Toon posts:

SATA en audio clicks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb 2 weken geleden een ASUS A7N8X DELUXE (rev 2.0)gekocht met een maxtor 80GB SATA harde schijf (als enigste harde schijf) en AMD 2500+. Ik kom nu tot de conclusie dat de SATA controller (nforce 2 , Sil Image) interrupts veroorzaakt met de PCI bus die o zo nodig is voor de (professionele) geluidskaart (gaat tot 16 audio streams)

Ik vraag me af of het nuttig is de Bios te updaten (heb BIOS 2007 en op de website van ASUS staat een BIOS C2007) aangezien ik op sommige sites lees dat het die problemen nog altijd niet oplost.

Heb ook ergens iets gelezen over een UBER BIOS die misschien zou kunnen helpen.

Weet iemand er misschien iets meer van of die updates (en welke precies) nu effectief gaan helpen?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hier staat alles wat je wil weten: http://www.rme-audio.com/...nfo/nforce2_tweaks_01.htm :)

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben het niet getest met een SATA drive, en deze belast de PCI bridge véél harder dan bv. een UAD of Powercore, waardoor ik dus fuckin clicks krijg in m'n audio bij het afspelen.

Met een gewone harddisk had ik waarschijnlijk geen enkel probleem gehad, maar ik zit hier nu met een SATA disk.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou ze melden wel dat de onboard SATA controller dus via de PCI-bus gaat en niet rechtstreeks via de Southbridge. Hierdoor kun je een gesharede IRQ hebben met je soundcard.
Zorg in ieder geval voor dat APIC aanstaat en check dan je IRQ shares eens. Probeer ook wat te schuiven met je soundcard in de PCI-sloten.

[ Voor 12% gewijzigd door TheLemon op 16-12-2003 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
De soundscape mixtreme zat eerst in PCI 4 , heb hem eens verplaats naar PCI 2 => IRQ sharing met de matrox G450, PCI 3 => IRQ sharing met de SATA controller zelf.

Ga hem terug in PCI 4 steken, daar zat ie tenminste met niemand geshared. Ik blijf erbij dat het die SATA controller zelf is die problemen veroorzaakt (door de PCI bus on/regelmatig te gebruiken in het nadeel van m'n audio kaart) . Nu nog vinden of dat op te lossen is.