Omdat mijn vorige scanner het begeven heeft ben ik op zoek naar een nieuwe.
Deze moet aan een aantal eisen voldoen, makkelijk strips scannen en foto's op redelijke kwaliteit in kunnen scannen.
Eisen op een rijtje:
• Robuust. Strips moeten goed plat liggen en daarom moet scanner een beetje gewicht aankunnen. Meestal doe ik het met een paar stevige woordenboeken.
• Snel. Ik wil snel kunnen scannen en niet een half uur per pagina moeten wachten.
Mijn eis is dus hi-speed usb.
• Kwaliteit. Foto's moeten er goed door gescand door worden. Gewone foto's geen negatieven of dia's.
• Betaalbaar. Ik wil niet meer dan 180 euro ervoor neerleggen.
• Uiterlijk. Geen opstaande randjes! En de zijkanten zo dun mogelijk. Dit om strips makkelijker te kunnen scannen. Randjes zijn namelijk funest voor kaft. Met zijkanten bedoel ik breedte van gedeelte tussen glas en zijkant scanner. Moet plat en smal zijn.
Met mijn eisen in achterhoofd ben ik rond gaan kijken naar een aantal kandidaten.
Ik heb een 3tal gevonden die allemaal Hi-speed usb zijn en betaalbaar en waarvan ik denk dat kwaliteit goed is.
Eerste 2 zijn beide van HP en 3de is van canon.
• 1: hp scanjet 3970 digital flatbed scanner
• 2: hp scanjet 4600 see-thru flatbed scanner
• 3: Canon CanoScan 3000
Mijn conclusie:
• Die van Canon heeft een lagere resolute (dpi), de helft van beide HP's
Voorkeur gaat wat dat betreft al uit naar HP.
• Bij mij maakt de 1ste HP een steviger, robuuster indruk dan de 2de HP.
Als deze dus geen opstaande randen zou hebben, zou ik kiezen voor de 1ste. Of de 2de moet idd robuuster zijn dan foto doet geloven.
Mijn vragen:
• Hebben nr's 1 en 3 opstaande randen?
• Is nr 2 stevig? Kan deze gerust wat gewicht hebben, of moet ik van die afzien?
• Zijn er misschien nog meer kandidaten, waar ik naar kan kijken die misschien nog wel beter zijn?
Let op, ik gebruik hem voor zowel strips als foto's.
Verder zijn tips, commentaar (onderbouwd) welkom. Dus als je meer info weet over deze scanners en/of andere laat het me weten.
Als er nog meer mensen zijn die strips scannen en tips weten waar ik nog meer op moet letten, graag.
Deze moet aan een aantal eisen voldoen, makkelijk strips scannen en foto's op redelijke kwaliteit in kunnen scannen.
Eisen op een rijtje:
• Robuust. Strips moeten goed plat liggen en daarom moet scanner een beetje gewicht aankunnen. Meestal doe ik het met een paar stevige woordenboeken.
• Snel. Ik wil snel kunnen scannen en niet een half uur per pagina moeten wachten.
Mijn eis is dus hi-speed usb.
• Kwaliteit. Foto's moeten er goed door gescand door worden. Gewone foto's geen negatieven of dia's.
• Betaalbaar. Ik wil niet meer dan 180 euro ervoor neerleggen.
• Uiterlijk. Geen opstaande randjes! En de zijkanten zo dun mogelijk. Dit om strips makkelijker te kunnen scannen. Randjes zijn namelijk funest voor kaft. Met zijkanten bedoel ik breedte van gedeelte tussen glas en zijkant scanner. Moet plat en smal zijn.
Met mijn eisen in achterhoofd ben ik rond gaan kijken naar een aantal kandidaten.
Ik heb een 3tal gevonden die allemaal Hi-speed usb zijn en betaalbaar en waarvan ik denk dat kwaliteit goed is.
Eerste 2 zijn beide van HP en 3de is van canon.
• 1: hp scanjet 3970 digital flatbed scanner
![]() | Deze voldoet aan meeste eisen. Op 1 belangrijke na. Ik kan niet zien of deze opstaande randen heeft. Specs: scan resolution - 2400 x 2400 dpi (optical) bit depth - 48-bit |
• 2: hp scanjet 4600 see-thru flatbed scanner
![]() | Deze ziet er erg lekker uit, plat en sexy. Maar of deze robuust is? Kan ik hier gerust wat gewicht op kwijt? Of help ik hem daarbij om zeep? Specs: scan resolution - 2400 x 2400 dpi (optical) bit depth - 48-bit |
• 3: Canon CanoScan 3000
![]() | Deze ziet er ook goed uit. Robuust maar kan ook bij deze niet zien of deze opstaande randen heeft. Specs: scan resolution - 1200 x 2400 dpi (optical) bit depth - 48-bit |
Mijn conclusie:
• Die van Canon heeft een lagere resolute (dpi), de helft van beide HP's
Voorkeur gaat wat dat betreft al uit naar HP.
• Bij mij maakt de 1ste HP een steviger, robuuster indruk dan de 2de HP.
Als deze dus geen opstaande randen zou hebben, zou ik kiezen voor de 1ste. Of de 2de moet idd robuuster zijn dan foto doet geloven.
Mijn vragen:
• Hebben nr's 1 en 3 opstaande randen?
• Is nr 2 stevig? Kan deze gerust wat gewicht hebben, of moet ik van die afzien?
• Zijn er misschien nog meer kandidaten, waar ik naar kan kijken die misschien nog wel beter zijn?
Let op, ik gebruik hem voor zowel strips als foto's.
Verder zijn tips, commentaar (onderbouwd) welkom. Dus als je meer info weet over deze scanners en/of andere laat het me weten.
Als er nog meer mensen zijn die strips scannen en tips weten waar ik nog meer op moet letten, graag.