Toon posts:

Windows wil niet booten na install

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet in welk subfora dit moet, dus verplaats maar indien nodig

Ik zit met het volgende probleem, waar ik al de hele avond mee aan het stoeien ben, ik heb een Pentium3 550 mhz, een A-trend mobo atc6240v, en 256 mb geheugen (alhoewel hij maar 128mb aangeeft), 40gb maxtor schijf

Ik wil nu WinXP installeren, dus ik heb de HD gepartitioneerd en geformateerd, vervolgens WinXP installatie gedaan, hij begint bestanden te kopieeren en op een gegeven moment wil hij rebooten.

Na de reboot wil hij niet van de HD booten, ik krijg een melding dat er geen besturingssysteem is aangetroffen. Als ik van de CD boot begint de installatie gewoon overnieuw

De HD staat op primary, de windows partitie staat op actief in fdisk, er zit geen floppy in de drive oid. Ik heb ook al fdisk /mbr gedaan, maar allemaal zonder resultaat.

Ik heb zelfs de HD eruit gehaald en in een andere pc geprikt, hier heb ik opnieuw WinXP erop gezet, maar ook hier wil hij niet booten van de HD.
Ik heb ook Win2K geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.

Ik heb dus geen flauw idee wat ik nog kan doen, ik heb ook een andere HD erin gezet en daar WinXP opgezet, maar als ik hem dan boot van HD hangt ie bij het opstarten (het moment waarop windows wordt geladen)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 21:29

momania

iPhone 30! Bam!

Boot volgorde in je bios wel aangepast :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 15 december 2003 @ 23:26:
Boot volgorde in je bios wel aangepast :?
Jup, alles geprobeerd, het komt hierop neer

Floppy: start goed op, kan in dos komen
HD: "Het besturingssysteem ontbreekt"
CD: Installatie begint overnieuw

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat je je bios moet updaten en dat die op de 1 of andere manier niet pikt dat die windows xp moet booten.

Tweakers Discord

Verwijderd

Ik betwijfel of het aan de boot volgorde ligt. De bootvolgorde zou dan op die andere machine waar hij die HD in heeft geprikt dan wel goed moeten zijn lijkt mij. Dat zijn namelijk Bios instellingen.

Uiteraard moet je het wel nakijken hoor, dus je HD moet iig wel voorkomen in het rijtje van de bootsequence.

Het lijkt me eerder een brakke schijf. Die andere schijf waar je die XP op hebt geinstalleerd... heb je die ook geprobeerd in die andere machine? Of alleen ook weer in die eerste machine?

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 15 december 2003 @ 23:31:
Ik denk dat je je bios moet updaten en dat die op de 1 of andere manier niet pikt dat die windows xp moet booten.
Zou kunnen, alleen vroeger heeft hij het wel gedaan met win98, is dat fundamenteel anders dan?

Verder kon ik geen update vinden, het type is atc6240v en op deze pagina staat alleen atc6240a.zip en atc6240.zip dus ik weet niet of die kloppen, verder is het nogal een risico

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 23:31:
Ik betwijfel of het aan de boot volgorde ligt. De bootvolgorde zou dan op die andere machine waar hij die HD in heeft geprikt dan wel goed moeten zijn lijkt mij. Dat zijn namelijk Bios instellingen.

Uiteraard moet je het wel nakijken hoor, dus je HD moet iig wel voorkomen in het rijtje van de bootsequence.

Het lijkt me eerder een brakke schijf. Die andere schijf waar je die XP op hebt geinstalleerd... heb je die ook geprobeerd in die andere machine? Of alleen ook weer in die eerste machine?
Alleen in de eerste, maar die schijf is volgens mij niet brak, ik heb hem vanochtend gekocht en tijdens het partitioneren en formateren had ik geen problemen

• tweakduke

tweakduke

Van welke fabrikant is je moederbord dan?

Op hun site moet je wel de goeie bios kunnen vinden.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 15 december 2003 @ 23:35:
Van welke fabrikant is je moederbord dan?

Op hun site moet je wel de goeie bios kunnen vinden.
A-trend

ik heb verder geen officiele site gevonden, alleen die site die ik net noemde, maar die vertrouw ik niet erg

Verwijderd

Dus het is een compleet nieuwe schijf? Er heeft nog nooit iets anders op gestaan? De schijf dan he, niet de machine zelf. Daar stond namelijk Win98 op las ik al.

