Toon posts:

[Keuze] Canon Digital Ixus 400 of Canon Powershot A80

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb dus redelijk wat threads doorlopen, informatie opgezocht en prijzen vergeleken, ... Mijn voorkeur ligt momenteel bij deze twee digitale fototoestellen. Ik vraag mij echter wel af wat nu de beste keuze is. Grootste argument is de prijs... de DI400 is zo'n €100 duurder, en ik vraag me af of het wel nodig is om zoveel meer te betalen (terwijl de toestellen vrij goed op elkaar lijken op gebied van specificaties).

Ben er zeker van dat het twee goede toestellen zijn, maar waarom zou ik nu de ééne boven het andere kiezen? Is de A80 in een plastieken omhulsel uitgevoerd, terwijl de DI400 een metalen omhulsel heeft?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het feit dat de 400 zo klein is is een groot voordeel. Je zal eerder de camera meenemen omdat die zo gemakkelijk in je zak past.

Verwijderd

de A80 heeft (net als de hele Axx reeks) een aluminium body. Groot of klein, tja, moet je zelf bepalen wat jij het beste vind. Ik vind grotere camera's over het algemeen beter hanteerbaar dan de kleine omdat ik niet zo'n vaste hand heb (die kleinere zijn vaak lichter waardoor ik ze gewoon niet goed stil kan houden).

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:24

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ik wil ook de S400 aanschaffen omdat hij lekker klein is, ben nu in het bezit van een G2 maar deze vind ik te groot om hem mee te nemen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

* Delerium vindt deze discussie uitermate actueel.

Bij Progess.nl is het prijsverschil nog maar 40 euro.
De ixus heeft een eigen batterij, is een stuk kleiner en lichter en is gewoon hip (top 3 consumentengids)...
De A80 is echter goedkoper, kantelscherm en robuster...

* Delerium kijkt topic morgen nog eens aan.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Ik heb net mijn Photosmart 850 verkocht en een IXUS 400 besteld... you can guess why :)

Makkelijk meenemen is in mijn ogen waardevoller dan meer zoom...

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 16-12-2003 18:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Besef wel dat de A80 veel meer opties heeft zoals handmatige sluitertijden, diafragma's etc. De IXUS heeft alleen handmatige sluiters vanaf 1 seconde. Tevens heeft de A80 een inklapbaar schermpje, ik persoonlijk zou dat fijn vinden, omdat het schermpje dan beschermd is tegen klappen/stoten/krassen.

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op 16 december 2003 @ 18:05:
De ixus heeft een eigen batterij
Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden. In de A80 gaan volgens mij (weer net als in de Axx reeks) 4 penlites, dus redelijk goedkoop rom een set reservebatterijen te kopen, die 'custom' batterijen zijn vaak nogal prijzig.

Verwijderd

Topicstarter
'k Ga morgen eens naar die toestellen gaan kijken. Ik zal mijn keuze (en eventueel reden) laten weten, kan altijd interessant zijn voor iemand! :)

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik heb toen ter tijd ook voor de keuze gestaan: S400 vs. A70 (toen was de A80 er nog nie).
Heb toen voor compactheid gekozen, heb hem nu eigenlijk altijd mee wat je met de A70/A80 veel minder kan.
Mis af en toe wel meer instellingen op me S400, maar ja dat neem ik dan maar voor lief :)

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 18:24:
Besef wel dat de A80 veel meer opties heeft zoals handmatige sluitertijden, diafragma's etc. De IXUS heeft alleen handmatige sluiters vanaf 1 seconde. Tevens heeft de A80 een inklapbaar schermpje, ik persoonlijk zou dat fijn vinden, omdat het schermpje dan beschermd is tegen klappen/stoten/krassen.
Ik kan dit beamen. Mijn broertje heeft de ixus 400 en ik heb net de a80 gehaald en hij zit nu al te kwijlen bij het tig aantal maal instellingen wat ik meer heb met de a80. Maar als je voor compactheid wil gaan moet je die ixus pakken, want die wint het met afstand qua compactheid. Wil je meer gaan spelen met de instellingen , neem dan een a80

