Toon posts:

Radeon 9800 Pro kleuren vraag + monitor of regelpaneel vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe computer. De kleuren vallen nogal zwaar tegen: erg licht en flets. Met de instelling van de monitor kom ik er echt niet, dus moet ik de kleurentab van het Ati regelpaneel wel gebruiken. (Heb ik bij m'n geForce nooit bekeken...). Op zich helemaal geen probleem natuurlijk, want daar heb je die tab voor.

Nu moet je de kleuren apart instellen voor 2D en 3D. Wat ik knap irritant vind is dat de kleuren in 3D niet veranderen: die blijven licht en flets! Nog vervelender is dat als je uit een spel komt, dat dan de kleuren van het bureaublad ook weer licht zijn!

Ik las nu net in een info schermpje van Ati dat het normaal schijnt te zijn dat sommige (?) games niet de kleuren oppakken, en dat je dan met een shortcut moet werken. Ik vind dit toch wel een beetje een vreemd gedoe. Hier had ik dus nooit last van op m'n vorige computer: daar kon ik alles laten zoals het was.

is er echt geen enkele andere manier om dit voorgoed te regelen? Moet ik elke keer maar weer een shortcut invoeren om de kleuren goed te maken? Dus ook elke keer als ik UIT een spel kom?

Nog een andere, gerelateerde, vraag: ik had dus eerst niet door dat je de kleuren kon regelen via dat regelpaneel. Nou ja, ik had het wel door, maar ik heb dat noit eerder hoeven doen, dus. In ieder geval heb ik nu m'n monitor instellingen nogal extreem, omdat het er anders helemáál niet uit zag: contrast op 20 en brightness op 95. Nogal extreme getallen, vooral die 20.

Ik vroeg me af: maakt het nog uit waarmee je de kleuren afstelt? Kan ik beter de monitor redelijk normaal afstellen en dan extreem gaan doen met het regelpaneel van Ati, of kan ik beter het regelpaneel redelijk normaal instellen en dan extreem gaan doen met de monitor instellineng? Je hoort regelmatig dat het niet goed is als een nieuwe monitor té extreem moet worden ingesteld, omdat je als ze ouder worden dan geen marge voor verbering meer hebben.

Op zich ben ik overigens wel blij dat ik opeens dacht aan dat kleurenregelpaneel want ik zat me echt al op te winden over m'n 'slechte' monitor en 'slechte' videokaart... ;) Ik had me dus moeten opwinden over m'n eigen 'slechte' gebruik... ;)

Verwijderd

Het probleem dat de kleuren in het spel de kleuren in Windows aanpassen zodra je weer terug gaat had ik ook. Ik had dit alleen bij Mohaa en heb dit helaas nooit kunnen oplossen. Maar jij hebt dit dus bij elk spel? Om het op te lossen moest ik trouwens altijd even naar de videokaart instellingen, daar zag de pc weer dat de kleuren in windows toch echt wel anders ingesteld stonden, en zette hij ze weer goed.

En ik zit al een hele tijd in vb en heb nog nooit gelezen dat het verkeerd kan zijn om je kleurcorrecties extreem of anders in te stellen. Dat moeten ze gewoon goed kunnen.

Wat je trouwens wel misschien eens zou kunnen doen is of de videokaart of de monitor vervangen, doet de videokaart het nog steeds bij een andere monitor is het de videokaart. Zo niet is het de monitor.

Verwijderd

Volgens mij heb jij wel wat aan deze handige guide: Een handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren

Zowel 2D als 3D kun je met je driver instellen, bij sommige drivers zit dat er gelijk bij, bij andere moet je eerst een configuratie-tabblad_setup downloaden. Voor een Ati raad ik je de Omega drivers aan.

• _VooDooMen_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44
Ik heb dit probleem ook.. Ik heb dan een radeon 9800 np, bij battlefield heb ik het niet maar als ik een potje call of duty ga doen heb ik het weer wel...

Mijn vorige kaart was een radeon 8500, met die kaart gebruikte ik altijd het progje powerstrip en daarbij had ik dit probleem nooit.... Maar heb het nog niet geprobeert met de 9800 versie.

Ik vind dit zelf een zeer irri probleem, hoop dat bij de volgende nieuwe drivers het probleem opgelost is...

Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |

Verwijderd

Topicstarter
Nou, da's fraai... Ik ben net ff aan het testen geweest en het lijkt er op dat de kleuren instellingen totaal NIET worden gebruikt door al m'n 3D games... :( Zie zien er allemaal brak uit. Veel te licht. Het zwart is gewoon compleet grijs. Een level van CoD dat zich in de nacht afspeelt, lijkt zich wel in de ochtend af te spelen. Midnight Club 2 evenzo. Ookandere games trekken zich niets van de instellingen aan. Alleen het bureaublad kan ik wel pittiger krijgen. En na ELK spel is het bureaublad te licht.

Ik heb net op de 3D tab de kleuren idiote instellingen gegeven (2 maximaal rechts, en 1 maximaal links), bewaard, toegepast, ok, en toen ik het spel opstartte zag ikmeteen weer het gebruikelijk GRIJS.

De ellende is dus ook dat m'n scherminstelling totaal niet voldoende zijn om het beeld mooi te krijgen...

Teringzooi. Zit ik met m'n dure computer. :(

Het valt me wel op dat ik op de kleurentab bij het 3D gedeelte niet de kleuren apart kan regelen. Is er soms iets mis met m'n drivers...? Kan ik me haast niet voorstellen want ik heb zondag XP compleet schoon op een geformatteerde schijf gezet...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als jullie radeon 9800 pro, de kleurinstellingen worden pas goed gezet als ik op de kleureigenschap TAB druk
alleen heb ik nergens last van want het v4erschil is minimaal.
ik heb mijn instellingen in de games gewoon aangepast
alhoewel je daar vaak alleen de gamma kan aanpassen.
maar die instellingen blijven wel bewaard.

het lijkt me dus een typisch ATI probleem
net nu ik overstag ben gegaan.

jammer
Pagina: 1