data op staat gewoon op de raid controller kan aansluiten, met de 2de 120 GB harde schijf erbij, en deze in mirror laten draaien zonder dat ik dataverlies heb (zoals je dat wel hebt bij RAID 0). Zoja, hoe snel heeft die raid controller de 2e schijf met de 1e gesynced (30 GB aan data).

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-03 19:10

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zou dit eerst even testen met een schijf die je van te voren even vergelijkbaar maakt qua situatie als wat je van plan ben. Dan loop je geen risico en weet je wat je fout kan doen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Aangezien er 2 nieuwe harde schijven in gaan heb ik de 40 GB (de half brakke schijf) nog als backup.

Maar ik neem sowieso een 3de 120 GB mee voor een backup (maar ik heb ook nog tapes en IDR).

Maar eigenlijk wil ik graag weten of je, als er een OS en DATA op een schijf staat, je alsnog een mirror kan aanmaken zonder dat er data verloren gaat.

Verwijderd

Coolhva schreef op 16 december 2003 @ 17:28:
Aangezien er 2 nieuwe harde schijven in gaan heb ik de 40 GB (de half brakke schijf) nog als backup.

Maar ik neem sowieso een 3de 120 GB mee voor een backup (maar ik heb ook nog tapes en IDR).

Maar eigenlijk wil ik graag weten of je, als er een OS en DATA op een schijf staat, je alsnog een mirror kan aanmaken zonder dat er data verloren gaat.
Tuurlijk, bij Adaptec toch dus ik veronderstel bij Promise ook.
Btw, ik kan me vergissen maar volgens mij is een cluster niet gelijk aan een block. Bad blocks dus :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
1. raid controller inprikken en installeren
2. raid array bouwen met die 2 120gigs
3. 40 gig ghosten naar raid array
4. bios instellen dat ie boot van de raid controller
5. eventueel boot.ini aanpassen (ervanuit gaande dat het een windows server is)

Dat zou ik doen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

redfoxert schreef op 16 december 2003 @ 17:33:

Dat zou ik doen.
Lijkt me indd ook beter, boot.ini aanpassen zal niet nodig zijn denk ik

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je kunt het toch gewoon proberen ?
Als het niet werkt staat alles nog gewoon op die 40GB en ben je dus niets kwijt, maar wel iets wijzer :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
redfoxert schreef op 16 december 2003 @ 17:33:

Euhm, op deze manier moet ik de raid controller driver laden en dan pas ghost opstarten, is het niet simpeler om dat te doen voordat ik de 120 gb in de raid hang?

Dat zou ik doen.
P.s.Ik zal mijn ervaring hier morgen posten ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Coolhva op 16-12-2003 17:39 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je een beetje fatsoenlijke controller hebt hoef je helemaal geen dos-drivers te laden voordat je ghost start. Anders kan je niet eens booten van dat ding.

Die controller zorgt er juist met z'n bios voor dat je direct toegang hebt tot de raid-array als fysieke harddisk.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1