Verschil VHS en super-VHS recorder

Pagina: 1
Acties:
  • 651 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98953

Topicstarter
Hallo,

Weet iemand het verschil tussen een VHS en een super VHS recorder. Ik heb wel gelezen dat er andere soort koppen in zitten.
Als ik met deze recorder een originele koop videoband afspeel, geeft het monogeluid weer. Is dat normaal of zou dat niet uit hoeven maken. Met een "gewone stereo VHS recorder krijg ik gewoon surround geluid op mijn pc.
Met de super niet, dat is mono???
Ik ben een absolute leek. Please help? Ik wil namelijk mijn VHS tapes op VCD zetten, maar dan moet het tenminste stereo zijn.
Thanx!

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56782

Een S-VHS recorder neemt meer beeldlijnen op waardoor je dus een beter beeld hebt. Is verder volledig compatible met gewone VHS, d.w.z. iedere normale VHS band moet je erop kunnen afspelen. Omgekeerd kan niet elke VHS recorder S-VHS banden weergeven.

De principes van het opgenomen geluid zijn hetzelfde. Op een VHS band staat altijd ook een mono track. Heeft jouw recorder een keuze toets welke bepaald van welk spoor je geluid weergeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, het zit zo. Onlangs heb ik voor dit doeleind een gebruikte recorder aangeschaft. Het beeld was echter knudde, maar het geluid was echt 3D. De recorder heb ik kunnen ruilen voor deze super VHS. Helaas heb ik er geen afstandbediening bij, zodat ik geen menu's kan bekijken. Maar aan de led's te zien geeft deze recorder op beide kanalen, links en rechts, hetzelfde signaal aan.

De audio loopt gewoon via de twee tulp aansluitingen, (L en R) zoals het zat bij de vorige recorder, aangesloten op de line-in van de geluidskaart. Het viel me direct op dat alles vanuit het midden klonk. Mono dus...

Op de recorder zit een legio aan knopjes, die ik allemaal heb uitgeprobeerd. Die hebben echter alleen effect tijdens opname. Standaard gezien zou het geluid direct idem moeten zijn als bij de vorige recorder bij gewoon afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het zou kunnen dat je even moet zoeken naar de geluidsweergave. Ik heb zelf 2 JVC S-VHS recorders, en die kunnen het geluid in 3 modes weergeven: via het normale mono audio spoor (klinkt beroerd), HiFi stereo (puik!) of beide tegelijk. Als ik jouw verhaal lees, lijkt het alsof de recorder alleen het mono spoor laat horen. Ik neem toch aan dat als je het merk en type weet je wel ergens een handeiding op internet kan vinden?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb zelf een phlips 6585 staan van 16 jaar oud dit is een van de eerste hifi stereo 6 kops video recorders. [werkt nog perfect] Deze heeft losse rca aanssluitingen voor zowel in als uitgaand geluid. je kan heb dus ook als dure casete recoder gebruiken. _/-\o_

als je je vhs banden op vcd moet zetten dan zou ik gewoon een goede normale vhs recoder nemen die 6 kops hifi stereo is.

er zijn namelijk ook 2 kops mono video recoders en deze hebben vaak een wat mindere beel kwaliteid en mono geluid wat ook niet al te best is.

s vhs is in dit geval overbodig [lees erg duur]omdat het bron materiaal geen s vhs is.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil in elk geval even kwijt dat ik het top vind van jullie reacties.

Tja, het merk en type weet ik en heb al druk gezocht of ergens wat gegevens op het net zouden staan. Echter is het een voor mij vaag Duits merk Nordmende (nog nooit van gehoord) van het type V 8005. Misschien als ik een universele afstandbediening aanschaf (indien het deze recorder herkent) dat ik dan via een menu wat aan instellingen kan veranderen.

In ieder geval veranderd er niets aan het geluid als ik een knopje omzet of indruk op het apparaat zelf. Ik zal de beste man eens raadplegen die het ding mij verkocht heeft.

Waarom een super VHS? Het was geen persoonlijke voorkeur. Mijn vorige recorder die ik bij hem kocht was (ook?) niet in orde en heb daarvoor een andere gekregen die hij uitvoerig getest zou hebben, aldus de hobbyist. Het was toevallig een super VHS recorder, waar ik dan ook flink mee gemazzeld werd. Ja!

Jullie tips neem ik allemaal ter harte en ik zal nog eens doorzoeken om het stereospoor te vinden. Het moet lukken, toch? En anders ga ik maar weer eens terug naar die knakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56787

Nordmende was een van de vele duitse merken van electronica. Hier een simpel overzicht van de geschiedenis van Normende: http://www.antik-radio.de/radio/nordmende.htm

De meeste van die oorspronkelijk duitse merken zijn opgegaan in grote concerns. De producten die daar gemaakt worden gaan als verschillende merken over de toonbank, het zogenaamde badge-engineering.
Pagina: 1