PC start niet op + 1000en errors in memtest86

Pagina: 1
Acties:

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Morgen allemaal,

Nu heb ik een heel groot probleem met mijn computer. Hij start wel op, maar reboot dan na ongeveer 10 seconden. Daarna blijft het scherm zwart. Dit vind ik niet zo mooi. Ik heb gister ook memtest86 de hele nacht laten draaien, en die gaf duizenden errors… Niet fijn dus. Ik wil dus dat hij weer normaal doet.

Wat heb ik gedaan dat het tot zover kwam:
Ik kon met mij moederbord niet meer in het bios komen. Ik had de helpdesk van salland al gebeld en die zeiden dat ik een nieuw moederbord zou krijgen. Nou ja ik dus even een paar dingetje geprobeerd. Steeds batterij eruit gehaald om dus in het bios te komen. Maar op het laatst had ik hem op Turbo staan wat inhoud dat PAT aanstaat. Ook heb ik het voltage verhoogt van de CPU van 1,5V naar 1,5250V. Niet zo’n grote verandering. Het geheugen heb ik van 2,5V naar 2.65V gebracht. En dat was alles wat ik eigenlijk heb veranderd. Daarna ging ik weer naar windows en heb ik met corecenter (programma van MSI) heb op auto overclock gedaan. Even later kwam ik weer en gij was opnieuw opgestart. Er stond toen dat het programma was afgesloten en dat er een fout van opgetreden. Ik meteen ook ff kijken of hij ook wat verder was gekomen dan 200MHz FSB. En nee!!! Hij stond nog precies op 200MHz. Toen ik op bed en memtest86 laten draaien. Keek ik de volgens morgen, DUIZENDEN errors!!! Ik snap dus helemaal niet hoe dat kan. Wat heb ik dan fout gedaan? In die eerste geheugen banken gaf hij al een paar foutjes, dus ik dacht dat het aan de geheugen banken lag. Toen heb ik het geheugen in bank 2 en 4 gezet (dual channel DDR) en daar heeft hij eerst helemaal geen errors gegeven, maar nu ineens 1000en. Hoe kan dat nou? Hij heeft niks overgeclockt. En wat dan nog, mijn geheugen kan tot minstens 217MHz lopen. Bij het testen had ik em op cas 2-3-3-7-8 staan. Dus als iemand uit kan leggen wat ik dan heb fout gedaan… Graag!

Mijn systeem voor ik het vergeet:
MSI 865PE neo2 FIS2R (Zou wel een beetje teggen overclocken moeten kunnen)
Pentium 4 3,0GHz 800MHz FSB + HT
Kingston HyperX 433MHz cas2.

Ik weet niet cker of het wel in het goeie topic start, maar dan hoor ik het wel. :)
Hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten BvK

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 12:06
Ooit heb ik ook een dergelijk probleem gehad. Windows liep steeds vast, vage foutmeldingen, etc....

memtest gedownload, getest en 100000 fouten ofzo!!

geheugen module voor garantie terug gestuurd naar Gistron. Daar hebben ze de module getest en deze bleek inderdaad defect te zijn. Het was wel Cheapo geheugen. In ieder geval heb ik toen een nieuwe module vergoed gekregen en sindsdien geen problemen meer.

uitleg:

Als er fouten in je geheugen zitten gaat windows ook fouten maken, dwz. data verkeerd op de schijf schrijven, data verkeerd onthouden, etc. Daardoor krijg je foutmeldingen en vastlopers.

Probeer eens een reepje geheugen van iemand anders in die computer. Kweet bijna zeker dat dit het probleem is!! ;) of het kan een te hoge oc zijn!!

[ Voor 4% gewijzigd door LordRAN op 16-12-2003 09:29 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Het kan ook zijn dat de connectie naar de geheugenbanken niet goed is, of dat 1 van de geheugenbanken kapot is.
Dat heb ik wel vaker gezien bij moederborden, kan je geheugen erin stoppen wat je wilt maar hij blijft fouten geven :/

Is het niet mogelijk om even je systeemkast mee te nemen naar een pc winkel en dat ze daar ter plekke even één of meerdere geheugenmodules proberen voor je?

edit: Maar als je niet overclockt, gewoon alles op normale waardes zet (eventueel timings specifiek voor het geheugen). Werkt het dan wel allemaal goed?

[ Voor 17% gewijzigd door dreeke op 16-12-2003 09:32 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BvK P4
Ik heb nu m'n 2 HyperX modules weer in bank 1 en 3 gezet. Hij werkt weer!!! Doe ik ze weer in bank 2 en 4, weer duizenden fouten in memtest. In bank 1 en 3 geeft hij ook wel fouten, maar dan wel 5 fouten in 6uur testen. Dat is dus veel minder. Maar volgens mij ligt het aan het moederbord. Eerst deed ik ze ook in bank 2 en 4. Geen fouten in memtest. Daarna PAT aangezet en geprobeerd een klein beetje te overclocken en voila ik heb duizenden fouten. Ik snap dat gewoon niet. Probeer ik over te clocken gaan de geheugen banken kapot. Heeft dat er misschien mee te maken dat ik niet meer in het bios kan komen? Of zal dit ook gebeuren als ik een nieuw moederbord + geheugen heb? Dat wil ik wel graag weten want ik wil later wel een klein beetje overclocken (FSB van maximaal 225MHz), en daarbij wil ik ok PAT aan hebben. Als ik dan weer 1000en errors krijg met een nieuw moederbord + geheugen, heeft het niet zoveel zin om dat ui tehalen.

Heeft iemand nog suggesties over mijn geheugen banken, waarom die steeds errors geven na een zeer kleine overclock?

Ik heb ook niemand die mij soort gelijk geheugen kan geven om te testen. De computer heb ik bij salland, en ik woon ik frieslnad. Dus dan moet ik half nederland afreizen om daar te komen. Aangezien ik geen auto heb, maar m'n ouders wel wil ik hun niet te vaak met mijn pc problemen belasten...

[ Voor 13% gewijzigd door BvK P4 op 16-12-2003 09:42 ]

• BvK P4
Ik heb de geheugen modules nu in bank 1 en 3 te staan en ben memtest aan het draaien. Ook in deze banken krijg ik veel fouten. Maar de computer start wel gewoon op zonder te rebooten. Best wel vreemd. Als ik dus weer het spul laat vervangen door hetzelfde moederbord en geheugen, wil ik niet weer dezelfde problemen krijgen. Kan het misschien ook helpen om 2x 512MB te nemen? Of moet ik een ander moederbord of geheugen kiezen?? Dat heb ik liever niet maar okee.

Iemand nog suggesties??