Toon posts:

Help gevraagd: Linux Promise driver hack

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik had een klein driver-hack vraagje. Mocht dat niet in het juiste forum geplaatst zijn dan vraag ik de mod om dit naar het juiste forum te dirigeren :)

Mijn probleem:
Ik heb een SATA 150 TX4 promise raidcontroller, in lspci geidentificeerd als:

05:04.0 Unknown mass storage controller: Promise Technology, Inc. PDC20318 (SATA150 TX4) (rev 02)

Het probleem is dat de standaard promise driver (versie 1.00.0.19) de controller niet detecteerd. De insmod geeft een init-fout omdat het device niet gevonden zou zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Warning: loading ft3xx.o will taint the kernel: non-GPL license - Proprietary
  See http://www.tux.org/lkml/#export-tainted for information about tainted 
modules
ft3xx.o: init_module: No such device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including 
invalid IO or IRQ parameters.
      You may find more information in syslog or the output from dmesg

In dmesg krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
PROMISE FastTrak TX4000/376/378/S150 TX Series Linux Driver Version 1.00.0.19 
ft3xx: No valid controller detected

Nu is mijn vraag: waarom pakt deze driver mijn controller niet op? Het is de RAID-driver van de promise site (niet de non-raid driver).

Nu heb ik wat zitten rommelen in de source van de promise driver. Met wat debugmeldingen er extra in ben ik nu zover dat 'ie niet in de volgende loop komt:

code:
1
2
3
4
fasttrak.c:

435: class = adapters = 0 ;
436: while( FT_DEVID[class] ) {

Hij komt niet in die while. Maar mijn linux kernel kennis is niet van dat niveau dat ik nu hierin deze regel even gelijk een probleem oplos.

Iemand een idee? Iemand hetzelfde probleem? Iemand een oplossing? Ik zou het geweldig vinden!

Hier vind je de driver-source: http://www.promise.com/su...tial_source_1.00.0.19.zip

[edit] Linkje naar driver

[ Voor 6% gewijzigd door moto-moi op 16-12-2003 10:23 . Reden: ff wat layout verbeterend bezig geweest :P ]

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Weet je zeker dat je de Fasttrak SATA 150 TX4 hebt en niet de SATA 150 TX4?
Want als je de SATA 150 TX4 hebt is het wel logisch waarom de drivers het niet doen, want dan ziet hij de kaart natuurlijk niet.
Zelf heb ik ook eens de fasttrak drivers op mijn SATA 150 TX4 geprobeerd en daarbij kreeg ik ook een IRQ error omdat het niet de goede drivers zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Einde verhaal. Het was geen FastTrak (wat ik wel dacht), maar na even gecontroleerd te hebben is het een normale SATA TX4. bedankt voor de tips!.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Zo zie je maar dat dat soort checks er niet voor niets in zitten; de kans dat jij je vergist is echt stukken groter dan dat de fabrikant per ongeluk een serieel nummer is vergeten toe te voegen aan de 'te detecteren hardware' lijst in de module.

Als je dit toch had geprobeerd had je op z'n best een bikkelhard crashende kernel (of misschien hardware lockups) gehad.

Anyway, het probleem is opgelost en bleek eigenlijk achteraf geen 'probleem' te zijn, dus ik doe dit topic maar dicht.

Dit topic is gesloten.