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heb zelf een ixus 400. Ik koos voor een compacte camera omdat ik een camera wilde die ik makkelijk kon meenemen. Een grotere camera had me vaak voor de keuze gezet "ik ga een middagje Fotograveren of niet" terwijl hij nu heel vaak in de jas/broekzak verdwijnt en dan zie ik wel. Hierdoor gebruik ik hem veel vaker wat voor mij doorslaggevender was dan iets hogere kwaliteit en instellingen.

Ixus 400
+ past in broekzak
+ mooi
+ weinig instellingen dus simpel te gebruiken (instellingen leuk maar hoevaak ga je buiten de standaard functies ze gebruiken?)
- heb zelf in discotheken (donker) enzo vaak last van rode ogen
- vind deze ietwat traag
- een reservebatterij is duur

A80
+ veel instellingen
- groot
- moet los batterijen kopen (4 stuks gaan erin) kost ook weer 35 euro ofzo

Een S50/ S45 lijkt me overigens een mooi compromis. De zwarte s50 is erg mooi.

Als ik voor een A80 in de markt was zou ik ook een G5 overwegen. Waarom? Hogere kwaliteit, prijs; in Duitsland te koop voor 60 euri meer dan de ixus 400 en omdat een A80 toch al niet in je broekzak past is het niet erg dat de G5 nog wat groter is.

[ Voor 30% gewijzigd door bombadil op 20-12-2003 21:18 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:52

Neo

De 400 is gewoon een gadget als je een toestel wil hebben wat je over mee naartoe kan nemen dan moet je de Ixus 400 nemen, maar als je handmatige instellingen wil, een kantelbaar scherm enz. De A80 is iets voor jou als je fotografie als hobby hebt. Als je dan naar de prijs kijkt dan zou ik de A80 nemen behalve als je echt met de grootte van het toestel zit dan is de Ixus 400 een betere keus ;)

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05-2025

Hingking

Duikfanaat

Ik sta zelf ook voor ongeveer dezelfde keus. Ik twijfel echter tussen de digital ixus 400, de powershot A80 en als derde de Sony Cybershot P10. (5 megapixels, ongeveer zelfde prijs)

Iemand die hieromtrent nog suggesties en/of opmerkingen heeft?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 15:31:
de A80 heeft (net als de hele Axx reeks) een aluminium body. Groot of klein, tja, moet je zelf bepalen wat jij het beste vind. Ik vind grotere camera's over het algemeen beter hanteerbaar dan de kleine omdat ik niet zo'n vaste hand heb (die kleinere zijn vaak lichter waardoor ik ze gewoon niet goed stil kan houden).
Leef je onder een steen en heb je nog nooit een Canon Axx gezien, zijn ALLEMAAL van plastiek............

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 18:35:
[...]

Leef je onder een steen en heb je nog nooit een Canon Axx gezien, zijn ALLEMAAL van plastiek............
ik heb zelf een A60 en A10 gehad en die waren op het batterijvakje na van aluminium...

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42

BaRF

bijna kerst

bombadil schreef op 20 december 2003 @ 19:52:

A80
+ veel instellingen
- groot
- moet los batterijen kopen (4 stuks gaan erin) kost ook weer 35 euro ofzo
dat vind ik wel een heel beperkt rijtje zeg! :D

+ veel *handmatige* instellingen
+ kantelbaar/uitklapbaar scherm
+ goede zoom
+ uitbreidbaar met tele- / wide- / diverse opzetlenzen
+ zeer goede grip
+ gebruikt 4 nimh's: goede operating time, accu's goedkoop (20 euro voor 4x2100)

die minpunten vind ik zelfs té persoonlijk om te noemen als 'algemene' minpunten :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

btw 35 euro voor vier penlites? Ik had er 4 voor 10 euro bij de kijkshop (Hapé 2100mAh)

