Toon posts:

[Outlook] Commandprompt aansturing *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij wellicht vertellen met welke command prompt opdracht ik een nieuwe mail aan kan maken in uitlook en daarbij gegevens kan aangeven/inlezen aangaande wie de geadresseerde is, want het onderwerp, wat eventueel de bodytext en wat het attachment

Met Outlook Express kan het eenvoudig via de .eml extensie. Deze is zelf ook nog wel aan te maken vanuit C++.

De .msg file heeft echter een header die niet zo eenvoudig in te vullen is (lijkt mij in ieder geval in eerste instantie).

Met onderstaand commando lukt het wel om de message aan te maken, maar dan moet je hem al eerst een keer als een .msg file opgeslagen hebben

"C:\Program Files\Microsoft Office\Office\OUTLOOK.EXE" /f p:\file.msg

Het idee is om de default mailapplicatie automatisch een bericht te laten genereren. Outlook Express dus geen probleem Outlook (nog) wel.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Wil je perse een mail-in-file hebben of wil je een automatisch bericht klaarzetten waarin de gebruiker wat extra data in kan voeren en direct versturen?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt nu een automatische mail aangemaakt op basis van de .eml extensie waarin de afzender, onderwerp body text en attachment in 1 keer klaar staan voor verzenden.
Op het moment dat Outlook de default mail-handler is dan staat outlook express vaak niet ingesteld en leidt dit bij het verzenden van mail tot problemen.

Ik zou tevreden zijn als er een mail dialoog wordt aangeroep waarin ik de geadresseerde en het attachment aan kan geven. Onderwerp en body text vind ik minder relevant.

Op het moment dat je met de rechtermuisknop op een item op het bureaublad klikt en kiest voor verzenden naar wordt ook automatisch het attachement meegenomen en is het onderwerp de bestandsnaam. Hoe roep ik deze functie aan ?
Uit het register kan je lezen dat mailto outlook gebruikt en staat ook de command regel. Wat ik niet weet is hoe het attachment bij te sluiten. Wellicht is er ergens een reference guid te vinden, maar in ieder geval niet in Outlook zelf

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 11:41:
Er wordt nu een automatische mail aangemaakt op basis van de .eml extensie waarin de afzender, onderwerp body text en attachment in 1 keer klaar staan voor verzenden.
Op het moment dat Outlook de default mail-handler is dan staat outlook express vaak niet ingesteld en leidt dit bij het verzenden van mail tot problemen.

Ik zou tevreden zijn als er een mail dialoog wordt aangeroep waarin ik de geadresseerde en het attachment aan kan geven. Onderwerp en body text vind ik minder relevant.
Stukje magic code:
C:
1
2
ShellExecute("mailto:recipient@domain.nl?subject=SUBJECT-TEXT&"
             "body=BODY-TEXT&cc=OTHER-RECIPIENT&bcc=BLIND-RECIPIENT", "open", ...);

Probeer het eens ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx a lot.

Kan het hier nu niet proberen, maar hoop dat het ook onder Visual C++ werkt.

U hoort nog van mij ;)

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 20:02:
Thanx a lot.

Kan het hier nu niet proberen, maar hoop dat het ook onder Visual C++ werkt.

U hoort nog van mij ;)
Wat je doet met die code (pseudocode, compileert niet want ik wist de params niet uit m'n hoofd) is Windows vragen z'n gebruikelijke slimme zelf te zijn, en te faken dat de gebruiken op een mailto-url in een webpage heeft geklikt. Windows zal dan zelf de default mail client opzoeken en 'm opdragen zo'n mail als gedefinieerd klaar te zetten :)

Daar ShellExecute een Win32 API call is zal het (juist) onder VC++ probleemloos werken.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Misschien is het COM object Outlook.Application wel wat voor je. Dan heb je zo'n beetje de complete featureset van Outlook tot je beschikking. m.a.w.: een nieuw mailtje maken, de juiste emailadressen toevoegen en vervolgens nog een set bestanden eraan knopen is geen enkel probleem en reuze makkelijk :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
MAPI is meer voor de hand liggend, dan werkt het op Outlook en andere mailers. De COM interface van Outlook is niet generiek, MAPI wel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de trage reactie. Heeft even geduurd voor het geprobeerd is, maar wellicht dat iemand nog een tip heeft.

Het lukt helaas nog steeds niet om een attachment erbij te zetten, zoals bijvoorbeeld bij kopieren naar mailontvanger bij rechtermuisknop op bureaublad item.

Mail aanmaken kan wel, maar in de help van VC++ kan ik niks terugvinden over de diverse parameters die toegevoegd kunnen worden. attachment werkt niet.

werkt:
ShellExecute(NULL, "open", "mailto:recipient@domain.nl?subject=SUBJECT-TEXT&body=BODY-TEXT&cc=OTHER-RECIPIENT&bcc=BLIND-RECIPIENT", NULL, NULL , SW_SHOWNORMAL);

werk niet:
ShellExecute(NULL, "mailto:recipient@domain.nl?subject=SUBJECT-TEXT&body=BODY-TEXT&cc=OTHER-RECIPIENT&bcc=BLIND-RECIPIENT", .........);

werk niet:
ShellExecute(NULL, "mailto:recipient@domain.nl?subject=SUBJECT-TEXT&body=BODY-TEXT&cc=OTHER-RECIPIENT&bcc=BLIND-RECIPIENT", "C:\\test.bmp", .........);
Pagina: 1