Toon posts:

[xhtml/css] Uitklap-menu werkt niet goed in Opera

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aan de hand van een tutorial een uitklap-menu gemaakt, dat puur met CSS werkt. Het uitklap-menu uit de tutorial werkt prima in alle drie de browsers (IE, Mozilla & Opera). Nu ben ik begonnen met de clean-versie die afgeleid is uit de tutorial, maar eenmaal ik het menu heb gestyled werkt het menu perfect in IE en Mozilla, behalve in Opera (7.20). In Opera blijven namelijk de "Items" plakken aan de linkerkant van het scherm wanneer deze uitklappen (zie hier).

Ik heb al veel geprutst met left/top en vergelijkingen gemaakt met mijn menu en die uit de tutorial, maar ik heb nog geen oplossing kunnen vinden.

Hoe kan ik dit oplossen/heeft iemand hier ervaring mee (ivm positionering in Opera)?

Bvd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 23:45 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Eerst werkte het wel? Strip je code tag voor tag, style voor style en kijk waar het op fout liep/loopt.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Weet je wel zeker dat je de tutorial goed hebt gelezen? Ik zie namelijk in de tutorial het volgende staan:
Unfortunately, this IE fix will mess things up in browsers like Opera, so add the following CSS to reset the top and left properties on all but IE browsers:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
li > ul {
 top: auto;
 left: auto;
 }
en dat zie ik niet terug in jouw menu.css. Wellicht kan je ook eens de feedback doorlezen welke bij het 'A List Apart' artikel hoort, want daar staan ook wel interessante zaken (ook over compatibiliteit met Opera). Als ik overigens zoek op: 'suckerfish dropdown' in GoT kom ik deze twee topics tegen, wellicht dat je daar ook nog even in kan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Woudloper schreef op 16 december 2003 @ 08:29:
Weet je wel zeker dat je de tutorial goed hebt gelezen? Ik zie namelijk in de tutorial het volgende staan:

[...]
Bedankt, dat had ik zonder bij na te denken veranderd om zo de positionering in Mozilla én IE goed te krijgen. Nu is het alleen nog puzzelen om de positionering in alle drie de browsers te krijgen, maar het probleem in Opera is iig opgelost...

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:03

Not Pingu

Dumbass ex machina

Wat ik eigenlijk niet snap aan die Suckerfish dropdowns is dat je in feite een hele hoop moeite doet om juist de niche browsers te ondersteunen.

Je zet het dus eerst zo op dat het in alles behalve IE werkt, om het toch werkend te krijgen in IE schrijf je een javascriptje, waarna het in andere browsers weer niet werkt zodat je daarvoor weer wat aan de CSS moet toevoegen.

In dit geval zou ik persoonlijk gewoon zeggen: laat de CSS met rust en gebruik overal gewoon een extern (dus detachable) javascriptje voor. Maar dat ligt misschien aan mij...

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Het leuke is dat je in 'betere' browsers gewoon JS uit kunt laten en toch van je menuutje kunt genieten.

Verwijderd

Topicstarter
De belangrijkste reden hiervoor is dat je gewoon met een prachtige en schone code te werk kan gaan. Slechts een paar regeltjes CSS en je hebt een mooi menu gemaakt.

Maar doordat verschillende browsers CSS gebrekkig ondersteunen, hebben deze hulp nodig van een klein stukje Javascript. En aangezien dat de browser (IE) is die nog steeds 75% van de keren wordt gebruikt, wordt er daarvoor dat stukje JS geschreven.

Als IE gewoon de hover functies in CSS compleet zou ondersteunen, had het niet nodig geweest :)

Dus blijf ik deze oplossing, vanwege de schone code, de beste vinden.

Verwijderd

*Anne denkt dat we IE beter WinIE kunnen noemen, hoewel hij het zelf ook vaak fout doet*
Pagina: 1