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 21:06
Als je deze forums mag geloven bestaat er niets anders dan Canon. Ze maken goede cameras maar er zijn meer goede toestellen verkrijgbaar, zoals de Pentax 555 die qua grootte tussen de Ixus 400 en A80 zit, volledig manueel te bedienen is, een erg goede batterij heeft en een 5x optische zoom. Ook Konica maakt aardige cameraatjes die een goed alternatief zijn. Om nog maar te zwijgen van de nieuwe Nikon 3700.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 18:36:
[...]

ik heb zelf een A60 en A10 gehad en die waren op het batterijvakje na van aluminium...
kan me sterk vergissen maar de A60/70/80 zijn volgens mij allemaal van plastic

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 21 december 2003 @ 22:43:
[...]

kan me sterk vergissen maar de A60/70/80 zijn volgens mij allemaal van plastic
http://www.powershot.com/powershot2/a70-60/index.html
These little cameras pack a world of imaging power and fun in their chic, durable metal bodies
Het moet wel aluminium zijn anders zij hij minstens 2x zo zwaar zijn denk ik.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 22:59:
[...]

http://www.powershot.com/powershot2/a70-60/index.html

[...]

Het moet wel aluminium zijn anders zij hij minstens 2x zo zwaar zijn denk ik.
aah kijk, dus toch metaal :)

(heb er nog nooit 1 in de hand gehad, maar ze lijken net van plastic op plaatjes :))

Verwijderd

@Hingking: niet twijfelen tussen een Sony en een Canon. De P10 beschikt niet over een Carl Zeiss lens en heeft derhalve een inferieure lens dan de Canon. Dit merk je oa in scherpte en contrast. Daarnaast leveren de Sony DSC-Px camera's stuk voor stuk veel te veel beelruis. Heb binnenshuis met een P8 iemand achter een bureau gefotografeerd (met daglicht) en de hoeveelheid ruis in de donkere partijen is veel te groot! Onacceptabel. Hij is wel compacter dan de A80, maar heeft veel minder instellingen. Als je twijfelt tussen compact en instellingen twijfel dan net als de topicstarter tussen de Ixus 400 en de A80. Plezier gegarandeerd!

@Koekoeksclocker: je hebt helemaal gelijk wat betreft de Canon voorliefde op forums, maar dat hoeft uiteraard niet slecht te zijn. Die mening komt voort uit de goede resultaten van de Canon (digitale) camera's. Het is dus een kwestie van voortdurend goed presteren waardoor Canon zo'n goede positie bezit. Wat betreft de Pentax heb je gelijk, hoewel deze duurder is dan de Canons. Het is een hele mooie camera, maar meestal leggen de Pentax lenzen het toch af tegen die van Canon (weet niet of dat ook voor de 555 geldt!). Verder uiteraard een hele mooie camera. Daar heb je helemaal gelijk in! Konica maakt idd ook leuke point-en-shoot camera's met twee geheugenslots erin; een voor SD een voor MS. Wat betreft de Nikon sla je de plank echter volledig mis, omdat dit een camera is die nog niet (in grote getallen) leverbaar is in Europa. Dat is dus voor mensen die nu twijfelen geen optie. Daarnaast zijn er nog nauwelijks resultaten van deze camera bekend. Als je het niet met me eens bent, dan moet je er echter wel bij vertellen dat er bij Canon ongeveer 20 nieuwe camera's op de plank liggen die in de loop van 2004 gelanceerd worden. Niet echt een vergelijking dus.

@iedereen die twijfelt tussen compact en een Canon Powershot Ax0: Je twijfelt tussen veel instellingen en een compacte camera. Bedenk dus wat je ermee wilt doen. Ga je vaak fotograferen en stel je dan allerlei dingen zelf in (diafragma, sluitertijd, onderbelichten, overbelichten, etc) koop dan een Powershot Ax0. Wil je alleen een point-en-shoot camera en is compactheid belangrijk: Ixus400!

