RèLF schreef op 16 december 2003 @ 12:29:
Ik heb zelf de Logitech Formula Force GP, en die is erg prettig met goede FFB.
Ligt eraan of je er wat extra euros tegenaan wilt klappen, dan zou ik de Momo-uitvoering kopen.
Dat is een erg houterig stuur en het rode rubber is om het hoge plasticgehalte wat te verdoezelen.
Er is maar één goed verkrijgbaar FFB stuur over en dat is de Logitech Momo Force (119 euri bij Mediamarkt). Het is een degelijk stuur en vooral de pedalen zijn goed. Het rempedaal remt zoals een echt rempedaal. De vering is anders, veel strakker dan het gaspedaal.
De topper is de Act Labs. Da's een leren stuur met als optie een echte schakelbak (6-speed en dan dus niet sequential maar echt 6 posities) en optionele clutch. Maar de Act Labs is alleen online te bestellen en met een beetje pech moet je weken wachten tot er weer een zeecontainer met sturen ons land in komt. Daarnaast is dit stuur peperduur, zeker met alle extra's. Je moet denken aan 300-400 euro ofzo (weet het niet exact).
Een goede tweede is de Thrustmaster Ferrari GT. Momenteel wordt die verkocht met alleen schakelpads en zwarte pedalen. Deze is te krijgen voor nog geen 90 euro. Er zijn twee eerdere versies geweest, die beide naast schakelpads ook gashendels achter het stuur hadden. Je kon de pedalen afkoppelen en dus gassen achter het stuur. Leuk voor rolstoelmensen enzo

De pedalen waren trouwens grijs en de vering was wat aan de slappe kant. Wel uitgebalanceerd en zeker prettig om ermee te werken, dus de slappe vering (tov bijv. de Logitech Momo Force) maakt in gebruik niet zoveel uit. Hoe de pedalen van de derde versie zijn, weet ik niet. De eerste versie is de Guillemot Ferrari FFB en daarbij braken de schakelpads af. De tweede versie is gelijk aan de eerste, maar met betere schakelpads en een andere naam: Thrustmaster Ferrari FFB. Thrustmaster is een dochter van Guillemot, en vanwege het schakelpad incident werd het dit keer onder de vlag van Thrustmaster uitgebracht. En toen kwam zoals gezegd de GT, met een kleinere basis voor de pedalen, zonder gashendels achter het stuur en een iets minder degelijke look.
Ik vind de Thrustmaster Ferrari FFB beter in hand liggen dan de Logitech Momo Force, maar dat is persoonlijk.
Verder heeft Microsoft ook nog wat FFB stuurtjes maar die heb ik altijd al lelijk en cheap gevonden. Veel plastic en weinig realisme.
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 02:47:
Ik heb zelf de MS siderwinder met ffb. Vind het een erg fijn stuurtje voor NFSU. Helaas heb ik nooit met andere stuurtjes gespeelt, dus daar kan ik niks over zeggen. Deze stuurtjes worden wel hier en daar gedumpt voor leuke prijsjes

Dat is dus geen stuur-spel. Dat is een gamepad spel. Ik heb het ook bij NFS:HP2 geprobeerd met mijn stuur, maar er viel niets mee te beginnen. Die physics zijn kut en de kar reageert en tel later. Toen ik echter mijn gamepad aansloot en het daarmee probeerde, ging het perfect.
Tsja dames en heren, het resultaat van crossplatform game development. 2003 is sowieso al het jaar van de klakkeloze ignorant ass ports.
Dat is trouwens ook de reden dat er voor consoles zo weinig sturen verkocht worden (zowel qua aanbod al afname). Al die spellen zijn al prima te spelen met een (analoge) gamepad, een stuur biedt geen meerwaarde. Dat is op de PC totaal anders. Dus waarom onze Needforspeeds (want de serie begon op de PC) nu is verworden tot een consolespel en wij als PC-gamers er strikt genomen niets meer aan hebben, is mij een raadsel. Maar goed, ik laat mijn arcade-ass-console-shit-rant achterwege, dat is offtopic.
[
Voor 30% gewijzigd door
Verwijderd op 17-12-2003 21:38
]