Kun je de schijf in een andere machine hangen als slave en dan checken op Disk errors?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Veeg even alles mbt Fdisk weg, en begin even opnieuw.
Heb ook alles dit soort vreemde dingen gehad, het wel actief maken maar niet kunnen booten.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 23:38:
Dus het is een compleet nieuwe schijf? Er heeft nog nooit iets anders op gestaan? De schijf dan he, niet de machine zelf. Daar stond namelijk Win98 op las ik al.
Jup, hij is net uit de winkel, die win98 was van de vorige HD
Kun je de schijf in een andere machine hangen als slave en dan checken op Disk errors?
ok zal ik even doen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 23:52 ]

• tweakduke

tweakduke

Ook nog een punt.

Heb je al geprobeerd om ipv van ntfs een fat partitie te doen ?

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 15 december 2003 @ 23:52:
Ook nog een punt.

Heb je al geprobeerd om ipv van ntfs een fat partitie te doen ?
Ja heb allebei geprobeerd

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:31

iMars

Full time prutser

Staat de partitie op aktief?
Daar heb ik me een keer flink rot naar zitten zoeken :Y)

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 23:22:
de windows partitie staat op actief in fdisk
webmail schreef op 16 december 2003 @ 00:03:
Staat de partitie op aktief?
Daar heb ik me een keer flink rot naar zitten zoeken :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de harde schijf van m'n huidige computer eruit gehaald (waar een werkende win2k install op staat) en als ik die in de kapotte pc doe dan krijg ik dezelfde error

blijkbaar heeft hij een probleem met win2k/xp :?

Ik heb ook met bootmanager geinstalleerd, en die wil hij wel booten, maar als ik dan voor de windows install kies hangt ie.

Dus blijkbaar kan hij opzich wel booten van de HD, maar trekt hij de 2k/xp install niet, wat kan ik hier aan doen ?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 21:29

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 00:08:
Ik heb net de harde schijf van m'n huidige computer eruit gehaald (waar een werkende win2k install op staat) en als ik die in de kapotte pc doe dan krijg ik dezelfde error

blijkbaar heeft hij een probleem met win2k/xp :?

Ik heb ook met bootmanager geinstalleerd, en die wil hij wel booten, maar als ik dan voor de windows install kies hangt ie.

Dus blijkbaar kan hij opzich wel booten van de HD, maar trekt hij de 2k/xp install niet, wat kan ik hier aan doen ?
Heb je al eens een andere IDE kabel geprobeerd?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
je geeft zelf al aan dat er 265MB geheugen in zit maar hij maar 128MB ziet...

ik zou eerst eens een ander geheugen modulletje proberen

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Probeer er eens een win98 install op te gooien. Kijk of het werkt. Als die werkt moet je vanaf de win2K CD ff dat welkomst schermpje uitvoeren. Laat dan de Win2K installer checken of alle hardware die je erin hebt zitten compatible is met Win2K (dat is namelijk een optie).

De installer geeft na het checken een logfile met incompatible hardware en dan kun je precies zien waar een eventuele fout zou liggen. Dan even naar de desbetreffende website van de fabrikant gaan en juiste drivers (Win2K/XP) downloaden en tijdens de textbased (Dos modus zeg maar) install van Win2K de juiste drivers installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 16 december 2003 @ 00:13:
je geeft zelf al aan dat er 265MB geheugen in zit maar hij maar 128MB ziet...

ik zou eerst eens een ander geheugen modulletje proberen
hij ziet ze beide als 64mb, ligt aan de bios, ga hem nu proberen te flashen

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 16 december 2003 @ 00:11:
[...]

Heb je al eens een andere IDE kabel geprobeerd?
Ja op 40 en 80 pins maar maakt geen verschil

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 00:22:
[...]

hij ziet ze beide als 64mb, ligt aan de bios, ga hem nu proberen te flashen
"System BIOS does not have Flash Support."

:(

-edit- met een ander progje doet ie het wel

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bios Update werkt ook niet :{

Ik heb maar win98 erop gezet, dat werkt wel

Verwijderd

Heb je ook nou nog met de Win2K setup je hardware laten controleren? Kan gewoon vanuit win98 hoor. CD Rom erin van Win2K en laten checken.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
kan me haast niet voorstellen dat het niet zien van het complete geheugen aan de bios ligt... (of heb je dit van de website (wat gebeurd er als je er 1 dimm in zet))

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Pagina: 1