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 22 december 2003 @ 00:01:
[...]

aah kijk, dus toch metaal :)

(heb er nog nooit 1 in de hand gehad, maar ze lijken net van plastic op plaatjes :))
Niet dus, enkele modellen hebben een frontpaneel van aluminium, maar de body is van PLASTIEK..........

Verwijderd

@iedereen die twijfelt tussen compact en een Canon Powershot Ax0: Je twijfelt tussen veel instellingen en een compacte camera. Bedenk dus wat je ermee wilt doen. Ga je vaak fotograferen en stel je dan allerlei dingen zelf in (diafragma, sluitertijd, onderbelichten, overbelichten, etc) koop dan een Powershot Ax0. Wil je alleen een point-en-shoot camera en is compactheid belangrijk: Ixus400!
_/-\o_ Helemaal mee eens. Persoonlijk ervaar ik de A80 zeker niet als te groot om regelmatig mee te nemen. In een tasje aan de broekriem en hij zit absoluut niet in de weg. Een IXUS kan gemakkelijker in de jaszak, maar om extra euro's uit te geven om van de zomer tot de ontdekking te komen dat je hem toch niet zo gemakkelijk mee neemt vind ik niet interessant. Bedenk daarnaast dat de A-serie in veel tests die ik gezien heb beter presteert dan de IXUS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus voor de A80 gekozen. De reden is vrij eenvoudig: 'k heb reeds een eenvoudige digitale camera, en ik wou ditmaal een camera met minder beperkingen op het gebied van functionaliteit. Dit in het achterhoofd houdend, was de keuze snel gemaakt tussen de twee camera's.

Ahja, de A80 heeft dus wel een plastieken omhulsel! Ik begrijp niet goed waar Canon's statement van het aluminium body vandaan komt...

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 20:58
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 22:34:
Ik heb dus voor de A80 gekozen. De reden is vrij eenvoudig: 'k heb reeds een eenvoudige digitale camera, en ik wou ditmaal een camera met minder beperkingen op het gebied van functionaliteit. Dit in het achterhoofd houdend, was de keuze snel gemaakt tussen de twee camera's.

Ahja, de A80 heeft dus wel een plastieken omhulsel! Ik begrijp niet goed waar Canon's statement van het aluminium body vandaan komt...
waar jy vandaan komt hebben ze wel raar plastic :/ tis een dun laagje aluminium. tis niet veel, maar zeker geen plastic

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 15:31:
[...]

Niet dus, enkele modellen hebben een frontpaneel van aluminium, maar de body is van PLASTIEK..........
Als je de camera in je handen neemt voelt het omhulsel wel als kunstof aan. Volgens mij is het eerder het frame dat uit aluminium bestaat. Kan me natuurlijk ook vergissen. :9

De A80 is een fantastische camera verder!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2003 11:40 ]

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:37

EraZor

Don't mention the war

Waarom geen S50? Mooi handzaam (in vergelijk met de Axx reeks) en tóch alle handmatige instellingen. Ook point-ans-shoot is prima mogelijk op de automatische stand...

Ben er zelf heel erg tevreden mee iig ;)

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Persoonlijk zat ik ook te twijfelen tussen de S50 en de IXUS 400...

Voor mij was een extra reden om de IXUS te nemen, omdat het beschermkapje dat op de S50 er niet erg stevig "uitzag", verkoper vertelde mij dat er toch een paar mensen zijn die ervoor zijn teruggegaan. Maar dat is natuurlijk een kwestie van eigen "behandeling" van het apparaat en misschien ook wel een kwestie van smaak. :P

Want persoonlijk vind ik mobieltjes die je om moet klappen ook niet handig en denk ik gelijk weer dat ie snel "lam" wordt. In dit geval dus ook hetzelfde met het beschermkapje van de S50. 8)7

Om de functies en prestaties van de camera moet je het echter niet laten!

Website, Flickr, FB, Twitter

Pagina: 1