FSB DDR omhoog

Pagina: 1
Acties:

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik snap ff iets niet. Miscshien dom van me maar goed. Ik wil proberen om de fsb van 166 waarop mijn geheugen nu draait iets omhoog te gooien. Moet ik dan ook de fsb van de cpu (AMD XP2600 (333mhz cpu, is dit een barton?)) omhoog doen of staat dat er los van. Of moet ik hiervoor eerst de cpu unlocken door die laatste 2 puntjes van de l5 bruggen met elkaar in verbinding te brengen? Dit heb ik nooit zo goed begrepen, dat van die fsb overclocking. Of dat nu gepaard gaat met het verhogen van de fsb van de cpu en het unlocken van de cpu.

Sorry dat het misschien een beetje verwarrend klinkt, maar jullie zien wel dat ik er ff niet meer wijs uit wordt.

Ik heb een abit at7 max 2 mobo met 3 x 512mb pc2700 samsung/noname.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je FSB is de communicatie naar de North-Bridge toe.. Als je je FSB omhoog gooit dan gaat dus ook je geheugen omhoog... Je hebt dus maar 1 FSB deze regelt de communicatie naar de andere apparaten die daardoor weer omhoog gaan...

Zie ook "mini" overklok FAQ en Stukje uit de FAQ over de FSB

[ Voor 35% gewijzigd door Apen-nootjes op 16-12-2003 12:25 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Die cpu die ik heb, die 2600+ (333mhz cpu), daarvan kan ik al standaard de mp omhoog doen zonder dat ik gemod heb met de cpu. Betekent dit nu ook dat ik al een geunlockt exemplaar heb?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
TheWizzard schreef op 16 december 2003 @ 12:46:
Die cpu die ik heb, die 2600+ (333mhz cpu), daarvan kan ik al standaard de mp omhoog doen zonder dat ik gemod heb met de cpu. Betekent dit nu ook dat ik al een geunlockt exemplaar heb?
Jup, als je de multiplier zo kunt veranderen betekend dat deze cpu unlocked is.

Verder hoeft een 2600+ op 333MHz geen barton te zijn. Je kunt zien aan de hoeveelheid cache welke cpu je hebt.. Heb je 512KB cache, dan is het een barton.

En een hogere geheugensnelheid is dan een kwestie van multiplier omlaag zetten en de fsb opvoeren.

Overigens kun je vaak ook gewoon los de geheugensnelheid aanpassen (dus cpu op 166MHz FSB, geheugen op 200MHz laten draaien) alleen is dit in combinatie met een nforce-chipset niet echt aan te raden.

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
aha, kijk nu wordt het interessant, want een nforce chipset heeft m'n mobo ook niet. M'n cpu heeft een l2 cache van 256kb, dus dit is dan geen barton, maar wel een geunlockt exemplaar (gelukkig maar dan). Maar je had het over de fsb van het geheugen apart verhogen en de fsb van de cpu 166, zo laten? hoe doen we dat dan?

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat heeft het voor nut om je cpu op 200 fsb te zetten als het geheuge op 166 zet?

Verwijderd

uhm dan heeft je proc toch nog iets aan bandbreedte over. als je geheugen niet verder kan dan laat je die op 166...

maar met fsb kan je nog NET de laatste mhz eruit krijgen...

als je de fsb omhoog doet met 1mhz dan betekent dat je totaal mhztjes 1 keer je mp toeneemt in mhz...
doe je de mp met .5 omhoog dan dan gaat je totaal meteen de halve fsb omhoog....
dus het kan een manier van fine tunen zijn en ook net die overkill geven die je SOMS nodig hebt.

nog een voordeel van die hogere snelheid is dat je meer hebt aan dual channel.. want als je proc op 200 loopt en je geheugen op 166 (dual channel 333) dan gebruik je iig meer dan de anders ook op 166 lopende proc...

kortom het KAN zo zijn voordleen hebben. gewon afwegten....

we noemend at in DOC "trial and error" vooral dat laatste gaat vaak op ;)
Pagina: 1