Transistor Geheugen Checker

Pagina: 1
Acties:

• BlackZ
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05-2020
Is er een proggie die transistor per transistor na kan gaan welke dat nog werkt en welke niet ?

Had op forum topic geovnden waar verwezen werd naar Memtest maar zou men geheugen uitgebreid willen testen want ik heb 1 GB 2 *512 2700Apacer ram
en in windows zegt ie nu dat ik 926MB ram heb.
En vind dat beetje vreemd want dacht echt dat er vroeger meer(1024) stond.

Tnx

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

www.memtest86.com kan je prima uitgebreid laten testen, je kon er andere test varianten bij kiezen en voor mij part laat je de pc heel de nacht aan staan op de memtest.

De 926 MB geheugen die je te zien krijgt, is dat bij systeemeigenschappen in windows? (Welke windows versie heb je?)
Wat heb je zelf al gedaan?
Krijg je bij de POST wel goed de hoeveelheid geheugen te zien?
Wat voor mobo (met eventueel onboard VGA kaart) heb je, zou kunnen dat geheugen aan de onboard VGA is toegewezen.

BF2 stats Systemen

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon memtest86 laten draaien en als dat goed is (wat niet waarschijnlijk is) is het geheugen ook goed.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Is er een proggie die transistor per transistor na kan gaan welke dat nog werkt en welke niet ?
Niet echt, want je kan niet elke transistor afzonderlijk 'aanspreken'. Memtest test met binaire patronen en verschillende adresseringsmethoden waardoor je toch een betrouwbare test krijgt.

Maar ik vermoed dat je op een verkeerd denkspoor zit. Ik krijg de indruk dat je als volgt redeneert:
"Ik zie minder geheugen dan er daadwerkelijk inzit, dus wellicht werken er een paar transistors niet waardoor de capaciteit minder is dan gespecificeerd".
Als dit inderdaad je redenatie is, kan ik je melden dat het zo niet werkt. De hoeveelheid geheugen wordt niet bepaald aan de hand van het aantal gevonden werkende transistors o.i.d., maar er wordt simpelweg een eeprommetje uitgelezen dat op het geheugenstreepje zit. In dat eeprom staan gegevens over de capaciteit, de organisatie en de timings van het geheugen. Dus ook als pakweg de helft van de geheugen ic-tjes morsdood zijn, zou de pc toch de volledige capaciteit moeten zien. Al zal het systeem uiteraard niet zo stabiel lopen...

Waarom Windows te weinig geheugen rapporteert weet ik niet. Het is een vreemd getal voor shared video memory, dus dat zal het niet zijn. Hoeveel geheugen rapporteert het BIOS tijdens de post?

Verwijderd

toevallig een compaq of ibm ???

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

The Third Man

The Third Jellyfish

koraks schreef op 16 december 2003 @ 10:30:
[...]

Maar ik vermoed dat je op een verkeerd denkspoor zit. Ik krijg de indruk dat je als volgt redeneert:
"Ik zie minder geheugen dan er daadwerkelijk inzit, dus wellicht werken er een paar transistors niet waardoor de capaciteit minder is dan gespecificeerd".
Als dit inderdaad je redenatie is, kan ik je melden dat het zo niet werkt. De hoeveelheid geheugen wordt niet bepaald aan de hand van het aantal gevonden werkende transistors o.i.d., maar er wordt simpelweg een eeprommetje uitgelezen dat op het geheugenstreepje zit. In dat eeprom staan gegevens over de capaciteit, de organisatie en de timings van het geheugen. Dus ook als pakweg de helft van de geheugen ic-tjes morsdood zijn, zou de pc toch de volledige capaciteit moeten zien. Al zal het systeem uiteraard niet zo stabiel lopen...
Dat is niet waar. Omgekeerd zou namelijk een chipset die maar de helft van het geheugen kan adresseren wel de volledige capaciteit zien. Dat is niet het geval. De geheugencapaciteit wordt berekend aan de hand van het aantal ic's dat reageert op signalen op de banken. De chipset berekent vervolgens de capaciteit en geeft dat door aan het bios en het bios weer aan Windows.

De reden waarom TS opeens minder geheugen ziet zou best eens kunnen liggen in een kapotte module. De makkelijkste manier om daar achter te komen is dus met Memtest en ik neem aan dat hij dat ook gaat doen.

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 10:24
Heb je toevallig een ramdisk geinstalleerd ?

Kijk eens in je boot.ini (op c:\)

of daar iets in staat als /MAXMEM:926 ?

Anything goes !!

• BlackZ
koraks schreef op 16 december 2003 @ 10:30:
[...]

Niet echt, want je kan niet elke transistor afzonderlijk 'aanspreken'. Memtest test met binaire patronen en verschillende adresseringsmethoden waardoor je toch een betrouwbare test krijgt.

Waarom Windows te weinig geheugen rapporteert weet ik niet. Het is een vreemd getal voor shared video memory, dus dat zal het niet zijn. Hoeveel geheugen rapporteert het BIOS tijdens de post?
Sorry dat ik wat later ben :),
Wel in Taakbeheer zag ik dat staan.
Swap file gebruiken doe ik niet staat af , maar tis ondertussen al opgelost er was niets met men geheugen enkel in taakbeheer staat er die 926 en vond dat wat raar. Nuja in de POST zei ie dat ik 1GB had en die mem tester gaf geen fouten .
Dus ik dnek dat alles in orde is :) en ik ook iets verkeerd redeneerde :)

tnx all

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:09

Shunt

Boe

zoals al eerder gevraagd is
heb je een onboard video kaart ?
deze maken meestal gebruik van je gewone geheugen ;)
dion_b schreef op 01 februari 2004 @ 13:25:
[...]

Onboard VGA juist niet. Jij zit aan integrated te denken, dat zou dit allicht wel kunnen zijn ja ;)
shunt gaat in een donker hoekje zitten schamen :X

[ Voor 54% gewijzigd door Shunt op 01-02-2004 13:27 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• BlackZ
Ati 9800 SE AIW ;)
Denk niet dat dat onboard kaartje is als ie in men AGP slot zit :*)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shunt schreef op 01 februari 2004 @ 12:07:
zoals al eerder gevraagd is
heb je een onboard video kaart ?
deze maken meestal gebruik van je gewone geheugen ;)
Onboard VGA juist niet. Jij zit aan integrated te denken, dat zou dit allicht wel kunnen zijn ja ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kijk eens naar Systeemeigenschappen - Algemeen of Taakbeheer - Prestaties. Daar staat hoeveel fysiek geheugen er is.

In de statusbalk van Taakbeheer staat bij mij trouwens ook 925 mb terwijl er 1 gb in zit.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:11
Als de bios het correct laat zien, dus iets van 1,044 Gigabyte dan zal er wenig aan de hand zijn. Met memtest86 kan je meer testen of er fouten zijn in je geheugen, ik denk zelf dat je windows het gewoon verkeerd aanduidt.

• BlackZ
Ik psote ook hierboven dat alles in orde was :)
De POST zegtd at ik 1 GB heb , Systeem eigenschappen ook enkel bij taakbeheer zegt ie minder en was daardoor ff aant paniekeren , maar kzie bij men laptop die maar 512 heeft dat daar ook zoveel ongeveer staat dusja zal wel aan iets anders liggen

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 14:54
Zorg er wel voor dat je http://www.memtest.org/ neemt, en niet het oude http://www.memtest86.com/ De 2e memtest is namelijk niet meer ge-updated sinds mei 2002.

Memtest+ moet je hebben.
Pagina: 1