Cooler valt zo nu en dan uit

Pagina: 1
Acties:

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:30
Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe pc aangeschaft, met een P4 2.8 Ghz processor. Maar nu heb ik een paar probleempjes met de cooling en de winkel kan me ook niet verder helpen.

Als de CPU koud is (onder de 51/52 graden) dan valt de cooler iedere keer stil, en de software van mijn moederbord (MSI) geeft ook een alarm signaal dat de cooler uit is. Is dit normaal?

Omdat ik dat alarm gedoe zat was heb ik dat progje uitgezet, maar na een uurtje gamen viel de PC uit, en ik de bios stond dat deze 110 graden (celsuis was). Hebben jullie hier ervaring mee?

..:: ::..

Verwijderd

waarschijnlijk verlaagt je moederbord het voltage van de fan, omdat de cpu koud genoeg is. Als je een beetje een brakke fan hebt stopt ie dan. waarschijnlijk kun je wel het wel ergens uitzetten in je bios. dus dat je fan gewoon constant draait.

• Tarzan
Ik heb even gekeken in de bios, maar heb zo'n optie niet kunnen vinden (heb ook geen id hoe die moet heten dan). Heeft het iets met de performance setting te maken? die staat nu op Slow.

Vreemd is wel dat hij ook niet goed koelt als de processor wel warm is, want ander zou een processor nooit 100 graden kunnen worden toch?

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:42
Geef eens wat meer info over je systeem. Heb je speciale koelprogrammaatjes geïnstalleerd?

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

• Tarzan
Nee, ik heb geen extra cooling software geinstaleerd, alleen dat progje van msi! En als ik dat uitschakel dan word de processor dus te heet.
Het systeem is:

Intel P4 2.8 Ghz. 800 mhz FSB
MSI 865G Neo2 Mainbord
1042 DDRAM
Geforce FX 5600 256 mb

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 19:12

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Bij 110 graden kan ik mij niet voorstellen dat de cpu het overleeft. Echter zijn de onboard sensoren nooit zo exact.
Het kan best wel dat de cpukoeler even uitvalt, dat kan liggen aan een los stekkertje op het mainboard of een rotte fan.
Vooral koelers met sleeve-bearing wil dat wel eens krijgen, maar niet met een nieuwe eigenlijk. Maar hoezo kan de winkel je niet helpen?
Lijkt mij toch dat deze als eerste een nieuw koelertje probeert?
Een P4 beschadigd echter niet zo snel, zit wel beveiliging in.

Overclocking, over and over again.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 12:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

sluit je cpu fan dan aan op een andere aansluiting, die voor je voeding bedoelt is ofzo. bij mijn a7v333 heeft dat ook geholpen, die kan ook niet overweg met een lownoise koeler ...

blabla

• FaBioTh
  • Niet online
Maar dat progje van msi die kan niet de fan uitzetten want ik heb het zelfde progje dus..
maar dit is best wel vaag maar ik denk dat hem in de koeler zit ...
dus ff trug naar de winkel en laten zien ofzo..

• Tarzan
Nee, maar dat proggie kan de cooler wel langzamer of sneller laten draaien?? Het is dus vreemd dat de processor zo warm word.

Maar iig allemaal bedankt voor de tipjes, en ik ga maar ff trug naar de computer winkel!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:27

Bob Popcorn

Plop!

Zodra je cpu 110 graden is, voel dan eens aan het koelblok? Als die warm is kloppen je sensoren niet, is die heet (dat je je handen brand) dan ligt het aan je fan en is ie koud dan is het óf je sensor óf je blok zit niet goed op je cpu.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1